Permalänk
Medlem

Skulle varit nice ifall den nya 15" skulle kosta ungefär 13 000 kr här... men det lär ju gå på 16k eller nåt suck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Yes, mitt i prick, 16 kkr http://www.dustinhome.se/pd_5010367518.aspx

Håller med, suck....

Det är den "äldre" modellen. Dom nya har ati 5830 samt grundkonfiguerade med core i5 för $1300 (med låg upplösning)

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Det är den "äldre" modellen. Dom nya har ati 5830 samt grundkonfiguerade med core i5 för $1300 (med låg upplösning)

Jo, kom just på det och raderade inlägget... men du hann kommentera det före...

Permalänk

v.6 är preliminära datumet enligt HPStore för 5830 datorerna med full hd, bara o börja spara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jasså, hur mycket kommer den att kosta då?

Permalänk

jadu, d som kommer bli det mest spännande att se. I staterna kan du få en ny envy för 12k, men i sverige, skulle tippa på 20k

Visa signatur

Permalänk

Bara jag som är intresserad av envyn ?
Uppdatering:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF25a/321957-321957-3...

16k verkar den landa på, inte så farligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är också jävligt intresserad av den.
Finns det något sätt man kan koppla in 2x externa skärmar på den? den har ju ingen vga utgång utan bara en HDMI

Permalänk

Verkar ju som om HP äntligen fattat att även vi i Sverige vill ha lite mumma i våra datorer, till ett dessutom rätt så överkomligt pris.

Hoppas nu bara att dom inte bara slängt ihop nått som inte är kompatibelt med varann.

Dock ser ju den större burken riktigt lovande ut, men till ett ruskigt pris he he...

Permalänk
Medlem

Det håller på bli ordning nu på Linux-stödet för Envy 15. Den här förmågan Alex Chiang som jobbar på HP verkar fått koll på en del buggar som kommer in i kärnan.
http://www.chizang.net/alex/blog/2009/12/21/linux-on-the-hp-e...

Jag håller på testa den just nu.

Permalänk
Medlem

Verkar som det är en stor flopp, läser på hp:s amerikanska sajt i reviewsen (sorterat från sämst till bäst) för 15-tummarn att den blir varm som fan och att skärmen inte går att luta längre bak än rakt upp (riktigt kasst och totalt oanvändbart).

Nån ägare som vill kommentera?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Fyfan, hatar att man inte kan luta skärmarna hur mycket man vill längre på dagens bärbara.

Hoppas att det inte stämmer att det är så på denna

Permalänk

Det där med skärmen verkar ju oerhört tragiskt, måste springa in i någon butik och kolla upp det om ingen kan kommentera. Sen att den blir varm är väl inte så konstigt. Inte många laptops i den storleken och med den prestandan.
Att dvd brännare inte är inbyggt ser jag inte som en nackdel, använder dvd:n max en gång / år.

EDIT:
ca 110 grader enl:
http://blog.tbtech.info/2009/12/07/review-hp-envy-15-notebook...

Visa signatur

Permalänk

Skärmen går att tillta bakåt, dock inte hela vägen (180 grader). Jag finner det inte som något problem då jag varken är 3 meter lång eller har datorn på golvet vid fötterna när jag använder den. Talar dock inte för alla då jag inte vet hur en del använder sina laptops men att det skulle vara ett stort problem kan jag aldrig tänka mig?

Angånde värmen så visst blir den varm. Med tanke på att det är en ultratunn laptop med såpass bra specifikationer under höljet så vore det väldigt konstigt om den inte skulle bli varm. Kylningen är väldigt bra måste jag säga, kyler förvånandsvärt snabbt ner sig själv efter att man har kört hårt med den. Kanske det viktigaste då, är värmen störande? Nej, inte för mig. Om du har den i knät medan du spelar Crysis så kan det nog bränna lite på låren. Undersidan blir väldigt varm men ovansidan vid touchpaden stannar vid ljummen temperatur så värmen är inget störande moment även om man självklart skulle vilja ha en sval laptop. Detta är ingen sval laptop för att klargöra något :). Mina CPU temps ligger på 45grader vid full idle och går upp till 50-55 vid lättare användning och kan stiga upp till 70 vid krafig användning. Temperaturerna var något högre när datorn var right out of the box, men sänktes efter att jag uppdaterat den och tagit bort allt skit som följde med i början.

Permalänk

Var på onoff och provade skärmen, 110 grader stämde ungefär. Vinklar nog inte min skärm mer än så, så det bådar gott. Hann inte stressa maskinen tillräckligt för att kolla värmen men fläktarna pumpade på rätt gott när jag bara var inne i windows så det är ingen ljudlös maskin

En tråkig nyhet är att det inte kommer vara usb 3.0 på de nya, vilket det verkar vara på amerikanska modellerna.

Visa signatur

Permalänk

Den du såg i butiken kan nog ha den första BIOS versionen. Det har kommit 2st efter det och dessa har minskat fläktljudet markant, jag led också av det höga fläktljudet i början när maskinen blev varm men är inte ett störande moment med BIOS v.07

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RozZy
Jag är också jävligt intresserad av den.
Finns det något sätt man kan koppla in 2x externa skärmar på den? den har ju ingen vga utgång utan bara en HDMI

Jag är också intresserad av detta! Någon som har nån aning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Jag är också intresserad av detta! Någon som har nån aning?

Inte säker på vad du menar. Datorskärmen + två externa skärmar?
det enda jag har prövat är att köra in den i min reciever via HDMI och det funkar super med både ljud och bild. Vet även att det finns en HDMI - VGA adapter att köpa om man vill köra VGA.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe1891
Inte säker på vad du menar. Datorskärmen + två externa skärmar?
det enda jag har prövat är att köra in den i min reciever via HDMI och det funkar super med både ljud och bild. Vet även att det finns en HDMI - VGA adapter att köpa om man vill köra VGA.

Jo exakt. Eller bara två externa skärmar...

Permalänk

Två skärmar har jag svårt att se hur den ska kunna stödja med bara en hdmi utgång. Får väl köpa någon externt grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur känslig är skärmen för upp/ner vinkel?
På min netbook så kan man ha skärmen rakt framför sig men ändå är det färgskillnad uppe och nere, även om man befinner sig i det mest optimala läget.

Hur är det på den här? är det kass skärm till att börja med så får man problem om det inte går att luta tillräckligt långt bak.

110 grader är ganska dåligt ändå tycker jag, Lenovos X-serie kan man ha helt platt liksom, varför ska man nöja sig med mindre om det kostar mer?? En flopp verkar det som tycker jag. Kunde ha blivit bra det här men tyvärr, en så dyr dator ska vara perfekt.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk

Skärmen är grymmaste jag har haft iaf, även inräknat med mina 3 olika som jag har till min stationära dator. 19, 22 och 24 tum compaq, lg och samsumg. Färgskillnad har jag inte märkt av något men den blir mörkare ju sämre vinkel du tittar på men det ska ganska till en väldigt snäv vinkel om det ska bli riktigt dåligt.

Håller med om att om att en dator som är såpass dyr så ska den vara jävligt grym och visst, den är inte perfekt. Jag fick min för 10k dock så jag ska inte klaga.

Permalänk

Nu finns 15-1195eo i lager. Väntar dock på 15-1190eo

Permalänk

jo 15-1195eo e lite dyr o overkill men ssd disken vore inte helt fel.

jag kan hålla med dig Boy att det är lite tråkigt med att man inte kan tilta skärmen hela vägen ner, men o andra sidan så har jag nog aldrig gjort det på min laptop, varierar mellan 80-100 grader beroende på hur jag sitter.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jo 15-1195eo e lite dyr o overkill men ssd disken vore inte helt fel.

jag kan hålla med dig Boy att det är lite tråkigt med att man inte kan tilta skärmen hela vägen ner, men o andra sidan så har jag nog aldrig gjort det på min laptop, varierar mellan 80-100 grader beroende på hur jag sitter.

Visst är den dyr, men overkill existerar inte:)

Permalänk
Citat:

Skärmen är grymmaste jag har haft iaf, även inräknat med mina 3 olika som jag har till min stationära dator. 19, 22 och 24 tum compaq, lg och samsumg. Färgskillnad har jag inte märkt av något men den blir mörkare ju sämre vinkel du tittar på men det ska ganska till en väldigt snäv vinkel om det ska bli riktigt dåligt.

Håller med om att om att en dator som är såpass dyr så ska den vara jävligt grym och visst, den är inte perfekt. Jag fick min för 10k dock så jag ska inte klaga.

Du råkar inte ha lite 3dmark resultat o dela med dig ?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du råkar inte ha lite 3dmark resultat o dela med dig ?

Se---> http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453084

Permalänk
Citat:

Är din skärm Glossy, på envyn? Isf är det mycket eller lite gloss?

Permalänk

För er som undrar detaljerade saker om Envy 15 så finns det skitbra trådar på nootebookreview. ex. http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=427278&page=508

där står allt, och jag menar allt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Är din skärm Glossy, på envyn? Isf är det mycket eller lite gloss?

Inte tänkt på det men jag tror det är glossy på europa modellen first gen. Inget som jag tänkt på men den är inte sådär superglossy vad jag märkt. Rekommenderar länken jag skrev, där står massa nyttigt om ni är intresserade.

Permalänk

Nån som vet om svenska, 15-1190eo, kommer med USB 3.0?