Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

Modulera Siren

Tjenixen!

Jag har funderat på att försöka bygga en siren.
MEN, eftersom det bara finns elscheman överallt på tradiga sirener med enkla toner.

Så min tanke är väl att jag ska kunna skriva ett program som kan skapa dessa olika distinkta siren-ljud så att jag kan skicka ut ljudet i mina högtalare. På så sätt så har jag ju även fixat en väckarklocka som jag borde vakna av.

Så för att komma till frågan så undrar jag väl hur man skulle kunna programera ett ljud. Har ju inte den blekaste om hur ljudet från en siren ser ut i ett oscilloskop men om någon vet det eller kan beskriva ljudet med en mattematisk formel så ska det nog gå.

Är jag otydlig?
Då är jag som vanligt.

//Arne

PS.
Tror jag postade i rätt.
DS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

det brukar finnas byggsatser för sirener om det kan vara intressant

//UndCon

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det brukar finnas byggsatser för sirener om det kan vara intressant

//UndCon

Mjo. men isåfall bara för att kunna lista ut hur sånna ljudsignaler ser ut. eftersom tanken är att jag ska ha det som alarm ljud på min bil(larmet är en liten embedded dator som även är en media enhet så det sitter redan massa högtalare inkopplade i den som jag vill mata ut ljudet i)

//Arne

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

OK - en cool lösning vore ett alarm som startar en enkel mp3-spelare vars låtar kunde vara olika sirenljud...om mp3spelaren använder någon typ av minneskort så är det busenkelt att byta vid behov även om allt är monterat i bilen

Jag tänker på yampp eller liknande

//UndCon

Har varit på detta forum på tok för länge...