Specialversion av Radeon HD 4890 från Force3D

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Specialversion av Radeon HD 4890 från Force3D

När de flesta tillverkare jobbar hårt med den kommande Radeon 5000-serien passar Force3D på att släppa en specialversion av trotjänaren Radeon HD 4890.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Den var stor och fin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Om det blir inbrott och man inte har något bättre till hands, kan man ju klubba ner inbrottstjuven med den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om det blir inbrott och man inte har något bättre till hands, kan man ju klubba ner inbrottstjuven med den.

Det måste vara det enda anledningen till varför någon skulle köpa det kortet. Fattar inte att de lägger krut på det och med bra kylare och kass strömförsörjning, vilken är målgruppen om man får fråga?

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Det måste vara det enda anledningen till varför någon skulle köpa det kortet. Fattar inte att de lägger krut på det och med bra kylare och kass strömförsörjning, vilken är målgruppen om man får fråga?

Okunniga konsumenter som tror feta g-kort är jättebra?
Finns massor av dem!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Stor kylare och 2 fläktar kan betyda låg rotationshastighet=tystare, lägre strömförbrukning=svalare= ännu tystare. Så för dem som vill köra ett 4890 i standardhastighet och få det tyst kan tycka om detta. Alla klockar ju , som sagt, inte.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Citat:

ROFL lol haha

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Jag ser detta som en fördel gentemot de andra. Visst det är större, men det kan jag gott leva med om det blir mycket tystare och svalare. Så, vad för nackdelar finns här som jag inte "ser"?

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2004

det går nog att klocka det där kortet med ska ni se...

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Stor kylare och 2 fläktar kan betyda låg rotationshastighet=tystare, lägre strömförbrukning=svalare= ännu tystare. Så för dem som vill köra ett 4890 i standardhastighet och få det tyst kan tycka om detta. Alla klockar ju , som sagt, inte.

Exakt vad jag tänkte. Skulle lätt köpa ett om det gick att köra i crossfire med 4870.

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2004

Det är lite skrämmande att 4890 redan kallas en "trotjänare"...

Q9550 | Gigabyte X48 DQ6 | Corsair 4096MB PC6400 CL4 | active sensor drones | 4870 512Mb @ 820/1100 | Antec P182 | 50 mW PDL | Corsair HX620W | Filco Majestouch MX Brown

Det är söndag idag! Magog suck!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Det är lite skrämmande att 4890 redan kallas en "trotjänare"...

Skrämmande att folk tycker det är skrämmande att något kallas en trotjänare...

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Skrämmande att folk tycker det är skrämmande att något kallas en trotjänare...

4890 är det senast lanserade kortet (från amd) så att det redan hedras för en lång och trogen tjänst, det säger något om utvecklings- kontra uppgraderings-takten. Utvecklingen rusar fram men tydligen är nu även den absolut senaste hårdvaran att betrakta som gammal.

Den modernaste hårdvaran är omodern, vilket antyder att vi lider av nördens motsvarighet till chasing the dragon. Hur vi än kämpar kan vi omöjligt ha en modern dator.

Jag hoppas att det underlättar din förståelse för mitt uttalande. Det är alltså inte ordet som är "skrämmande", det skrämmande är vad ordets användning antyder.

Q9550 | Gigabyte X48 DQ6 | Corsair 4096MB PC6400 CL4 | active sensor drones | 4870 512Mb @ 820/1100 | Antec P182 | 50 mW PDL | Corsair HX620W | Filco Majestouch MX Brown

Det är söndag idag! Magog suck!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Troligen de som inte vill ha en dator som låter fan? Men den lär troligen låta fan ändå...

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 24 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD, 2x Cheetah SAS 15k RPM, 2x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

Tar den verkligen upp 3 kortplatser?

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

3 Platser tar den väl upp då den behöver en själv och 2 för kylaren fattar jag det som

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Ett märke levererar, yay! Har tidigare nämnt att samarbete med artic cooling för att designa bra stock-kylare skulle vara väldigt positivt. Hoppas flera kommer göra samma sak med 58** korten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Om man har ett nätagg som är lite på gränsen men ändå vill ha ett nice grafikkort är detta ett bra val. Resonemanget faller väl dock på att om man har nästan 2000 kr att lägga på ett grafikkort borde man även ha pengar till ett nytt nätagg. Eller så köper man ett HD4850 som ligger kring 1000-lappen och ett ordentligt nätagg för resten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sarpsborg/Strömstad
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ett märke levererar, yay! Har tidigare nämnt att samarbete med artic cooling för att designa bra stock-kylare skulle vara väldigt positivt. Hoppas flera kommer göra samma sak med 58** korten.

Ja dom har just levererat skit....
Skulle vilja se sånna kort i en crossfire rigg eller 3x crossfire.... hur många mobon får plats med 3 stk sånna så att det passar med pci-e platserna.... ?? eller det skulle inte gå ens med 2 stk på de flesta tror jag....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Skulle vilja se sånna kort i en crossfire rigg eller 3x crossfire.... hur många mobon får plats med 3 stk sånna så att det passar med pci-e platserna.... ?? eller det skulle inte gå ens med 2 stk på de flesta tror jag....

den som köper och vill ha mer än ett st 4890 köper nog inte detta kort..för då vill man garanterat klocka lite också och då finns det betydligt bättre alternativ..men visst två st finns det ju som hade funkat..?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy

Du har inte tänkt på att alla kanske inte använder 2 eller 3 grafikkort? Utan då är detta grafikkort perfekt. Om mobot har plats för 3 skulle det nog gå att sätta dit två, en "längst upp och en längst ner".

i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Jag ser detta som en fördel gentemot de andra. Visst det är större, men det kan jag gott leva med om det blir mycket tystare och svalare. Så, vad för nackdelar finns här som jag inte "ser"?

Att kortet lämnar kvar grafikkortsvärmen i lådan så att det kan värma upp CPU, nordbrygga, minnen, hårddiskar m.m. i stället för att dumpa värmen utanför. Vliket gör att CPU-fläkt och alla andra fläktar i burken får varva upp. Men på det stora hela blir det en förbättring i de flesta hyfsat välventlilerade lådor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Att kortet lämnar kvar grafikkortsvärmen i lådan så att det kan värma upp CPU, nordbrygga, minnen, hårddiskar m.m. i stället för att dumpa värmen utanför. Vliket gör att CPU-fläkt och alla andra fläktar i burken får varva upp. Men på det stora hela blir det en förbättring i de flesta hyfsat välventlilerade lådor.

Tänkte inte på det faktiskt. Men har man en välventilerad låda borde det inte vara något problem. Tycker grafikkort med "stock-kylare" avger sig mkt värme ändå från "ovandsidan" av grafikkortet. Men jag offrar lätt några grader plus om det kan sänka graffikortets temperatur kraftfullt och få bort den förbannande ljudnivån "jet-motorerna" skapar. Tumme upp på detta, detta vill man gärna se mer av även på Nvidias sida!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

sitter med jätten Artic Cooling Accelero Extreme 4870X2, tempsen sjönk med i stort sett 50C jämfört med radialfläkten, och på 100% hastighet är den knäpptyst. Bättre prestanda, mycket bättre överklockningspotential och längre livslängd. Jag kör just nu med endast en 120mm fläkt som insug och all nonsens om "värmen sprids i lådan istället" . Ja lådan blir lite varmare, men övriga delar har endast marginella skillnader, någon C högre.

Så, något som låter som en dammsugare och blåser ut allt bakåt och inte håller måttet när det gäller kylning. Eller något som har samma princip som en CPU-kylare, är knäpptyst, och kyler riktigt bra.

Den enda nackdelen är att den är stor, men det gör absolut ingenting alls.

Och ja jag får plats med två 4870X2 kort med accelero extremekylarem, dem är värda den extra platsen dem tar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Tumme upp på detta, detta vill man gärna se mer av även på Nvidias sida!

NVidias singel-PCB GTX 295 har en halv-liknande lösning. Den kyler kortet betydligt bättre också enligt flera tester. Den har en stor klassisk fläkt i mitten, och de båda GPU:erna på varsin sida. Värmen från den ena GPU:n blåses ut i chassit, medans den andra har ett utblås på utsidan.

Se en recension här t.ex:
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2009/08/10/gainward...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

är det bara jag som tycker att det är en GIGANTISK fläkt på den?!

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@67c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo 700, i5 6300hq, 12gb 2133mhz, gtx950m, 128gb m2 + 750gb FullHD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Den ser väldigt stor ut. Enligt AC hemsida är det 80mm på "Accelero Twin Turbo", men de säljer inte "Pro" varianten. Skulle nästan tro att det är 92mm eller kanske tom mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

faktiskt.. ja tippar på 92 eller 120, jag menar, kolla på hans finger o jämför! den e gigantisk den där Heatsink/fläkten...

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@67c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo 700, i5 6300hq, 12gb 2133mhz, gtx950m, 128gb m2 + 750gb FullHD