Kodar ett filöverföringsprogram. Input sökes!

Permalänk
Medlem

Kodar ett filöverföringsprogram. Input sökes!

Jag har lite smått börjat koda på ett filöverföringsprogram.
Anledningen till det är dels att jag vill träna lite på socket-programmering, men även att jag inte än hittat något program som uppfyller mina önskningar som är följande:

  • Enkelt

  • Snabb överföring

  • Kräver ingen inloggning eller kontaktlista

  • Ska kunna skicka hela katalogstrukturer

De vanligaste alternativen faller på minst en av dessa punkter.
Instant Messengers klarar oftast inte katalogstrukturer, kräver att man har varandra som kontakter, hastigheten varierar kraftigt.
FTP Handlar egentligen om att "dela ut" filer. Kräver server och klient som tar tid att sätta upp och är för svåra för "Svensson"
Webtjänster kräver ofta att man mellanlagrar på deras servrar (går SAKTA) och klarar inte katalogstrukturer[/list]

Jag vill väldigt gärna ha lite input på detta. Kommentera gärna och ställ frågor.
Det här vill jag gärna att ni svarar på:

  • Känner ni till något program som redan uppfyller mina behov?

  • Finns behovet? Skulle ni använda det här programmet om det gjordes på rätt sätt?

  • Hur intressant är krypterade överföringar?

  • Hur intressant är komprimerade överföringar?

Jag är snart klar med en light-version som jag tänkte lägga upp här. Det som saknas är stöd för katalogstrukturer och komprimerade överföringar. Förhoppningsvis får (och vill) ni testa det nästa vecka.

Övriga detaljer för den intresserade:
Jag skriver programmet i Java. Java är det programspråk jag är bekvämast med att använda. Det lämpar sig väl till uppgiften och fungerar på alla nämnvärda plattformar.

Det kommer inte att kräva någon installation. Man ska kunna öppna sin webbläsare, klicka på länken och köra programmet direkt. Inga spår sparas på hårddisken (förutom programfilen som lagras temporärt). Det kan tyvärr inte köras som en applet då dessa inte kommer åt filsystemet.

Om behov finns så kan överföringen krypteras och/eller komprimeras (relativt enkelt men kostar lite mer cpu).

Man behöver inte kunna sitt eller den andra personens IP-nummer. Det hämtas automatiskt och bakas ihop med krypteringsnyckeln till en kod som sändaren på valfritt sätt skickar till mottagaren (förslagsvis IM eller annan privat chat). När mottagaren startar programmet fyller denne i koden i programmet som därefter kan upprätta anslutningen.

Permalänk
Medlem

Hmm ett alternativ jag kommer och tänka på är Oneswarm?
Fast där måste du bygga upp kontaktlistor.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Oneswarm handlar om att dela filer mellan varandra.

OneSwarm, FTP, DC osv: "Det här är mina filer, välj vad du vill ha."
Mitt program: "Jag skickar den här filen, vill du ta emot den?"

Oneswarm faller dessutom platt minst 3 av mina 4 punkter...

Permalänk
Medlem

Jag är mkt intresserad av detta programmet om det blir gjort på ett bra och smidigt sätt istället för att krångla med en massa program som du själv skriver, tar tid.

Att överföringarna ska vara krypterade tycker jag är väldigt viktigt, men eftersom behoven för folk är olika så borde det kunna finnas valbart om man ska kryptera eller inte.

Är gärna med och testar programmet! Kommer hålla utkik i tråden!

Permalänk
Medlem

Det verkar coolt skulle vara till en stooor nytta då jag nästan jämt skickar filer till alla möjliga..

Lycka till

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

Det som brukar vara problemet med filöverföring är att det antingen kräver någon form av mellanhand, eller att ena personen har portar öppna.

Kommersiellt drivna tjänster löser det ibland genom att kombinera båda. Skype använder te.x. folk som kan agera server som mellanhand för de samtal som går mellan folk som inte kan öppna portar innåt.

Det du kan kolla på är upnp, kan tänkas att fungera för de flesta då.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Trevligt att folk är intresserade. Krypteringen just nu är egenimplementerad och inte precis AES-säker... But it's a start.

Ska kika på UPnP. Precis som du säger krävs det i nuläget att den ena sidan öppnar en port i sin router....

Hur är intresset kring komprimerade överföringar då? De har ju potentialen att korta ner överföringstiden men får nog motsatt effekt vid för slö cpu/snabb lina.

Permalänk

http://lightheadsw.com/papaya/ finns till macen iaf, låter ganska likt

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Hur hade du tänkt dig att IP:n som ska ta emot ska identifieras?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Hur hade du tänkt dig att IP:n som ska ta emot ska identifieras?

Står ju i första inlägget längst ner!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
http://lightheadsw.com/papaya/ finns till macen iaf, låter ganska likt

Ganska likt. Bygger på samma idé iaf. Men lite annorlunda implementation

Och dessutom bara till mac =/