Permalänk

SQL från grunden?

Hej,

Vi har fått lite kompetens förfrågan på jobbet.

De vill att vi vidareutbildar oss.

Jag kan inget om programmering men skulle gärna vilja lära mig. Jag har nog datorkunskap över medel om operativsystem och hårdvara.

Har försökt på mig programmering men kommer ingen vart. Tänkte om SQL kan vara något för mig. Var börjar jag? Finns det typ SQL för dummies böcker att starta med?

Mvh, Rosa

Permalänk
Permalänk

Ok tackar så mycket. Är SQL extremt svårt att lära sig? (Givetvis beroende på hur smart man är, men om man typ kan sitta några timmar om dagen i 6 månader)

Behöver man förkunskaper?

Permalänk
Medlem

SQL är inte så svårt men användningsområdet är ganska begränsat jämfört med generella programmeringsspråk. En crash-course finns på w3schools

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Ok tackar så mycket. Är SQL extremt svårt att lära sig? (Givetvis beroende på hur smart man är, men om man typ kan sitta några timmar om dagen i 6 månader)

Behöver man förkunskaper?

Som Teknocide skrev så är det inte så svårt. Du behöver inga förkunskaper, däremot om man hoppar in i överkurserna där man kan skriva if-satser, switch-satser och liknande (som man kan i programmering) så kan det vara bökigt om man inte har gjort det förut.

Intresset/motivationen/hur pass kul det är, bestämmer hur bra det går att lära sig, som allt annat.

Tänk på att SQL är bara språket mot databasen. Att förstå hur databaser fungerar med diverse datatyper och annat ingår också, om sina SQL-kunskaper ska ha någon effekt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?