Uppgradera en 3år gammal Dell - HJÄLP!
Innan jag säger något kan jag informera alla som läser det här att jag är helt lost när det gäller datorer och kan inte mycket. All hjälp uppskattas!
Hej,
(Tråden är lite rörig, jag vet, ursäkta mig)
Läste runt lite på forumet och har fått en liten överblick om vad som gäller men tänkte ändå göra en egen tråd.
Jag har ett par olika alternativ:
1. Uppgradera min nuvarande dator, (2,14GHz Intel Core 2 Duo, 1GB, ATi X1300) med 4GB minne och ett grafik kort.
...eller...
2. Spara pengar tills jul och fixa en helt ny (helst inte eftersom det kommer bli mycket dyrare, tror jag)
Första frågan lyder då: Vilket är smartast? Jag tror att jag har två tomma RAM-slots i gamla och jag kan eventuellt köra CrossFire.
Dem grafikkorten jag har tittat på är:
XFX Radeon HD4770 (YDF) Dual-DVI 512MB
Sapphire Radeon HD4770 Dual-DVI 512MB
Sapphire Radeon HD4850 HDMI 512MB
XFX Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB
Jag såg någon tråd här att man borde vänta tills 22 September (?) för då kommer det nya kort men frågan är om dem kommer ligga i min prisklass, jag är berädd att lägga ut 1000-1500kr på grafik, ev. om jag kan köra CrossFire köper jag ett till likadant en månad efter.
Mitt nätagg ligger på 370W, för att kunna använda HD4870 måste jag väll fixa ett nytt sånt också? (Tips på något bra å billigt)
Har fler frågor, hoppas det kommer in någon flitig som kan svara på allt
1. Om jag har ett HD4850 och köper ett till och kör det i CrossFire:
1.1 Behöver jag dubbla rekommenderade strömmen då? (För HD4850 är rekommenderat nätagg 400W) Alltså behöver jag 800W då?
1.2 Presterar det bättre med CF, är det värt att köra?
2. Någon som vet hur Dell fungerar att uppgradera? Jag hörde någon som sa att Dell inte använder "standardmåtten" vill gärna ha ett nätagg och grafikkort som passar i datorn också.
3. Detta också om CrossFire. Just nu sitter jag på ett ATi X1300 Pro PCI-E 256MB, om jag köper ett HD4850 kan jag köra det i CrossFire med mitt nuvarande grafikkort. (Om jag kan) Blir det någon skillnad?
Har en Dimension 9200.
Säg gärna till om någon mer info behövs så ska jag försöka mitt bästa med att hitta den.