Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollebro
hänt 5 eller 6 gånger för mig idag.

Surt. Det händer inte lika frekvent för mig sen jag bytte till BIOS F.19 A (samt catslyst 10.3), men fortfarande minst en gång per dag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollebro
jag har upptäckt att mitt grafikkort kör i 99 - 299 gpu och 299 klockminne hela tiden, gpu klockan växlar mellan 99 och 299 beroende på vad jag gör men startar jag ett spel är de båda i 299. skall de inte mer vara 500 gpu och 1000 minnet? är det någon inställning jag skall göra någonstans?
kör med senaste betan av 10.3 catalyst. var på precis samma sätt innan jag bytte till betan med om det spelar någon roll.
känns mycket mystiskt iallafall. förstår ifall den klockar upp och ned sig själv beroende på vad den gör man att ligga så lågt i spel är konstigt känns det som. skall jag behöva klocka upp den varje gång jag vill spela då?

Kan det vara så att grafikkretsen är kaputt, med tanke på "blank screen" och allt? Testat hur det ser ut i ex. Furmark?

Antar att du har powerplay på maximal prestanda?

Vad är det för spel du kör?

Jag ska testa själv hur min gpu beter sig när jag kommer hem från jobbet

Permalänk
Medlem

Standardvärdena för GPU:n är 500/800.

Låter som att han har Powerplay ikryssat i CCC. När jag uppdaterade de gamla grafikdrivrutinerna till 10.3 kryssades den rutan i igen efter att jag hade klickat bort den i de gamla. Märkte det först när jag skulle överklocka och den gick ner till ungefär samma låga klockfrekvenser som Ollebro angav då och då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Nån mer än jag som upplever "blank screen" problematiken? Skärmen slocknar och efter några sekunder låser sig datorn. Skitdrygt!

länkar:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=457720
http://h20435.www2.hp.com/t5/HP-Envy-Notebooks/Blank-Screen-P...

Har du uppdaterat grafikdrivrutinerna?

Jag vet inte om det var dom eller uppdateringen av win 7 till pro som gjorde det för mig. Jag misstänker grafikdrivrutinerna fixade det.
Datorn har fortfarande frusit några gånger, men skärmen slocknar inte oprovocerat längre, och den går igång som den ska efter viloläge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Surt. Det händer inte lika frekvent för mig sen jag bytte till BIOS F.19 A (samt catslyst 10.3), men fortfarande minst en gång per dag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslexa
Har du uppdaterat grafikdrivrutinerna?

Jag vet inte om det var dom eller uppdateringen av win 7 till pro som gjorde det för mig. Jag misstänker grafikdrivrutinerna fixade det.
Datorn har fortfarande frusit några gånger, men skärmen slocknar inte oprovocerat längre, och den går igång som den ska efter viloläge.

Jo, men jag tvivlar starkt på att det har med drivrutinerna att göra, eftersom Windows inte tycker att drivrutinerna bidrar till krasherna. Dessutom så har HP i sina BIOS uppdateringar nämnt "Update VBIOS" många gånger...

Permalänk

Hur är LED-skärmen på Envy 15 jämfört med Dells XPS 16? Har läst mycket gott om RGBLED skärmen på XPS:en, är det något som vet hur Envyn står sig?

Permalänk

Är det någon annans envy som "lider" av clouding? Min har vågräta fält i över- och underkant... Märker det mest när jag kollar på film, som är i mer widescreen än 16:9.

Permalänk

Och dessutom, ni som har beställt nu på slutet har ni fått USB 3.0? Får ingen klarhet i om de levereras med 2.0 nu eller inte...

Permalänk
Medlem

roberteriksson: Alla andragenerations-Envy 15 med Core i7 levereras med USB3.0 såvitt jag vet.

SebbesApa: Har faktiskt ej kollat på film på min Envy ännu, men har aldrig stött på problemet vid spel eller bara Windows-användning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antipod
roberteriksson: Alla andragenerations-Envy 15 med Core i7 levereras med USB3.0 såvitt jag vet.

SebbesApa: Har faktiskt ej kollat på film på min Envy ännu, men har aldrig stött på problemet vid spel eller bara Windows-användning.

Ok. Märker väl det väldigt sällan om jag inte kolla på film förstås. Tänkte om det var vanligt förekommande eller om jag hade fått ett måndags ex...

Permalänk

Yepp usb 3.0 på alla 2:nd gen envys.

Jag har ett problem angående extern skärm. Kör hdmi -> dvi men när jag stänger locket så släcks även den externa skärmen när jag kör på extend. Och nej, den går inte o sovläge när jag stänger skärmen utan den är inställd på do nothing. Några tips på hur detta kan lösas?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Tack för svaren!

Är det nån som har testat att byta till en SSD-disk tex i Envyn? Läste att det kunde vara lite trixigt att pillra ut hårddisken, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Är det någon annans envy som "lider" av clouding? Min har vågräta fält i över- och underkant... Märker det mest när jag kollar på film, som är i mer widescreen än 16:9.

så ser det ut på min skärm med men inte speciellt mycket, syns endast om hela skärmen är kolsvart.

fått bukt på problemen med grafik och svart skärm. uppdaterade till F19A bios och Preview drivern till grafikkoret som kom här om dagen. nu har jag inte haft svart skärm en enda gång och grafikkortet beter sig som det ska. DOCK! så kommer jag inte alls in i bios längre, trycker jag på F10 under boot låser sig datorn... behöver komma åt så jag kan välja att använda USB minne som boot alternativ.

sedan är jag inte super nöjd med den direkt... musplattan är verkligen kass och byggkvalitén är inget vidare. batteritiden visste jag innan skulle vara obefintlig men nu känner jag att jag hellre har en dator med sämre prestanda än en sådan här med kass batteritid. får bli en MacBook Pro om apple får fingrarna ur röven någongång, eventuellt en Dell om det finns någon fin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antipod
Problemet med de svenska (europeiska?) versionerna av Envyn är att de alla enbart kommer med i7-720QM.

Batteritiden är inte såvärst men jag har personligen inte testat att köra slut på batteriet så kan inte kommentera ur en personlig synvinkel.

Kolla den här tråden på Notebookreview: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453084

Har för mig att det finns en batteritidsdel där också.

Dock så är batteritiden bättre på de Envys som har Core i5 men tyvärr inget vi kan köpa här så ganska irrelevant.

Tror du får svårt att hitta en dator med samma prestanda, storlek och pris såvida du inte vill tulla på någon av komponenterna/kraven.

T ex stealthplans-ASUS:en som är bättre (G73JH) har 17,3"-skärm, i7-820QM, Radeon 5870, 6 gig minne och diskutabelt utseende men du får ge 25.000 kr för den på Komplett.

Finns säkert någon annan dator men hittade ingen när jag gjorde en snabb scanning på några siter.

De största felen med Envyn är annars batteritiden (men jag har inga planer på att använda den utan att vara pluggad i väggen så den passar mig perfekt) och att den blir rätt varm.

Tjaaa, finns ju msi gx640 tex, 15,4", i5 och 5850 för dryga 11k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollebro
så ser det ut på min skärm med men inte speciellt mycket, syns endast om hela skärmen är kolsvart.

fått bukt på problemen med grafik och svart skärm. uppdaterade till F19A bios och Preview drivern till grafikkoret som kom här om dagen. nu har jag inte haft svart skärm en enda gång och grafikkortet beter sig som det ska. DOCK! så kommer jag inte alls in i bios längre, trycker jag på F10 under boot låser sig datorn... behöver komma åt så jag kan välja att använda USB minne som boot alternativ.

sedan är jag inte super nöjd med den direkt... musplattan är verkligen kass och byggkvalitén är inget vidare. batteritiden visste jag innan skulle vara obefintlig men nu känner jag att jag hellre har en dator med sämre prestanda än en sådan här med kass batteritid. får bli en MacBook Pro om apple får fingrarna ur röven någongång, eventuellt en Dell om det finns någon fin.

Är det så att du inte hinner tappa på esc-knappen? Ställde in att jag vill ha fem sekunder på mig att hinna trycka på den.

Håller med om byggkvaliteten, det är jävligt synd. Hade jag betalat för datorn själv hade jag inte varit lika nöjd vill jag lova. Trackpaden kunde jag inte bry mig mindre om, så lite som jag använder den.

Totalt sett tycker jag att man borde få världens bäst byggda dator för dessa pengar, men icke.

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt nu? Ingen i tråden har en problemfri envy?
Och det som skulle va så jävla bra, byggkvalitén den finns inte?
En klassisk hp alltså? Jag lider med er.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Tjaaa, finns ju msi gx640 tex, 15,4", i5 och 5850 för dryga 11k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227

Finns och finns, den är inte släppt här ännu. Ska man jämföra med datorer som ej är släppta ännu lär man aldrig köpa en dator för det finns alltid något bättre som kommer.

Måste dock instämma om att MSi:n är riktigt bra för det priset den har på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Läser jag rätt nu? Ingen i tråden har en problemfri envy?
Och det som skulle va så jävla bra, byggkvalitén den finns inte?
En klassisk hp alltså? Jag lider med er.

Jag har inget problem med min Envy.

Rent logiskt tror jag dock att många vänder sig hit till denna tråd enbart för att de har problem med sina Envy med några få som är här för att hjälpa till och svara på frågor. Gör ju inte riktigt att alla Envy är felaktiga utan snarare att detta forum fungerar som det ska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antipod
Finns och finns, den är inte släppt här ännu. Ska man jämföra med datorer som ej är släppta ännu lär man aldrig köpa en dator för det finns alltid något bättre som kommer.

Måste dock instämma om att MSi:n är riktigt bra för det priset den har på prisjakt.

Håller med, e nog många som köpte envyn för formatets skull också, ganska slimmad med rejäl prestanda, o full hd

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Läser jag rätt nu? Ingen i tråden har en problemfri envy?
Och det som skulle va så jävla bra, byggkvalitén den finns inte?
En klassisk hp alltså? Jag lider med er.

Min funkar fintfint också - gå och trolla någon annanstans.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Måste bara uppdatera lite nu när jag haft Envyn i snart en vecka.

Dag 1:
Det här var kaos, datorn kunde i princip inte vara på längre än 20 minuter utan att skärmen gick svart och datorn la av. Tror det var någon Java-uppdatering som fick den att kexa ihop, iaf så uppdaterade jag systemet genom Windows Update och slängde in alla uppdateringar här: Latest drivers: HP ENVY 15 (INTEL). Krascherna försvann och jag kunde skapa recovery-skivorna för att installera om Windows.

Dag 2:
Installerade om Windows etc mha av den här guiden: The HP Laptop Out-Of-The-Box Guide 2.0 for Windows 7.
Slängde in alla program jag behövde och datorn lirar hur bra som helst. Körde ett snabbt 3DMark06 test och fick ut 7994 poäng, vet inget om sånt men antar att det är hyfsat.

Slutsats efter 1 vecka:
Från att ha varit beredd att skeppa ut datorn genom fönstret är jag nu hur nöjd som helst med den och allting flyter på blixtsnabbt. Skärmen är grym, värmen som många klagat på stör mig inte alls även fast jag ska säga att den är varmare än min gamla Macbook. Tangentbordet är skönt men det kommer att ta ett par dagar att vänja sig vid snabbknapparna på vänster sida. Jag brukar inte märka såna grejer men tycker den är tyst. Ovant att usb-portarna sitter på höger sida men antar att det är på ett ut. Skönt att den inte har nån intern CD-enhet för den använder jag aldrig ändå. Var lite meckande att få allting på plats men antar att alla som skaffar en sån här hänger en del på notebookreview, där står ju allt och lite till man behöver veta.

Permalänk
Medlem

Har nu kört min envy sen i fredags och måste säga att jag är nöjd. Fick givetvis sätta mig direkt och avinstallera bloatware... dock vet jag inte om jag har fått bort all skit och är därför sugen på att göra en ny installation.

Någon som vet vart man kan få ner en Windows 7 home premium 64-bit "svensk" skiva som går att använda med original licensen? Hade ju itne varit fel att kunna göra en cleen install.

Tack!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depalma
Har nu kört min envy sen i fredags och måste säga att jag är nöjd. Fick givetvis sätta mig direkt och avinstallera bloatware... dock vet jag inte om jag har fått bort all skit och är därför sugen på att göra en ny installation.

Någon som vet vart man kan få ner en Windows 7 home premium 64-bit "svensk" skiva som går att använda med original licensen? Hade ju itne varit fel att kunna göra en cleen install.

Tack!

Nån svensk skiva tror jag inte finns. Utan du får köra på den engelska och dra ner svenska via windows update...

Permalänk
Medlem

Aha, är det så det funkar alltså. Får testa det då.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk

Nu har jag startat ett supportärende ang. "black freeze of death" med HP Sverige. Får se hur kompetenta dom är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depalma
Har nu kört min envy sen i fredags och måste säga att jag är nöjd. Fick givetvis sätta mig direkt och avinstallera bloatware... dock vet jag inte om jag har fått bort all skit och är därför sugen på att göra en ny installation.

Någon som vet vart man kan få ner en Windows 7 home premium 64-bit "svensk" skiva som går att använda med original licensen? Hade ju itne varit fel att kunna göra en cleen install.

Tack!

Det går!

Du behöver bara ladda ned rätt Windows 7 skiva och i ditt fall så behöver du en OEM version av skivan.

Så ladda ned "Windows 7 Home Premium Sve OEM" skiva och installera och då kommer din OEM nyckel gå igenom.

Jag brukar själv göra tvärtom att jag laddar ned Engelsk OEM och installerar på kompisars datorer med Svensk OEM nyckel.

Är själv på gång med att köpa en Envy, men velar mycket då jag inte lyckas få fram nåt om SSD disken som följer med den dyrare paketet. Vill ha SSD och 8gb ram samt den extra slimbatteriet.

Good luck med ominstallationen!

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig reda ut upplösningarna.

Enligt HP´s hemsida har 13" upplösningen 1366 x 768 men den här recensionen säger att den har 1600 x 900.
http://www.laptopmag.com/review/laptops/hp-envy-13.aspx?page=...

Samt att HP`s egna engelska sida säger samma sak
http://www.hp.com/united-states/campaigns/thinandlight/envy13...

Dustin.se säger att den har 1366x768

Hittade det här också.

"Configurations

While our version cost $1,899, you can also purchase it for $1,799 if you forgo the slice battery. Aside from the Envy we reviewed, HP offers a less expensive version for $1,699, which will have a slower 1.86-GHz Intel Core 2 Duo SL9400 processor and a lower-resolution 1366 x 768 display. "

Vad är det som gäller? En 13" med den upplösningen skulle vara perfekt för mig.

Mvh
Niclas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
Någon som kan hjälpa mig reda ut upplösningarna.

Enligt HP´s hemsida har 13" upplösningen 1366 x 768 men den här recensionen säger att den har 1600 x 900.
http://www.laptopmag.com/review/laptops/hp-envy-13.aspx?page=...

Samt att HP`s egna engelska sida säger samma sak
http://www.hp.com/united-states/campaigns/thinandlight/envy13...

Dustin.se säger att den har 1366x768

Hittade det här också.

"Configurations

While our version cost $1,899, you can also purchase it for $1,799 if you forgo the slice battery. Aside from the Envy we reviewed, HP offers a less expensive version for $1,699, which will have a slower 1.86-GHz Intel Core 2 Duo SL9400 processor and a lower-resolution 1366 x 768 display. "

Vad är det som gäller? En 13" med den upplösningen skulle vara perfekt för mig.

Mvh
Niclas

Räkna med den lägre upplösningen. USA har mer konfigurationsalternativ medan i Sverige kommer den bara i två utföranden.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Envy 15 men för mig som vill spela en del så funderar jag på om det inte vore vettigare att köpa en dator med en lägre upplösning.

Ni som har Envy 15; tycker ni inte att det blir för liten text på en sån liten skärm?
Hur blir bildkvalitén om man går ner en del i upplösning när man spelar?

Permalänk
Skrivet av draganov:

Jag funderar på att köpa en Envy 15 men för mig som vill spela en del så funderar jag på om det inte vore vettigare att köpa en dator med en lägre upplösning.

Ni som har Envy 15; tycker ni inte att det blir för liten text på en sån liten skärm?
Hur blir bildkvalitén om man går ner en del i upplösning när man spelar?

Ska du spela så kör på en msi gx640 eller 740, mycket bättre spelprestanda till ett lägre pris än envyn.