Permalänk

Backup av blu-ray etc?

Hej,

Jag har i dagarna beställt mig en HTPC som jag skall köra Ubuntu med XBMC på är det tänkt. Idag har jag ett antal blu-ray filmer som jag tagit kopior av till min hårddisk som jag sedan spelat upp genom Windows MediaCenter och PowerDVD 9 vilket fungerat bra, .iso filerna har jag mountat med daemontools.

Men jag har förstått att i linux finns det ännu inget stöd för blu-ray och det är ingen fara egentligen då jag kan ödsla lite tid på att backupa mina filmer till .mkv eller liknande istället.

Det jag nu letar efter är någon slags smidig lösning på hur jag gör det här allt från att läsa in blu-ray filmen på datorn till att koda om den till en .mkv fil samt få med undertexter och olika ljudspår utan att tappa kvalité och liknande.

Jag vill alltså kunna ta en blu-ray film stoppa den i min vanliga dator som (windows) och sedan på enklaste möjliga sätt men som ändå är bra och ger resultat få en .mkv fil. Vad jag förstått så har väl .mkv möjlighet att innehålla undertexter samt olika ljudspår?

För om jag tex har en film som har olika ljudspår så vill jag behålla dessa samt alla undertexter med mera ifall man känner för att kanske se Monsters Inc på engelska tal medans barnen föredrar med svenskt tal.

Om det tar tid att koda gör inget, datorn står alltid på ändå så då kan man ju passa på att nyttja kraften till omkodning om det behövs vilket jag antar.

Finns det någon här som kan förklara hur man gör, vilka programvaror som krävs och vilka inställningar som behöver göras?
Kanske har någon en länk till någon vettig guide som förklarar hela förloppet så att även en vanlig dödlig klarar av att göra det?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Hedersmedlem

§7 gäller även privatkopiering

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.