Hur skapar man poster med fler sidor?

Permalänk
Medlem

Hur skapar man poster med fler sidor?

Hejsan!

Har nu startat en ny blogg som ska fokusera på gaming och hårdvara till det och ska göra recensioner av möss till att börja med. Bloggen finns här - http://spelmannen.blogspot.com/ - och den funktion jag nu är ute efter att fixa är ett slags artikelindex till bloggen. Det jag menar är alltså att om jag lägger upp en recension vill jag inte att det ska bli en enda stor klump med text utan man ska kunna dela upp den i olika stycken ungefär som här på Sweclockers och dersa recensioner eller ännu hellre som på Anandtech - http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634 - scrolla längst ned på sidan där så förstår ni vad jag menar.

Har googlat lite om detta men inte hittat vad jag letar efter. Om ni kan hjälpa mig med detta vore det kanon då all hjälp uppskattas. O ja, bloggen är väldigt ny så jag vet att den inte ser så mycket ut för världen, men om ni vill får ni gärna komma med tips på hur jag kan förbättra den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Hejsan!

Har nu startat en ny blogg som ska fokusera på gaming och hårdvara till det och ska göra recensioner av möss till att börja med. Bloggen finns här - http://spelmannen.blogspot.com/ - och den funktion jag nu är ute efter att fixa är ett slags artikelindex till bloggen. Det jag menar är alltså att om jag lägger upp en recension vill jag inte att det ska bli en enda stor klump med text utan man ska kunna dela upp den i olika stycken ungefär som här på Sweclockers och dersa recensioner eller ännu hellre som på Anandtech - http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634 - scrolla längst ned på sidan där så förstår ni vad jag menar.

Har googlat lite om detta men inte hittat vad jag letar efter. Om ni kan hjälpa mig med detta vore det kanon då all hjälp uppskattas. O ja, bloggen är väldigt ny så jag vet att den inte ser så mycket ut för världen, men om ni vill får ni gärna komma med tips på hur jag kan förbättra den.

Det hade gått om du inte använde en färdig lösning. Du är limiterad till funktionaliteten som blogspot erbjuder. Att det är en långt inlägg är ju inte så tokigt. Alternativet är väl att göra ett inlägg för varje del...

Tänk på att du jämför egengjorda lösningar med en färdig bloggtjänst.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det hade gått om du inte använde en färdig lösning. Du är limiterad till funktionaliteten som blogspot erbjuder. Att det är en långt inlägg är ju inte så tokigt. Alternativet är väl att göra ett inlägg för varje del...

Tänk på att du jämför egengjorda lösningar med en färdig bloggtjänst.

Ja alltså anledningen till att jag valde blogspot var för att det var den jag tyckte var bäst av alternativen jämfört med t.ex. wordpress, ab osv. Är inte bra på att koda så ville helst slippa den biten, därför jag valde en färdig lösning. Men menar du att det är helt kört nu alltså? Måste väl gå att hitta någon lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Ja alltså anledningen till att jag valde blogspot var för att det var den jag tyckte var bäst av alternativen jämfört med t.ex. wordpress, ab osv. Är inte bra på att koda så ville helst slippa den biten, därför jag valde en färdig lösning. Men menar du att det är helt kört nu alltså? Måste väl gå att hitta någon lösning?

Jag menar att bloggar normalt sätt inte har stöd för det du söker. Har du läst en blogg där ett inlägg är indelat i flera sidor?
En blogg är inte lösningen för det du söker, om du måste ha det upplägget, skulle jag säga.

Finns ju CMS-produkter som hjälper en starta en sida från grunden. Jag kan inga i huvudet men det finns.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att basera den site han vill ha på en blogg.

Dock ska man tänka på att en färdig lösning så som bloggspot som dessutom är gratis
ofta är begränsad på någotvis. Ofta i hur mycket man kan konfigurera och trixa själv med funktionaliteten.

Därför skulle jag rekomendera om du anser dig ha råd. Att skaffa ett webhotell med tillhörande domän.

Lägga upp Wordpress som blogg/CMS system. Och låt någon händig kompis som är duktigare en du skapa ett Theme till siten och sedan special konfigurera page templates som du vill ha för olika ändamål.

Det är i stort sätt fantasin som sätter gränserna när det gäller Wordpress.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Jasså? När jag prövade runt på wordpress tyckte jag blogspot var bättre, men men, kanske inte kollade tillräckligt noga. Fördelen med blogspot är ju dessa gadgets som finns och där man kan trixa en del själv, men då är ju problemet igen det här med min bristande kunskap när det gäller kodning.

T.ex. kan man via en gadget lägga till kod iform av antingen html/javascript från tredjepartstillverkare och det borde väl vara något som kan passa mig i det här fallet för ett artikelindex? Kanske någon som kan ge lite tips på hur man ska gå tillväga?

När det gäller webhotell handlar det väl inte om att jag har råd eller ej, det har jag, men snarare hur pass bra det här blir. Tar det fart ordentligt kan man ju satsa mera, men ja, om det inte gör det har man lagt pengarna i sjön.

Aja får leta vidare efter en lösning helt enkelt.