Radeon HD 5870 prestandatester läckta

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se tester på dessa kort (och hur väl testerna stämmer mot den läckta infon).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Det är inte SÅÅ stor skillnad mellan xbox 360 och pc spel, eller tycker ni det? Är det värt kanske 10.000kr att få lite bättre grafik och spela på pc istället för xbox 360 tycker ni?

Konsoler funkar inte för fps spel. Hade man kunnat spela med mus och tangentbord och kunnat stänga av autoaim och snabbat upp spelen (som är gjorda för slöa gamepads) så hade jag kunnat tänka mig en konsol men i nuläget lägger jag gladeligen 10kkr för att kunna spela över huvudtaget.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli riktigt intressant att läsa test på dessa monstren. Mitt 4870 hänger med ett tag till

Off topic: sluta jämföra konsol vs pc grafik mässigt i denna tråden. + det är olika upplösningar och effekter tex GTA4 är konstant under 30 fps på konsol vilket gör upplevelsen 1000x bättre på pc.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

kommer inte dx11 har stor inverkan på fps gentemot dx10? jag menar då lägre fps, men i samma stund kraftfullare grafikkort, dock ett tag kvar till dx11 spelen men...

nån sa "fps-gayar" här i tråden, men han bör tänka på att det som tidigare sagts i tråden, finns folk som inte kör i babyupplösningar. jag inhandlade nyss en benQ-skärm (G2420HD, 1920x1080) för att köra som primär just för kommande 5870x2. så det kommer bli rätt nice! kör för det mesta gta iv mp rk och vill helst ha den högsta grafiken inställd utan lagg1

för alla som bryr sig...

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker att det blivit lite fel i produktpositioneringen när ett 5870 går ungefär jämt med ett 4870x2 och kostar samma? Visst, imponerande att det är enkel gpu med mindre förbrukning men inte tillräckligt stor skillnad för att de som har 4870x2 ska byta till ett 5870. Och de som köper nytt i den prestandaklassen lär ju köpa 5870 istället för 4870x2.

Enda rimliga slutsatsen blir att 4870x2 kommer att bli snuskigt billigt eller helt utgå.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
kommer inte dx11 har stor inverkan på fps gentemot dx10? jag menar då lägre fps, men i samma stund kraftfullare grafikkort, dock ett tag kvar till dx11 spelen men...

nån sa "fps-gayar" här i tråden, men han bör tänka på att det som tidigare sagts i tråden, finns folk som inte kör i babyupplösningar. jag inhandlade nyss en benQ-skärm (G2420HD, 1920x1080) för att köra som primär just för kommande 5870x2. så det kommer bli rätt nice! kör för det mesta gta iv mp rk och vill helst ha den högsta grafiken inställd utan lagg1

för alla som bryr sig...

DX11 ger högre fps än DX10, för samma bildkvalité, om det används rätt.
Detsamma gäller faktiskt även för DX10 gentemot DX9, även om många tror annorlunda.
Edit: här är en länk DX10 vx DX9.
http://hardocp.com/article/2008/12/01/farcry_2_dx9_vs_dx10_pe...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
32nm för AMD lär dröja till sent nästa år om man ska tror RoadMaps som har visats och 5870X2 ska väl komma lagom till jul så du får nog köpa en 45nm phenom om du ska ha AMD. Intel lanserar ju sina 32nm processorer i vinter.

sitter redan på 550BE så den e 45nm på den men blir quad till dubbla 5870x2or.

blir fint o uppgradera efter jul

2st 5870x2
nätagg
quad amd cpu

nya rekord på hwbot

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
The Radeon HD 5870 1GB should sell for $399 at launch, while it's bigger sister the Radeon HD 5870 2GB should sell for $449.
A slower Radeon HD 5850 with 1GB memory will sell for $299.

Är det verkligen bara jag som noterat att angivna priser gäller för konsumentmarknaden i USA, där de i princip inte betalar någon moms?

Priskonvertering till svenska marknaden brukar ge ganska exakt en växelkurs på 10kr/$, så 5870 med 1GB RAM kommer att kosta ca 4000kr (gissningsvis 3995kr) och 5850 kostar ca 3000kr (2995kr).

Min egen gissning är att introduktionspriserna blir några hundralappar högre, och att sedan priset sjunker till några hundralappar under, där det ligger ganska stabilt fram till nyår eller så.

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Är det verkligen bara jag som noterat att angivna priser gäller för konsumentmarknaden i USA, där de i princip inte betalar någon moms?

Priskonvertering till svenska marknaden brukar ge ganska exakt en växelkurs på 10kr/$, så 5870 med 1GB RAM kommer att kosta ca 4000kr (gissningsvis 3995kr) och 5850 kostar ca 3000kr (2995kr).

Min egen gissning är att introduktionspriserna blir några hundralappar högre, och att sedan priset sjunker till några hundralappar under, där det ligger ganska stabilt fram till nyår eller så.

/Olle

Dagens växelkurs 1 US dollar = 7,235 Kr ca 3248 kr för värstingen på 2 GB

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

De kommer säkert bli tvungna att dra ner på frekvenserna för 5870X2.
http://www.fudzilla.com/content/view/15499/1/

Alltså blir 2st 5870 i crossfire snabbare än 1 5870X2, men frågan är om 2st 5870 kommer medföra överhettningsproblem.. eller brukar SLI/crossfire konfigurationer någonsin få överhettningsproblem? Är inte så jätteinsatt i SLI/crossfire..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Dagens växelkurs 1 US dollar = 7,235 Kr ca 3248 kr för värstingen på 2 GB

Det är väl forex köp-kursen? Den riktiga kursen, som du kan hitta på www.xe.com , ligger på nästan prick 7kr/usd. Det är förövrigt den kursen som gäller (+ ev. påslåg om upp till ett par %) när man handlar med kort.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Lite offtopic kanske..har inte följt detta men när släpps uppföljare till 4770 kort? vore nice med dx11 stöd i "litet" format

/K

Jag väntar på samma, tror det ska heta 5770.
I Oktober verkar det ska släppas enligt den här länken.

http://vr-zone.com/articles/juniper-xt-is-radeon-hd-5770-and-...

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
De kommer säkert bli tvungna att dra ner på frekvenserna för 5870X2.
http://www.fudzilla.com/content/view/15499/1/

Alltså blir 2st 5870 i crossfire snabbare än 1 5870X2, men frågan är om 2st 5870 kommer medföra överhettningsproblem.. eller brukar SLI/crossfire konfigurationer någonsin få överhettningsproblem? Är inte så jätteinsatt i SLI/crossfire..

Finns ingen anledning att tro på det. Kan två kretsar ihoppangade på två PCB:er a' la Nvidia GX2 klara sig så finns det ingen anledning att tro att två egna PCB:er med egna kylare kommer ha några problem. Visst höjer man temperaturen i chassit, det kommer man aldrig ifrån, men det i sig självt kommer inte medföra mer än marginella höjningar.

Permalänk
Medlem

ser alldeles för bra ut för att vara sant men nog är detta ett monster som ati snart kmr släppa ut. funderar bara på värmen och hållbarheten med tanke på frekvenserna men håller de måttet så j*vlar!

Permalänk
Medlem

ungeför lika snabbt som ett 4870x2 då alltså...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
.. eller brukar SLI/crossfire konfigurationer någonsin få överhettningsproblem? Är inte så jätteinsatt i SLI/crossfire..

Det beror lite på det. I princip inte, annat än att det blir varmare i burken än med ett kort. Vissa moderkort (bl a mitt) har tyvärr lagt portarna så att man får köra korten precis intill varandra. Då lider det lite av värmen från det undre. Så blir det visserligen alltid men på vissa moderkort och vissa typer av grafikkortskylare så är det försumbart medan det i andra konfigurationer blir en markant skillnad. Mitt översta går ca 10 grader varmare än det undre, i andra fall är skillnaden noll eller några grader bara.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
ungeför lika snabbt som ett 4870x2 då alltså...

Förmodligen något snabbare, minnena är snabbare. Men framförallt, det drar hälften så mycket ström.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Alla gröna staplarna som representerar nVidia kortet är 100% vilket gör det väldigt enkelt. Vissa har uppenbarligen svårt att förstå vad procent är.

Det har jag inga problem med att se. Men finns inget som säger att det användes olika system till testerna mm. O givetvis ser det bättre ut än vad det egentligen är. Men om man tänker lite så ser man bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Är det verkligen bara jag som noterat att angivna priser gäller för konsumentmarknaden i USA, där de i princip inte betalar någon moms?

Priskonvertering till svenska marknaden brukar ge ganska exakt en växelkurs på 10kr/$, så 5870 med 1GB RAM kommer att kosta ca 4000kr (gissningsvis 3995kr) och 5850 kostar ca 3000kr (2995kr).

Min egen gissning är att introduktionspriserna blir några hundralappar högre, och att sedan priset sjunker till några hundralappar under, där det ligger ganska stabilt fram till nyår eller så.

/Olle

+1

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Är det verkligen bara jag som noterat att angivna priser gäller för konsumentmarknaden i USA, där de i princip inte betalar någon moms?

Priskonvertering till svenska marknaden brukar ge ganska exakt en växelkurs på 10kr/$, så 5870 med 1GB RAM kommer att kosta ca 4000kr (gissningsvis 3995kr) och 5850 kostar ca 3000kr (2995kr).

Min egen gissning är att introduktionspriserna blir några hundralappar högre, och att sedan priset sjunker till några hundralappar under, där det ligger ganska stabilt fram till nyår eller så.

/Olle

Håller med till 100%.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Har det framkommit något säkert, om ljud vid HDMI?

Permalänk
Medlem

Oj vad grafikkorten är snabbare än vad spelen kräver.

Jag e riktigt sugen på ett 5870, men alla spel kan man ju redan maxa med 4850 (utom Crisis typ, men det är ju ändå inte så bra).

Önskar det kom 3-D glasögon till ATI så man kunde nyttja all GPU-power.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Det beror lite på det. I princip inte, annat än att det blir varmare i burken än med ett kort. Vissa moderkort (bl a mitt) har tyvärr lagt portarna så att man får köra korten precis intill varandra. Då lider det lite av värmen från det undre. Så blir det visserligen alltid men på vissa moderkort och vissa typer av grafikkortskylare så är det försumbart medan det i andra konfigurationer blir en markant skillnad. Mitt översta går ca 10 grader varmare än det undre, i andra fall är skillnaden noll eller några grader bara.

Det där låter ju ganska bra.
Har läst lite om folk som har problem med temperaturerna med 4870X2, så det är kanske lite mindre risk att man får problem med temperaturerna med en SLI/crossfire konfiguration än med ett dual-GPU kort.

Asus P6T Deluxe har väl ganska bra avstånd mellan portarna..?

Permalänk
Medlem

På mitt REII sitter PCI-E portarna också ganska tätt också så det kan skilja 5-15grader mellan det övre och nedre kortet (4890).

4890 korten håller 50-55 grader på tomgång och 80-85 grader under last på REII kortet men där sitter korten kloss intill.

Kör just nu på EVO P55 brädan nu och 4890 i CF och nu håller korten 50 grader ca på tomgåmng och ca 80 under belastning.

På detta moderkortet sitter portarna en bit längre ifrån så man har en spalt på 3-4 cm mellan korten.

Sen så blir Dualkort blir oftast varma,har ett 9800GX2 och det ligger på 90-95 grader under last och ca 70-75 grader på tomgång.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Oj vad grafikkorten är snabbare än vad spelen kräver.

Inte alls, eller beror på vilka spel du kör. Det finns många lir som hd 4870 som jag kör inte kan maxa på långa vägar och fortfarande ha superb fps. Jag tror iofs att jag är lite mer känslig än andra på fps, jag märker direkt när det slöar medan vissa polare som också kör bra hårdvara inte märker det. Hur som helst, du kan aldrig ha ett bra nog grafikkort. Försök köra arma2 med maxat på view distance, allt maxat eller något annat lir maxat fullt ut. Sen vill man ha högre upplösning så det går bra på 24" och 26" skärmar och någon dag så kommer det vara standard att ha 30" som dator monitor, skulle jag vilja ha om det skulle fungera perfekt och inte medföra lägre pfs etc.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

En liten fråga men viktig fråga för mig som håller på med videoredigering.. Hur bra stöd har ATI för GPGPU ? Borde ja satsa på ett GTX 260 istället för ett HD5850 ?

Är GPGPU ens effektivt i dagsläget? o är skillnaden på GPGPU beräkningar mellan ATI och Nvidia så stora?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veloxy
En liten fråga men viktig fråga för mig som håller på med videoredigering.. Hur bra stöd har ATI för GPGPU ? Borde ja satsa på ett GTX 260 istället för ett HD5850 ?

Är GPGPU ens effektivt i dagsläget? o är skillnaden på GPGPU beräkningar mellan ATI och Nvidia så stora?

Nvidia har i dag ett större stöd för GPU-beräkningar, men innan du köper något för den saken, kolla verkligen upp om det program du tänker använda har stöd för det, det är det få som gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veloxy
En liten fråga men viktig fråga för mig som håller på med videoredigering.. Hur bra stöd har ATI för GPGPU ? Borde ja satsa på ett GTX 260 istället för ett HD5850 ?

Är GPGPU ens effektivt i dagsläget? o är skillnaden på GPGPU beräkningar mellan ATI och Nvidia så stora?

Dagens GPU är beroende av CPU:n. Det gör att t.ex. videokodning på GPU har lite för stora kompromisser än så länge, men mjukvaran blir förstås bättre med tiden. Jag är dock inte insatt i det, men det är i allla fall vad jag förstått av andras kommentarer om NVidias nuvarande mjukvara för det.

När det gäller videoredigering så kommer detkanske bli en stor förändring när Larrabee kommer och även framtida kort från ATI och NVidia. Larrabee har kapacitet att göra allting på GPU:n då det i princip är en GPU baserad på CPU cores.

Så den stora "revolutionen" har inte riktigt skett än, men det kommer så småningom.

Med andra ord så fortsätt med videokodning på CPU, det ger bäst resultat för kvalite och det finns betydligt mer program att jobba med. Men håll ögonen öppna, då det kan förändras i framtiden.

Permalänk
Medlem

okay! tack så mycket, blir nog att testa ATI för första gången då. Få se ifall HD5850 presterar något bra! Hoppas ja inte blir missnöjd med ATI! haha.

offtopic ifall nån har lust o svara på en sak, tror ni 1333mhz minnen räcker till att klocka i7an till sisådär 3,8-4ghz? så att minnena inte hindrar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Var det nån som kollade hur bra/dåligt samma graf för ett år sen (HD4000) stämde?

När de oberoende testerna kom ut visade sig korten vara oväntat snabbare än läckorna från ATI hade indikerat. Drivrutinerna modifieras i rasande fart just nu.
Räkna med att många spel kommer att prestera rejält bättre i testerna om en vecka om historien upprepar sig.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

sapphire 512mb 4870 kostade cirka 2700kr vid lansering kan jag tänka mig cirka 3000-3500kr för ett 5870 1gb...får ju hoppas på under 3000kr

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC