Permalänk

Blått "skimmer" på foton

Hej,

Jag var uppe med en Cessna för några dagar sedan och hade lånat en Canon EOS 450D för att få bättre bilder.

Då jag kom hem kunde jag konstatera att alla bilder som blev tagna i solljus hade fått ett blått "skimmer"/"skikt" över sig. Bilderna som blev tagna inomhus i hangaren var helt bra.

Kan man göra något åt detta, i t.ex. photoshop?

Är varken fotograf eller någon hejare på photshop...

Här är två bilder:

http://www.hennaochpeter.net/test1.JPG
http://www.hennaochpeter.net/test2.JPG

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk

I Photoshop CS3 kan man testa: Image -> Adjustments -> Auto Color.
Har man istället CS4 tror jag att den ligger direkt under Image. Blir resultatet helt bra kan man istället testa Auto Levels eller Auto Contrast.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

Du har fel vitbalans inställd, den borde vara på auto om du inte är en avancerad användare! Antagligen har du din värmebalans på glödlampa eller något vilket gör att bilder inomhus blir bra.

Jag testade auto tone på dina och det blev bra. är det massvis du ska göra det med borde du fundera på ett Funktionsmakro

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Härligt! Tack för era svar.

Hinner inte testa idag, men imorgon borde jag ha tid...

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Fråga : fotograferar du genom fönstret på Cessnan?- det kan vara en orsak...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Du har fel vitbalans.
Läs här om du är nyfiken: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/white-balance.htm

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Fråga : fotograferar du genom fönstret på Cessnan?- det kan vara en orsak...

Självklart. På 2000 fots höjd och i dryga 100 knop hänger man nog inte ut en kamera hur som helst.

Naturligtvis borde fönstret påverka kvaliteten på bilden, men jag hade samma blåa "skimmer" på bilderna jag tog på marken (i solljuset) .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Du har fel vitbalans.
Läs här om du är nyfiken: http://www.cambridgeincolour.com/tu...ite-balance.htm

Intressant! Ska ta och läsa artikeln. Då man ser första bilderna i artikeln så är det exakt samma blåa "skimmer" som jag har på mina bilder.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Glömsk

I sånna här sammanhang kan det vara bra att tänka på att ögat väldigt enkelt luras, eftersom hjärnan automatiskt kompenserar för hur bilden borde se ut. Detta innebär att du antagligen tror att bilden är mindre blå än vad den egentligen är. Något som jag rekommenderar är därför att ha kvar originalet på sidan av skärmen när man arbetar, för att se resultatet av förbättringen:

Jag har sysslat med fotografi i flera år och jag blev, trots att jag borde veta bättre, överraskad hur blå bilden var efter jag fixat till den.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Fråga : fotograferar du genom fönstret på Cessnan?- det kan vara en orsak...

om inte dörren (dörrarna) är modifierade för fallskärmshoppning är det helt omöjligt att hålla dörren öppen och fotografera ut.
som standard öppnas dörrarna som på en bil på flygplan, alltså framåt mot vinden.

men är du säker på att det bara är 2000 fot ni flög på? ser ut att vara högre.

om du tog bilderna i rawformat så kan du ändra vitbalansen i efterhand.
på så vis slipper du kvalitetsförlusten i photoshop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta

men är du säker på att det bara är 2000 fot ni flög på? ser ut att vara högre.

Nej, jag är nog inte säker. Kollade aldrig under själva flygningen hur högt vi flög, men jag hörde flygledningen säga att vi skulle hålla oss på 2000 fots höjd (gäller väl området närmast flygfältet, typ "radarövervakat" område, och vi ändrade nog inte höjden efter att vi passerade gränsen).

Citat:

Psionicist

Något som jag rekommenderar är därför att ha kvar originalet på sidan av skärmen när man arbetar, för att se resultatet av förbättringen:

Herrejösses vilken skillnad!

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Helt à propos, hur mycket information går förlorad när man använt fel vitbalans?
Lite "hur långt är ett snöre" kan jag tro, men det måste vara bättre än om man bränt ut något parti t.ex.

Ursäkta att jag kapar tråden, men trådskaparen har nog kommit på rätt köl igen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?