Permalänk
Medlem

Snygga URLer med .htaccess,

Jag vet att det troligtvis är väldigt enkelt men jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel nu. Jag har en annan Virtuell host med ett script på som använder .htaccess för att få snygga URLer.

Jag vill nu ha det på min egna sida, men lyckas inte. Har mer eller mindra kopierat koden från det skriptet och kollat allting som jag tror kunnat vara fel minst 4 gånger.

Koden i .htacess filen ser ut såhär:

RewriteEngine On RewriteRule ^torrent/(.*)$ torrent.php?id=$1 [L]

hjälp?

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på hur mycket du redan har testat. En sak kan vara att torrent.php använder sig av id-nummer istället för namn.

Har du satt RewriteBase?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag har testat med RewriteBase /, ja.

Det ungerar om jag skriver /torrent/?id=5, men det fungerar även utan .htaccess fil.

edit: Nu har jag lyckats få det så att jag kan skriva url.se/torrent5 -> url.se/torrent.php?id=5

RewriteEngine On ReWriteBase / RewriteRule ^torrent([0-9]*)$ torrent.php?id=$1 [L]

Permalänk
Medlem

Om du försöker göra urvalet med [0-9] efter slash;

RewriteEngine On RewriteBase / RewriteRule ^torrent/([0-9]+)$ torrent.php?id=$1 [L]

?

För jag gissar på att du vill ha URL:en domän.se/torrent/5 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Om du försöker göra urvalet med [0-9] efter slash;

RewriteEngine On RewriteBase / RewriteRule ^torrent/([0-9]+)$ torrent.php?id=$1 [L]

?

För jag gissar på att du vill ha URL:en domän.se/torrent/5 ?

Precis så vill jag ha det, men så fort jag lägger till ett / så blir det problem. Jag kan se sidan, men IDt skickas aldrig vidare.