Fjärrstyra dator (vnc?) bakom mobilt bredband. -Möjligt?

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra dator (vnc?) bakom mobilt bredband. -Möjligt?

Hej,

Är lite okunning och skjuter som det känns denna fråga från höften.

Jag undrar om man kan fjärrstyra en dator som ansluter till internet via mobilt bredband.

Hur ansluter man då och vilka servrar eller klienter är bäst (enklast) på att hantera ipadresser och andra begrepp som jag ännu inte förstår?

Har skt på olika forum och förstått att det lätt blir fel, men nu vill jag veta om det är omöjligt eller bara svärt och krångligt.

Permalänk
Medlem

Detta ska inte vara några problem. Det gäller dock att ha en installation av programvaran för exempelvis VNC installerad på datorn som ansluter via mobilt bredband. Denna datorn har sedan en extern IP-adress som du kan ta reda på genom att surfa till www.whatismyip.com

Från en annan dator där du också har VNC installerat ansluter du enkelt mot den IP som du får från det mobila bredbandet.

Dock vet jag inte hur det är med mobila bredband om de har en ny IP-adress varje gång man ansluter (låter någon annan svara på detta) men isåfall finns programvara för datorn som automatiskt uppdaterar en DNS. Mer om det kan du läsa på www.dyndns.com

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Tack för det hypersnabba svaret.

Det är så att den externa ip:n ändras.

Mellan "internet" och min "dator som ansluter till internet via Mob bredband" verkar det finnas en brandvägg.som inte vidarebefodrar alla portar. Och jag trodde först att problemet låg här. Nu är jag lite osäker.

Jag prvade med att starta en VNC server och ansluta när datorn befann sig bakom en "mobilt bredband koppling" och trots alla inställningar lyckades jag ej.

Får kolla på din länk....återkommer

Permalänk
Medlem

Skulle kanske fungera att köra via hamachi, skapa ett nätverk och connecta genom det ip du får där vilket är statiskt? Jag kör den setupen tillsammans med UltraVNC. Var inte alls särskilt svårt att få det att fungera, iofs då inte med mobilt bredband men principen är densamma. PM om du vill ha hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om windows inbyggda "Remote Desktop", på senare tid har jag upplevt att det fungerar bättre än VNC, jag kan inte svara på varför dock.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd

Testa att använda Teamwiever. Det finns en option som heter någonting i stil med "public access". Det skall då fungera. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Teamviewer är en tjusig lösning. Dock relativt dyr om man som jag vill betala licensen ( i de fall det finns en sådan)

Dock vill jag ha alla kritiska delar i mina datorer. Denna lösning ligger på servrar bortom min horisont. Jag tittar lite på Hamachi som också verkar vara trevlig. Det verkar som deras gratisversion även denna går via deras server som man måste ha konto på.

Det jag vill åstadkomma är att klient och server finna i mina burkar. En säker koppling emellan som inte använder portar som är låsta av operatören. Det verkar som TELE2 har blockerat 5800 och 5900 för inkommande (ner)

Tittade faktiskt på remote desktop och det verkar ju faktiskt som om MS har en lösning som fungerar lika bra som alternativen. Har dock blivit av med mitt förtroende sedan jag förlitade mig på MS inbyggda backuplösning. (vissa taggar sitter djupt)

Permalänk
Medlem

För att ha en enkel anslutning utifrån oavsett IP kan du använda dig av tjänster som NO-IP och DYNDNS

dessa har en klient som laddas ner på aktuell dator och dess ip meddelas till en server

du ansluter enkelt med ditt_valda_namn.no-ip.com eller liknande

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Nu är den här tråden lite död så jag hoppas att det är okej att ressurecta den?

Problemet jag hittar är:
1. Modemet till mobilt internet är inte speciellt konfigureringsvänligt som tex en router är.
2. Är vissa av portarna blockade? Har väldigt svårt att ens få igång en VNC-connection.

Vet någon en lösning på att öppna upp portar under ett mobilt internet connection?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Nu är den här tråden lite död så jag hoppas att det är okej att ressurecta den?

Problemet jag hittar är:
1. Modemet till mobilt internet är inte speciellt konfigureringsvänligt som tex en router är.
2. Är vissa av portarna blockade? Har väldigt svårt att ens få igång en VNC-connection.

Vet någon en lösning på att öppna upp portar under ett mobilt internet connection?

Får du en äkta publik IP-addr på det mobila bredbandet?
Ett modem har per definition inget med TCP/UDP-portar att göra. Blockas portarna görs de antingen av datorn själv (brandväggar, etc) eller av operatören (CIFS, Samba, etc ofta blockat centralt.