ASUS M2R-FVM: Minneshastighet och storlek

Permalänk

ASUS M2R-FVM: Minneshastighet och storlek

Hej!

Har en Fujitsu-Siemens Scaleo LA2608 stationär dator som ska uppgraderas. Jag har ringt Fujitsu Technology Solutions (FTS) som är det nya namnet på Fujitsu Siemens och frågat lite om hårdvaran i datorn. De har sagt att det sitter ett ASUS M2R-FVM moderkort i det.

Är det någon som vet var jag kan få säkra uppgifter på ASUS M2R-FVM?

Enligt FTS så ska det här kortet ha 4 DIMM platser, men handläggaren jag pratade med innan på FTS sa att det har 2 DIMM platser. Samma sak med maximala mängden minne - första handläggaren sa att det klarar 2048 MB totalt, den andra handläggaren sa 6 GB (antagligen 6144 MB då).

Det finns några saker som jag är ganska säker på. Just nu är det 512 MB installerat i datorn och det är DDR2 minnen. FTS sa att det är ett 667 MHz minne från Samsung. Det ska vara icke-ECC, och obuffrade minnen. Men de var osäkra på hur snabba minnen kortet klarar av, men 667 MHz är vad som sitter i just nu alltså.

Vad tror ni om det här kortet, tror ni att det pallar med 4 GB DDR2 på 800 MHz?

Kan jag behålla 512 MB minnet som redan sitter i den eller måste jag ta bort det? Jag menar om jag hittar en motsvarande modul från annat fabrikat men som har 667 MHz och är på 512 MB, kan jag lägga in det då och köra det ihop med det gamla minnet?

Tips på minnen? Behöver inte vara något för avancerat och dyrt, det ska ändå inte klockas eller så.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör funka med det snabbare 800MHz minnet, men det är inte säkert att du kan köra det i den hastigheten, speciellt inte om du har kvar det gamla i, för då kommer det att köra i dess hastighet.

Har du testat att kolla med SIW eller Everest UE för att kolla vad som finns i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sitter styrkrets ATI RS480 på dessa moderkort, och jag hittar lite motstridiga uppgifter om max RAM vad som stöds, men det är 4 RAM platser och minst 1Gb moduler ska stödjas samt också även PC6400 minne = 800Mhz.

Sedan vad Fujitsu-Siemens har lagt in för begränsningar är ganska omöjligt att hitta tyvärr.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag hittade något som verkar vara manualen till M2R-FVM.

Direktlänk: http://www.mirosupport.de/other/asus_m2r-fvm/man_m2r-fvm_engl...

Där står det följande under M2R-FVM specifications summary för minnet.

Citat:

Dual-channel memory architecture
- 4 x 240-pin DIMM sockets support unbuffered
DDR2 667/533 MHz memory modules
- Supports up to 2GB system memory with dual- channel memory

Kan någon av er ta en titt på den här manualen?

Under -14 Chapter 1: Hardware information 1.7 System memory står det att det ska ha fyra DIMM platser.

Citat:

The motherboard comes with four Double Data Rate 2 (DDR2) Dual Inline Memory Modules (DIMM) sockets.

Så den har fyra DIMM platser som jag trodde då från början.

Under Memory configurations står det sedan också så här.

Citat:

You may install 256 MB, 512 MB, and 1 GB unbuffered ECC/non-ECC DDR2 DIMMs into the DIMM sockets.

Så jag får alltså ha som mest 1 GB per modul?

Det som jag är mest osäker på nu är vilken hastighet jag ska välja på minnet, ett par 667'er eller 800 MHz.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det blev ett Corsair XMS2, DDR2, 2 GB (TWIN2X2048-6400) kit om 2 moduler på 800 MHz. Jag har installerat de som Dual Channel, så de arbetar i 400 MHz var nu. Jag har inte testat att sätta de som Single Channel ännu men jag ska göra det, då får jag veta om det här moderkortet klarar 800 MHz eller inte.

Just nu är jag helt nöjd med resultatet. Prestandaökningen blev minst två och en halv gånger, om inte mer. Datorn hade Prestandaindex 2,0 innan uppgraderingen av RAM minnet enligt Windows Vista pga. dålig prestanda på RAM, men nu får den 3,0 Prestandaindex. Eftersom den här datorn har integrerad grafik så blev det också mer utrymme för grafikchippet att dela minnet så att grafiken fick sig också ett lyft, spelgrafiken förblev densamma men den datorn används ändå inte för spel eller några tunga 3D program. Men jag ska installera ett separat 3D grafikkort ganska snart också så att den får dedikerad grafik.

Både Everest och Sandra samt CPU-Z avslöjade att det var en sämre RAM sticka som satt i den datorn än vad som angavs av tillverkaren och återförsäljaren. Det var inte alls 667 MHz, utan typ 333 MHz. Men det var faktiskt ett DDR2 minne på 512 MB från Samsung.

Tack för svaren!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Det blev ett Corsair XMS2, DDR2, 2 GB (TWIN2X2048-6400) kit om 2 moduler på 800 MHz. Jag har installerat de som Dual Channel, så de arbetar i 400 MHz var nu. Jag har inte testat att sätta de som Single Channel ännu men jag ska göra det, då får jag veta om det här moderkortet klarar 800 MHz eller inte.

Både Everest och Sandra samt CPU-Z avslöjade att det var en sämre RAM sticka som satt i den datorn än vad som angavs av tillverkaren och återförsäljaren. Det var inte alls 667 MHz, utan typ 333 MHz. Men det var faktiskt ett DDR2 minne på 512 MB från Samsung.

Tack för svaren!

Du blandar ihop det lite grand angående hastigheterna, eftersom alla minnen du använder är DDR=Double Data Rate så kör de med dubbel hastighet. Dvs de har en grundhastighet på 400, eller som med ditt första minne 333MHz, som ju sedan översätts till 667MHz, dock står det grundhastigheten i CPU-Z, så den skall alltså dubblas.

Dualchannel innebär antal överföringsbitar inte MHz, som i just dualchannel innebär 128 st. Så dina nya minnen körs i dualchannel i 800MHz redan

Hoppas det blev lite klarare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
(...)Men jag ska installera ett separat 3D grafikkort ganska snart också så att den får dedikerad grafik.(...)

Måhända lite gammal tråd, men jag undrar om du fick till det med externt grafikkort. Jag funderar på att stoppa i ett 8600gt men undrar om det värkligen fungerar, då moderkortet endast värkar stödja pci express 1.0a

Är det något du kan bekräfta/förneka? Vad använde du för grafikkort?