AMD Eyefinity driver sex skärmar per grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD Eyefinity driver sex skärmar per grafikkort

En ny funktion i Radeon HD 5000-serien gör det möjligt ansluta sex skärmar i upplösningen 2560x1600 pixlar – tolv gånger högre än HD-upplösningen 1080p.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vill ha 3 st skärmar till spel. Helst till bil/simulator spel

6 st skärmar = 5 FPS i vilket spel som helst som stödjer detta

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Men jag förstår inte hur man vill ha svarta sträck(ramar) i bilden?

Men annars riktigt coolt.:)

Visa signatur

System: Threadripper 3960X / Asus Strix TRX40-E Gaming / Corsair 64GB Dominator / ASUS RTX3090 TUF / Corsair MP600 2TB / Samsung 980Pro 2TB / Samsung 640Evo 2TB / BeQuiet Dark power 1200W / Fractal Design Define 7 XL / EKWB Full custom loop

Permalänk
Medlem

Det var inte dåligt!

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem

Fy fan va najs!!
undra om man kommer kunna köra crossfire 5870+ 3 24" skärmar?

Permalänk

Inte bra för matrox det här, de har ju länge haft multiskärmsstöd (2D) och sålt mycket till industrin m.m. (t.ex. för kontrollrum där man vill kunna visa en översiktsbild över anläggningen som spänner över flera skärmar)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtech pinnar WoW på med 80FPS maxxat på 6st Dell 30". Upplösning: 7680 x 3200.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ser lite coolt ut, hade kunna tänka mig att ha det på jobb
Skulle dock bli jobbigt om en skärmen la av..

Behöver inte grafikkortet jobba ganska mycket och då bli ganska varmt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Vill ha 3 st skärmar till spel. Helst till bil/simulator spel

6 st skärmar = 5 FPS i vilket spel som helst som stödjer detta

hur har du kommit fram till detta?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
hur har du kommit fram till detta?

Det har han inte, pratar nog bara i nattmössan.

1. Det har nog inte så mycket med om spelet/programmet stöder det eller ej. Med tanke på att det sköts via GPU/ATI drivrutiner. Tror knappast "gamla" spel så som WoW har stöd för det.

2. Som andra skrivit så finns videoklipp på detta då man kör "spelbart" i flertalet spel i dessa extrema upplösningar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Inget jag kommer att använda men det talar om ruskigt bra prestanda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bra upplösning, men skulle nog hellre köra på en full hd projektor istället.. och slippa dessa svarta kanter i skärmen...

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Ser ut som att 5000 serien är nåt att ha förstår varför de kommer kosta lite mer än 4000 serien.. Men jag hade inte velat ha svarta ränder i mitt spel som kommer från skärm kanterna. + vad är meningen med så stort om man ändå sitter vid ett skrivbord?

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

Jävligt fränt!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Hade varit trevligt att köra 3 skärmar bredvid varandra men att vrid dom 90 grader och köra på höjden.
Då slipper man en kant i mitten.

Permalänk

Hur kommer det sig att man kan inte kan göra en stor skärm med den upplösningen istället?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Sweeeeet, sen kan man väl köra 4xSLI så man teoretisktsätt kan använda 24st 24" skämar? Vore ju heeeelt galet. Jag är dock inte så insatt SLI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Hur kommer det sig att man kan inte kan göra en stor skärm med den upplösningen istället?

Skulle vara riktigt nice det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
Sweeeeet, sen kan man väl köra 4xSLI så man teoretisktsätt kan använda 24st 24" skämar? Vore ju heeeelt galet. Jag är dock inte så insatt SLI.

SLi är NVIDIA. Detta är för ATI/AMD ! Du kanske menar CrossFire ?

Själv tycker jag detta är RIKTIGT ballt! Kommer nog antagligen inte köra mer än 3 skärmar ever.. Men bara att veta att jag skulle kunna köra in 6 skärmar " makes my mangina very moist "

folk med triplehead2go verkar ju tycka om ultrawidescreen gaming, Eyefinity måste ju vara perfekt för dom.

Tror ni det behövs någon liten dosa man kopplar allt i eller är det bara köra in en liten adapter/splitter i grafikkortet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Vill ha 3 st skärmar till spel. Helst till bil/simulator spel

6 st skärmar = 5 FPS i vilket spel som helst som stödjer detta

ja det är därför ett enda kort i 5800 serien (förmodligen 5870x2 dock) kan köra Dirt 2 i upplösningen 7680x3200 med 2xMSAA fullt spelbart

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3635

Visa signatur

...

Permalänk

En cool sak men inget spännande eller intressant för majoriteten. En promille eller mindre av användare kommer ha någon direkt användning av denna möjlighet.

6 skärm setup är helt opraktiskt i spel. Men det gör bra "oohh..ahhh" effekt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Kommer det skärmar med 5mm tjock kant, bra bild samt inte allt för hög pris då slår man kanske till. I dagsläget ser det inte så intressant ut men möjligheterna är stora!

Permalänk
Medlem

ok...då är det bara att sätta upp 6st projektor dukar i mitt rum...borde täcka alla ytor....
Nu är det bara att ha ett coolt rymd spel så att det känns att man roterar grymt i det tyngdlösa....

Ska gå till banken och ta ett lån nu...undrar vad de säger...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som funderar över hur man ansluter skärmarna? Lär väl knappast sitta 6st dvi på varje kort.

Detta kan bli aktuellt för mig. Skall köpa nytt grafikkort när diablo 3 kommer ut. Har två st gf6200 nu för att driva mina två skärmar. Hade varit trevligt ifall det räckte att köpa ett nytt kort. Dock måste det stödja minst tre skärmar i linux och det brukar ju ta lite tid innan de senaste funktionerna kommer dit.

Permalänk
Medlem

de är nästan så att man är villig att lämna nvidia för detta:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tycker detta är jättefint! Inte minst pga. den utlovade enkla setupen i Windows samt Linux. En arbetsstation med 3 skärmar hade varit mumma!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, ännu en anledning varför jag väljer AMD över Nvidia. ^^

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Men ni kan ju inte seriöst förvänta er att få vettig FPS i moderna spel. WoW funkar för det är gammalt och ser ungefär ut som unreal tournament (ja det är faktiskt groteskt fult jämfört med nya spel även om du är WoWfan ).

Jag är hyfsat kritisk till att ett 5870x2 skulle kunna leverera:

30fps x 6skärmar x 2560x1600 = 737280000 pixlar/s
Räknar vi om det till en 1900x1200 skärm så motsvarar det:
737280000 /(1900x1200) = 323 skärmbilder/sekund.

Dubbla det för att vara säker på att det flyter på bra. Pinsamt att ha en hel vägg med ett spel som laggar

Jag hoppas jag har fel och att 5870x2 skulle kunna leverera det men jag tror det inte.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
Är det bara jag som funderar över hur man ansluter skärmarna? Lär väl knappast sitta 6st dvi på varje kort.

Detta kan bli aktuellt för mig. Skall köpa nytt grafikkort när diablo 3 kommer ut. Har två st gf6200 nu för att driva mina två skärmar. Hade varit trevligt ifall det räckte att köpa ett nytt kort. Dock måste det stödja minst tre skärmar i linux och det brukar ju ta lite tid innan de senaste funktionerna kommer dit.

Mini DisplayPort

http://www.pcper.com/comments.php?nid=7744

OBS 6 skärmar per kort inte nått annat så 24 skärmar är max

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Men ni kan ju inte seriöst förvänta er att få vettig FPS i moderna spel. WoW funkar för det är gammalt och ser ungefär ut som unreal tournament (ja det är faktiskt groteskt fult jämfört med nya spel även om du är WoWfan ).

Jag är hyfsat kritisk till att ett 5870x2 skulle kunna leverera:

30fps x 6skärmar x 2560x1600 = 737280000 pixlar/s
Räknar vi om det till en 1900x1200 skärm så motsvarar det:
737280000 /(1900x1200) = 323 skärmbilder/sekund.

Dubbla det för att vara säker på att det flyter på bra. Pinsamt att ha en hel vägg med ett spel som laggar

Jag hoppas jag har fel och att 5870x2 skulle kunna leverera det men jag tror det inte.

dom körde feler spel än wow ska du se, dirt 2, crysis och hawk.

och tror inte det var lagg för det skulle ju inte se så bra ut eller hur?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry