Permalänk
Medlem

Program för godsägare!

Hejsan, fick en uppgift av svärfar och vill verkligen imponera.

Han är gods ägare och ska sköta massa stora åkrar. Det är så att han vill ha ett program som fungerar som en internet karta. Alltså att han lägger till åkrar på en karta som han skriva lite information om. Så tanken är att han kan ha en karta på datorn där åkrarna är utlagda som han kan klicka på och se vad han nu behöver. Jag vet om att detta program finns har googlat men inte hittat något direkt intressant.

Jag vet om att detta kanske inte är det bästa stället att lägga ut detta på. Men jag vet inte riktigt vilka sidor man ska använda sig utav.

Jag är tacksam för alla svar & ledtrådar

Sign Rejmoj

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk
Medlem

Hej!

Till att börja med, vilka är förutsättningarna? T.ex.:

- Finns det något sådant program, eller tänker du göra det själv. Om det senare:
- Ev. budget alt skall det vara "gratis"
- Tidsplan
- Vad har du för kunskaper inom programmering om du själv skall göra det?

Generellt sätt är de flesta "kartlösningar" inte något man får gratis. Men t.ex. så har Google Maps (alt Google Earth) ett gränssnitt man kan programmera mot, t.ex. lägga upp rutter och etiketter. Det finns olika möjligheter vad gäller val av programmeringsspråk och sätt att angripa det på.

Om det kan vara intressant kan jag gräva fram några i sammanhanget användbara länkar . I övrigt är det hela lite beroende på förutsättningarna...

mvh Moriarty

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morr
Hej!

Till att börja med, vilka är förutsättningarna? T.ex.:

- Finns det något sådant program, eller tänker du göra det själv. Om det senare:
- Ev. budget alt skall det vara "gratis"
- Tidsplan
- Vad har du för kunskaper inom programmering om du själv skall göra det?

Generellt sätt är de flesta "kartlösningar" inte något man får gratis. Men t.ex. så har Google Maps (alt Google Earth) ett gränssnitt man kan programmera mot, t.ex. lägga upp rutter och etiketter. Det finns olika möjligheter vad gäller val av programmeringsspråk och sätt att angripa det på.

Om det kan vara intressant kan jag gräva fram några i sammanhanget användbara länkar . I övrigt är det hela lite beroende på förutsättningarna...

mvh Moriarty

Hej! Tack för ditt svar!

Jag TROR att det finns är inte riktigt 100. Jag förväntar mig inte att det ska vara gratis och jag har verkligen inte kunskap nog att programmera ett. (kanske om ett par år )

Iallafall, dina länkar skulle vara underbara!

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk
Medlem

Har du testat google maps? Man kan ju där själv markera ut ett område, och lägga till en text till det markerade området (och sen spara sina grejer). Eller är det något mer avancerat du hade tänkt dig?

Typ såhär går att göra på google maps:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=10423...

Tankar man hem google earth kanske det går o göra lokalt oxå om man har en internetuppkoppling som inte går o lita på eller man inte vill spara sina data på internet, men det är ju lätt för dig o testa om du inte tycker google maps räcker men ändå är nära det du tänkt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Har du testat google maps? Man kan ju där själv markera ut ett område, och lägga till en text till det markerade området (och sen spara sina grejer). Eller är det något mer avancerat du hade tänkt dig?

Typ såhär går att göra på google maps:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=10423...

Tankar man hem google earth kanske det går o göra lokalt oxå om man har en internetuppkoppling som inte går o lita på eller man inte vill spara sina data på internet, men det är ju lätt för dig o testa om du inte tycker google maps räcker men ändå är nära det du tänkt dig.

Blev lite imponerad trodde inte man kunde göra så med google. Men det är något i den stilen men lite mer avancerat eller vad man ska säg. Något som är lite mer inriktat på "bonn-livet"

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk
Medlem

Jepp, det var detta jag var lite inne på.
Och om det inte räcker kan man alltså programmera applikationer som pratar med Google Maps eller Google Earth.

Om detta är intressant är detta en bra startpunkt: http://code.google.com/intl/sv-SE/apis/maps/

Men jag tror du vill bekanta dig med Google Earth och Maps först. Mitt tips är det senare då det är avsevärt mycket roligare!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara till sin egen dator som han är intresserad av att lägga in anteckningar i? Eller finns det planer på att koppla ihop det med kördatorer i traktor, tröska eller redskap som växtbespruntning etc.?
I så fall blir det nog mycket svårare eftersom det håller nog tillverkarna i information om hur man kommunicerar med sådan utrustning, går nog kanske bara att använda deras datorprogram osv.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Köp friluftskartan Pro och använd MapSource... det är ganska nära iaf