Ny produkt efter tredje reparations försöket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Ny produkt efter tredje reparations försöket

Hejsan

Det är såhär att min mobil strular(Nokia 5800), den har nämligen 2 fel. Det ena är en stor glipa i hörnet som tar in dam och den andra är att det är fel på skärmen när man lägger örat mot det när det är på surrar det som sat**. Detta är väldigt vanliga fel och kända över internet och jag ringde för 3 veckor sedan och pratade med en kille som sade att det går på garantin självklart. Fick tillbaka den där det stog att de inte hittade något fel, HUR FAN KAN DE INTE GJORT DET?!?! De gjorde dessutom en "utförlig undersökning"(<--yeah sureee). Ringe nyss och undrade hur fan man inte kan hitta felen när felet har funnits sedan den tillverkades. Ska skicka in den för andra gången.

Nu till frågan:
Jag kontaktade Nokia direkt och deras support eftersom jag bor ganska långt ifrån min telenor återförsäljare. Gäller även regeln vid om inte varan har reparerats tredje gången att jag får återköp eller ny produkt även om jag gick via Nokia direkt? (Notera att jag har bundet abonnemang, hur löser man det? Kan jag häva hela abonnemanget?)

EDIT! (tänkte nu om det går en gång till till reparation efter denna och de inte har lyckats laga den, kan jag ta med mig mina 3 papper där det står att de inte har hittat något fel och sedan häva köpet med telenor eller få en ny mobilen även fast jag gick direkt genom nokia eftersom jag bor ganska långt bort. de skulle ju ändå skicka in den till de bara det att jag tog en liten genväg!)

Alla svar är verkligen tacksama!

Halleluja

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Den rätta vägen är att vända sig till säljaren. Har du köpt telefonen av Telenor så är det genom dem du ska sköta detta. Du har ingen direkt relation till Nokia och kan därför inte ställa krav på dem.

I första hand skulle jag försöka hävda detta direkt till Nokia. I andra hand kan du försöka hävda det till Telenor, men risken är att du får köra tre rundor med dem också innan du kan få en ny telefon.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Kan man komma i kontakt med en konsumentvägledare eller vad de nu heter för rådgivning? Bor i Göteborg.

(eftersom är nästan helt säker på att jag kommer få tillbaka den som den var från början dvs inte alls reparerad)

Hittade, väldigt fina öppentider:

Telefontider: Mån-Tors 9-12

Men det där ang att jag inte kan kräva en ny telefon från Nokia efter 3 försöket kan väll inte stämma? Jag har ju Garanti från själva tillverkaren också och det står ju enligt konsumentköp lagen att de har 3 chanser på sig att reparera det annars kan jag häva köpet eller få en ny produkt. Hur gör jag då? Eftersom de säger ju att de inte har hittat felet fast jag och alla andra ser att de tär ett glasklart problem, ska man ta in den till en annan tredje parts reparatör för att få ett skriftligt utlåtande och sedan ringa till konsumetverket?

Halleluja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Men du har väl bara lämnat in den en (1) gång än så länge? Är du inte lite väl snabb nu då eftersom du redan utgår ifrån att de inte kommer att åtgärda felet? Prata med telenor igen och beskriv felet lite mer utförligt den här gången, det kan ju vara så att serviceverkstaden inte förstod problemet?
Sen ska du alltid vända dig till återförsäljaren, om inte denna försatts i konkurs.

Telenor skickar inte heller iväg telefonen till Nokia för att åtgärda fel, de skickar den till en egen serviceverkstad.

Q9450@3.2 w/ TRUE 120, Noctua PF-12 | Asus Maximus Formula w/ 2 HR-05 SLI | Asus 8800 GTS 512 w/ Hr-03 | Corsair TX750W | OCZ 4GB DDR2 PC2-8000 ReaperX | Antec P182

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Nej, Konsumentköplagen säger ingenting om antalet reparationsförsök, det är en praxis som ARN använt sig av i några fall. Dock måste naturligtvis fel konstateras på telefonen. Förslagsvis inväntar du resultatet av det andra servicetillfället innan du lägger alltför mycket energi på en situation som kanske aldrig uppstår.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Szandman:
Jag har aldrig gått igenom Telenor utan direkt via Nokia

Twit:
Men fel finns på telefonen dock vägrar de reparera den och säger att felen jag reklamerat den för inte finns när felet bevisligen finns.

Jag är ganska så säker på att de avfärdar den igen, blir så jävla trött på produkter som inte fungerar. Vare sig Glipan är liten eller stor ska jag fan inte acceptera att det finns på en produkt jag har betalat 4000kr för.

Halleluja

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Konsumentköplagen gäller mellan säljare och köpare, dvs Telenor och dig som jag uppfattar dina inlägg. Om Nokia har en garanti så har de själv tagit på sig det, och då dikterar de också villkoren för den garantin.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!