Permalänk
Inaktiv

Uppdatering av gammal dator.

Blivit dags för min far att uppdatera datorn en aning, har nu gjort ett försök på att slänga ihop lite delar som jag är "ganska" säker på bör passa och funka ihop.
Hade föredragit ett vanligt ATX kort, men hitta inget för under 1000kr med inbyggt grafikkort på inet.

Prossesor
Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz 1333Mhz

Minne
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2710 kr TWIN2X4096-6400C5 G, Latency 5-5-5-18

Modekort
Asus P5KPL-AM SE, mATX

Möjligen även att jag slänger in någon hårdisk oxå, då man kan få så mycket för så lite i dagens läge, kan de bli nå problem med att ha en SATA som slave och en "sådan där äldre" som master? eller borde jag kanske inskaffa 2 små nya för att slippa problemet?

Har även en fråga angående nätagg. I burken jag ska uppdattera sitter det ett från okänt märke som är upp till 520W, detta känns ju mer än väl för denna datorm men sen står det "stöd för Pentsium 4" antar att detta inte är något som spelar så stor roll, men värt att checka, visst borde det inte vara några problem att plugga in ett nyare system i den? Eller bör jag även försöke hitta ett nätagg?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad ska han ha datorn till då?

Ett alternativ kanske kan vara ett AMD-system, de brukar ha något bättre inbyggd grafik som kan vara bra om man t.ex. tittar mycket på film.

Permalänk
Inaktiv

Jo, tittat lite på amd system, men lutar ändå mot intel, dom ligger mig lite närmare om hjärtat
Sen vet jag inte hur viktigt grafikdelen är, lär främst användas till office, internetsurfning, lättare bildredigering. Lär föresten ändå slänga över min 4850 till datorn sen när ati's 5000 serie släpps så blir nog mest något temporärt om det inte visar sig att det integrerade riktigt lever upp till förväntningarna.

Permalänk
Medlem

Quad core och mycket minne är väl bra för bildredigeringen och grafiken är inte så noga tror jag. SATA-diskar kan man inte köra som slave (de körs ensamma på egen kabel) så du får sätta IDE-disken som master/single disk. Annars blir det nog bra.

Permalänk
Inaktiv

Okej, tackar.
Efter alla år har jag fortfarande inte riktigt klämmen på hur Master/slave systemet funkar, men antar att det inte blir några större problem med att kombiner dom två i så fall. Aja dags att dra iväg en beställning i så fall.