Varför är porr lagligt, men inte prostitution?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Varför är porr lagligt, men inte prostitution?

Jag började fundera igår på hela den här sexköpslagen, och hur porrbranchen ställer sig mot det.

Är det alltså okej att man får betalt för sex om man filmar det, men inte annars?
Hur går det ihop? :S

Om det tagit upp förut så ber jag om ursäkt, och låter mods'en slå mig i huvudet med den stora klubban.

//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Var uppe och diskuterades för inte allt för länge sedan.
Det är alltid okej att sälja sex men man får inte köpa.
De får betalt för att spela in filmen tror ja, därmed är det inga andra tjänster som säljs.

Adblocker,MCbookPro,intel 3,8mhz,512gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004

För att det är skådespeleri och syftet är inte att köpa sex per se, utan att göra en film.

Typ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Jo borde vara så..

Syftet är att göra film och inte prostituera sig (även om det känns som om dem gör det iaf), inga betalningar görs då mellan de som har sex som det görs i vanlig sexhandel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002

Vi diskuterade det för ett tag sedan i tråden Prostitution och porrfilm. Läs den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Du kan ju även fundera på varför massage är lagligt men inte sexköp, och hur långt kan en massage gå innan det blir sexköp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Japp det är dubbelmoral så det skriker om det men det göra inget. Statens förmynderi är det bästa:D

men det finns ju redan en tråd där alla tröttnade på at skriva i:P

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du kan ju även fundera på varför massage är lagligt men inte sexköp, och hur långt kan en massage gå innan det blir sexköp?

Likaså, är det okej om man får erektion av en vanlig massage?
Vad händer om en homosexuell man köper sex av en kvinna?

P-filmer är ju ändå rätt enkla. Man får spela in allt utom saker folk blir skadade av.
Skådespelarna får lön för sitt arbete.
Dessutom så får ju prostituerade sälja sex men ingen får köpa deras tjänster.
P-filmer måste vara lagliga annars hamnar man i en gråzon vad som skiljer en mjukporrfilm och en sexscen i en vanlig film med etablerade skådespelare.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Likaså, är det okej om man får erektion av en vanlig massage?
Vad händer om en homosexuell man köper sex av en kvinna?

P-filmer är ju ändå rätt enkla. Man får spela in allt utom saker folk blir skadade av.
Skådespelarna får lön för sitt arbete.
Dessutom så får ju prostituerade sälja sex men ingen får köpa deras tjänster.
P-filmer måste vara lagliga annars hamnar man i en gråzon vad som skiljer en mjukporrfilm och en sexscen i en vanlig film med etablerade skådespelare.

Kanske bara får vara en viss del av filmen som får innehålla sexscener. typ 5 min av en timme. Då blir det jobbigare att göra porrfilmer.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004

Så om man filmar samlaget och släpper det på video så är det okej att köpa sex?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Nej. Återigen. Vi diskuterade det för ett tag sedan i tråden Prostitution och porrfilm. Läs den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

större risk att sexköp slutar med mord/misshandel/könsjukdommar etc än massage ?

Citat:

Om person nr 1 köper av person nr2 är det inte lagligt att köpa.
Om person nr 3 betalar 1 och 2 för att medverka i hans film är det lagligt.

Adblocker,MCbookPro,intel 3,8mhz,512gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Nej. Återigen. Vi diskuterade det för ett tag sedan i tråden Prostitution och porrfilm. Läs den.

Jag vet... men det är fortfarande orimligt egentligen.

gabriel15: I know...

Jag gör om min fråga.

Om jag och en polare plockar upp en hora och både jag och horan redovisar att vi fått betalt från min polare, jag ställer upp en videokamera där vi ska knulla, bonkar på henne medans min polare är på sitt jobb, då är det okej. Jag kan i förhand ha betalat min polare för någon annan tjänst. Så länge vi skattar för det allihop alltså.

Jag är å andra sidan av den åsikten att prostitution ska legaliseras och vara skattbart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Om jag och en polare plockar upp en hora och både jag och horan redovisar att vi fått betalt från min polare, jag ställer upp en videokamera där vi ska knulla, bonkar på henne medans min polare är på sitt jobb, då är det okej. Jag kan i förhand ha betalat min polare för någon annan tjänst. Så länge vi skattar för det allihop alltså.

Nej. Än en gång. Vi diskuterade det för ett tag sedan i tråden Prostitution och porrfilm. Läs mitt svar på michael123:s fråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
större risk att sexköp slutar med mord/misshandel/könsjukdommar etc än massage ?

Varför det kan man fråga sig.
Är det lite av samma anledning som att köpa svartsprit av Pekka nere på tågstationen har en större risk att sluta i knivstick, metanol eller misshandel?

Prostitution har större risk för de saker du räknar upp inte för att det är prostitution utan för att staten har tvingat det under marken.

Om man från och med imorgon förbjuder taxi så skulle det bli livsfarligt att åka svarttaxi i slutändan.

Principen mellan massage och sex är egentligen ingen annan än en sexmoral.
Anser man att sex endast för tillfredsställelse och utan känslor är ok så kan man inte vara emot statliga understödda bordeller.

Att anse att man kan betala en kvinna 60kr i timmen för att tvätta ren din skit ifrån den offentliga toaletten men att säga att det är fel att hon tillfredställer en man för 1000-2000kr på ett säkert ställe där skydd används är i mina ögon galet.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if