AMD Radeon HD 5870

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon HD 5870

Efter månader av spekulationer och skyhöga förväntningar är det äntligen dags att klämma på nästa generation grafikkort. SweClockers har lagt vantarna på två exemplar av flaggskeppet Radeon HD 5870 – och här är resultaten!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Awesome

Önskar att jag inte var så jävla fattig

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

bra att jag inte gick och la mig för nu ska jag äntligen läsa recensionen

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Äntligen! Wow säger jag bara!

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

lite besviken på prestandan, blir nog inget köpp för min del nu, i så fall blir det 2st

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Sjuk prestanda verkligen

det är som sagt dubbelt så bra som 4870 som det har sagts hela tiden. Det blir att beställa ett eller kanske två *evil face* när jag får in lite cash Gamla bettan börjar bli lite trött nu

Bra gjort AMD/ATI!!!!

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Medlem

inte alls imponerad... det är ju lååååångt ifrån att kunna maxa crysis smärtfritt.. Vi får väll invänta och se om nvidia kan fixa det med sina 300-kort

Permalänk
Medlem

ser inga kort på prisjakt än

men när de kommer, helt klart värt att köpa. Bästa single gpu kortet, och lirar man inte bara nya spel, utan äldre utan SLI/CF-stöd så är ju två gpu lite överflödigt för min egen personliga del.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Nu ska prisen på plats

Måste bli minst två eller 5870x2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjofritz
inte alls imponerad... det är ju lååååångt ifrån att kunna maxa crysis smärtfritt.. Vi får väll invänta och se om nvidia kan fixa det med sina 300-kort

Ja för det är verkligen korttillverkarnas fel att de inte kan drivas på sjukt dåligt optimerad kod.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Visst funkar eyefinity även med crossfire?

Permalänk
Medlem

Hmm, specialversionen med displayport mini, betyder det alltså samma port som Apple Cinema 24 använder och därför troligen kommer detta kortet att hitta hem i Mac Pro?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Grymt. Klår ju 4870X2 och nosar på GTX295 som sagt, ska bara vänta lite på att priserna sjunker så blir det köp för mig med!

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Jag får en känsla av att något annat än grafikkorten begränsar min fps i Crysis och World In Conflict eftersom de ser så lika ut mellan grafikkorten. Kan det stämma? Skulle vara intressant att se vad i så fall.

Permalänk
Medlem

Står i bilderna på första sidan om klockan 6 på morgonen CEST. Är inte ni 5 timmar för tidiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjofritz
inte alls imponerad... det är ju lååååångt ifrån att kunna maxa crysis smärtfritt.. Vi får väll invänta och se om nvidia kan fixa det med sina 300-kort

Jag undrar om du är seriös eller inte, men så sa folk i väntan på GTX korten också när GeForce9 var aktuellt. Fortfarande lika slött och pissoptimerat spel. Hur kraftfulla grafikkorten än är så är fps värdelöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Visst funkar eyefinity även med crossfire?

Tydligen så kör man alla kort separat och inte i Crossfire om man ska köra flera Eyefinity kort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

sjukt bra läsning Är någon på att råna en bank och bygga ett sjukt system? ^^ skämt åsido bli nudlar i någon månad nu

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

fps resultaten lär bli bättre med nya drivrutiner till 5800 serien.
framför allt crossfire i vissa spel!

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut, vill se hur stor prestandaökning optimerade drivrtuiner ger.

Troligen inte råd med ett 5870 dock, blir kanske ett 5850 när det börjar säljas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hmm, specialversionen med displayport mini, betyder det alltså samma port som Apple Cinema 24 använder och därför troligen kommer detta kortet att hitta hem i Mac Pro?

Jag skulle bli mycket förvånad. Att man valt samma fysiska kontakt har ju bara den enkla förklaringen att det skall få plats. Apple är långt efter med "realtids"-3d och har aldrig tidigare stoppat i senaste "gamerkortet" i någon dator.

Permalänk
Inaktiv

Nej, blir nog 4870x2 för mig. Ett sånt verkar ju prestera rätt så likt 5870 - fast är billigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Jag skulle bli mycket förvånad. Att man valt samma fysiska kontakt har ju bara den enkla förklaringen att det skall få plats. Apple är långt efter med "realtids"-3d och har aldrig tidigare stoppat i senaste "gamerkortet" i någon dator.

Jo men det betyder inte att dom inte kommer att göra det nu, nu när dom fått samma port levererad rätt i handen, dessutom kan ju kortet släppas oberoende av Apple, som nVidia 285 Mac versionen!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Fan vad underbart det kändes att vakna upp och få läst denna underbara recension ! Vill dock ha kortet NU NU NU !

Blir till att lägga varendaste slant på två kort

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla maffigt kort alltså.... hoppas de e grymt för folding

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjofritz
inte alls imponerad... det är ju lååååångt ifrån att kunna maxa crysis smärtfritt.. Vi får väll invänta och se om nvidia kan fixa det med sina 300-kort

Beror på hur "perfekt" syn man har och drivrutiner. Personligen tycker 30fps är helt ok flyt för det mesta och inom 2-3månader eller tidigare kommer vi nog se bättre drivrutiner som ökar på kanske 5-20% beroende på spel.

Lite besviken dock på att 5850 är "missing in action". De gör nog en papperslansering på den (i sverige i alla fall). Det är 5850 som är mest intressant för mig då jab enbart har rimliga krav på grafik

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Dreggel dreggel, ska bara kolla kontot lite snabbt. Humdidum... ^^
Bra jobbat AMD! Imponerande på riktigt.

Det sjuka är att detta kort har nära nog samma (enkel) flyttalsprestanda som ASCI Red (Snabbaste superdatorn anno 2000) (dryga 2 Tflops). Specs på den: "9298 Pentium II OverDrive processors, each clocked at 333 MHz" och tog upp 230 kvadratmeter utrymme, och drog 850 000 W vid full belastning.

Ja, jag vet att det bara är i speciella applikationer detta är sant, men det är fasiken sjukt att var man kan ha denna. (Fram tills våra "shady overlords" kommer hem och du försvinner spårlöst för att ha fildelat eller dylikt).

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

Hmm inte illa. Men inget köp tror jag. Får se hur hemlock presterar.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Trodde faktisk det skulle vara snabbare än GTX 295, men ack. Förvisso 50-100% snabbare än förra generation så det blir nog ändå toppbetyg.

Det jag är mest glad för är väl strömförbrukningen. Äntligen har dom lyckats sänka den anmärkningsvärt från load! Men det tog ett tag, jag menar är det så svårt att "stänga av" den överflödiga prestandan för att visa en 2d bild i windows? ATI har uppenbarligen lyckats, toppen. Med så här låg strömförbrukning kan fläkthastigheten vara nära 0%. Vad innebär det, jo ett jävligt tyst kort. Att det låter lite under spel gör mig inget, det är just idle som är det viktiga. Ett kort för HTPC kanske, såvida du nu inte spelar - då kan det gå hett till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Trodde faktisk det skulle vara snabbare än GTX 295, men ack. Förvisso 50-100% snabbare än förra generation så det blir nog ändå toppbetyg.

På flera ställen va ju CF 5870 bättre än GTX 295. Pris/prestanda kanske GTX 295 är värt, men DX 11 är ju något som skulle smaka gott nu till de nya spel som kommer
Men jag nöjer mig med ETT 5870
Om det nu får plats i mitt Antec Three Hundred det vill säga

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjofritz
inte alls imponerad... det är ju lååååångt ifrån att kunna maxa crysis smärtfritt.. Vi får väll invänta och se om nvidia kan fixa det med sina 300-kort

Det finns snyggare spel än Crysis där FPS aldrig är ett problem, det spelet är kasst optimerat helt enkelt och för att inte säga gammalt. Så att inte vara imponerad p.g.a den anledningen känns ju mäkta idiotiskt.

Jag är däremot väldigt imponerad av vad detta nya kort har visat kunskaper på. Ett singelkort som nästan är lika bra som världens snabbaste kort som då är en dubbelmacka är inte dåligt någonstans. Bravo AMD/ATI, verkligen, bravo!

Denna serie kommer bli lika stor som 48orna och det förtjänar de utan tvekan. Kortet höll vad de lovade

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer