Seasonic släpper 80 Plus Gold-certifierade nätdelar

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Seasonic släpper 80 Plus Gold-certifierade nätdelar

Välkända tillverkare laddar upp för höstens shoppingsäsong genom att släppa en mängd nya nätdelar. Senast ut är Seasonic som kan glänsa med guld-certifierade nätdelar.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Fräscht!

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Prissätter de 650W modellen runt 1000 SEK så är det definitiv intressant. Men jag misstänker att denna modell kommer att kosta närmare 2000 SEK =(

|| Silverstone PS02 || Corsair 520 HX || XFX NFORCE 650I ULTRA || XFX 9600GSO @ 700/1750/1000 || Intel E4400 @ 3.0Ghz || Philips Brilliance 200WP7ES || 2 x Samsung Spinpoint 320GB|| 4 x 1Gb Corsair XMS2 6400 @ 300 Mhz 3,3,3,8 ||
|| Nöjd MSI Wind ägare ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Smakar det så kostar det
Nästan lite trist att pris/prestanda förhållandet på Corsairs agg är lite för bra. Skulle nog seriöst överväga en Seasonic agg i alla fall om jag var ute efter ett nytt.

Det är trots allt Seasonic som tillverkar i alla fall några modeller av till exempel Corsairs agg.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2007

Menar ni att fläkten är gjord av företaget Ace eller står det för någonting annat?

Ace är väl inte kända för kvalitetsprodukter här på Swec...

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Menar ni att fläkten är gjord av företaget Ace eller står det för någonting annat?

Har inget med nätaggregatstillverkaren att göra, det är en Sanyo-fläkt som råkar ha ordet ace i modellnamnet (ace betyder ju ess på engelska).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen

Sanyo Denki är ett företag. Så nej, inte en Ace produkt
http://www.sanyo-denki.com/

|i7 4770K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB RAM | Evga GTX 1080 FTW |
|ASrock Z87 Extreme 4 | Samsung 850 EVO 500GB | Nanoxia Deep Silence 1 | Acer XB270HUbprz |
| CentOS in the streets, Arch Linux in the sheets |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Har egentligen inget behov av ett agg till för tillfället, men ett sånt här "vill jag ha" ändå för kvaliten är så inihelvete bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Oj, Seasonic. Det var säkert ett till två år sedan jag fick höra något nytt om/från dem. Ett litet leende gav ni mig. Skönt att de inte är borta.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Oj, Seasonic. Det var säkert ett till två år sedan jag fick höra något nytt om/från dem. Ett litet leende gav ni mig. Skönt att de inte är borta.

Om det skulle varit borta, vem skulle göra nätaggen till Corsair då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Sanyo Denki är ett företag. Så nej, inte en Ace produkt
http://www.sanyo-denki.com/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Har inget med nätaggregatstillverkaren att göra, det är en Sanyo-fläkt som råkar ha ordet ace i modellnamnet (ace betyder ju ess på engelska).

Oki då vet man xD

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kosmos
Registrerad
Mar 2003

Riktigt nice men kommer bli ganska dyrt men med all rätt då det troligtvis kommer bli bland dom bättre nätaggen på marknaden.

- 8600K@Turbo - 2x8gb DDR4@3000mhz - 1060GTX 6gb@+150mz gpu/+700mhz mem med Accelero Twin Turbo II - Jonsbo U3 - AOC Agon AG271QG -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2009

Synd att alla 80PLUS Silver/Guld nätagg ska ha så hög effekt då de presterar som effektivast när de är lastade runt 50%.

Hur många datorer drar i genomsnitt 325/375W egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Synd att alla 80PLUS Silver/Guld nätagg ska ha så hög effekt då de presterar som effektivast när de är lastade runt 50%.

Hur många datorer drar i genomsnitt 325/375W egentligen?

87% vid 20% belastning kan man väl inte klaga på?

Fanless mode Är det semi-passiva nätagg m.a.o.?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
87% vid 20% belastning kan man väl inte klaga på?

Självklart inte men procentuellt blir skillnaden ändå rätt stor (23%) och det som inte omvandlas till ström åt datorn blir värme.

Sen får man betala extra för kraft man aldrig kommer använda såklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Om det skulle varit borta, vem skulle göra nätaggen till Corsair då?

Du vet vad jag menar.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Älvdalen
Registrerad
Jul 2009

Väldigt trevligt med 80 PLUS Gold.
Men synd att de bara har 650 W och uppåt...

Hade gärna sett ett 80 PLUS Gold på 300-400 W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Självklart inte men procentuellt blir skillnaden ändå rätt stor (23%) och det som inte omvandlas till ström åt datorn blir värme.

Sen får man betala extra för kraft man aldrig kommer använda såklart.

Var får du 23% från? 13% blir det väl. Men jag håller med, hade varit trevligt med några GOLD-agg runt 3-500W - då hade man nog kunnat köra passiva nätagg! (~50W som ska kylas bort) Plus att priserna hade varit lite mer humana.

System:
2500K - EVGA 780 SC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Var får du 23% från? 13% blir det väl. Men jag håller med, hade varit trevligt med några GOLD-agg runt 3-500W - då hade man nog kunnat köra passiva nätagg! (~50W som ska kylas bort) Plus att priserna hade varit lite mer humana.

Beror på vad man räknar ut, förlusterna i nätagget ökar med 30% (3/10).
Minskningen i effektivitet utgör 23% av de totala förlusterna i nätagget. (3/13).

Fo3

PS Allt ovan vid 87% istf 90% effektivitet DS

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Dregel, dom kommer nog vara ruskigt bra. Är det tanken att dom ska ersätta M12D serien eller vad?

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Beror på vad man räknar ut, förlusterna i nätagget ökar med 30% (3/10).
Minskningen i effektivitet utgör 23% av de totala förlusterna i nätagget. (3/13).

Fo3

PS Allt ovan vid 87% istf 90% effektivitet DS

Førlusterna økar med 30% ja, men effektivitetsförändringen blir ju 87/90 % så knappast några 23%. Ineffiktiviteten økar dæaremot med 23%

System:
2500K - EVGA 780 SC