Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Radeon HD 5870

Permalänk
Medlem

Skaffade 2st XFX 5870 och det står att dom redan är skickade från komplett

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Inte det? så du menar att detta inte skulle vara det snyggaste spelet idag?;
http://img1.abload.de/img/big_01x17d.jpg
Länk = http://img1.abload.de/img/big_01x17d.jpg

Och ja, bilden är 100% ingame, inget fake.

Det är inget man kan lita på =/

Dom snackar så mycket skit innan lanseringen om allt ''ingame'' m.m, men sen när det släpps så lever det aldrig upp till det dom lovade

Så jag tror det först när jag ser det på min dator

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Herrejävlar, HD5870 slår mina förväntningar iaf O.o Nu ska jag samla ihop tillräckligt med pengar för 2 st HD5870, ett 1000w Corsair-agg och en Phenom II 965.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

haha, mitt inlägg försvann.. Nåja, orkar inte argumentera med nån ramdom skitunge på detta forum när jag vet att jag har rätt. Om man inte fattar varför ett spel är krävande är det lätt att beskylla det för att vara dåligt optimerat. Dessutom är termen "dåligt optimerat" ett ganska nytt påfund. Sånt snack var det inte när lika krävande spel i förhållande till tid och hårdvara släpptes som Far Cry och TES4: Oblivion... Dåligt säger jag bara. Det är bara en dum ursäkt till ett spel man inte gillar och som man försökt att maxa utan att lyckats.

btw.. Med 1 fps och modifierade inställningar. Jag har också vart teknologiskt imponerad av Crysis när det kom av det man såg på techdemos, trots att jag inte ens spelar datorspel. Fortfarande så är det värdelöst optimerat, sen kan du säga vad du vill.

Med taskiga fps med den hårdvara som fanns då ja, men inställningarna var inte modifierade. Endast custom time of day sedan nHancer... Och om du inte ens spelar datorspel (konsoll fanboy?) varför käftar du då om ett spel så många andra gillar? Tror du att din åsikt gäller eller? För att du inte gillar ett spel är det ett som du uttryckte det "sketspel" då? Du resonerar som en barnunge. Du kanske vill berätta för mig på vad du baserar ditt statement att crysis ska vara dåligt optimerat. Jag vill gärna höra mer detaljerat.

Jo jo men om du då tänker såhär Xaves ...hur snabbt kunde man spela FarCry eller Oblivion på maxad grafik utan lagg efter dom korten...visst dom va krävande men dom va optimerade oxå...det är dock inte Crysis... speciellt inte när 2generationer efter den generationen som skulle klarat av det inte kunde och fortfarande inte kan det då är det dåligt optimerat och möjligtvis kanske tom fram tills 4:e generationen efter så kanske vi fortfarande inte kan spela det på maxad graik utan lagg....men om man tex ser på ett spel som FarCry 2...inte lika snyggt eller realistiskt som Crysis men det är fan så mkt mer spelbart än det och det ser sjukligt snyggt ut när man bara eldar upp en liten del av "skogen" i FC2, så jag tycker du ska glömma det snacket att det inte är dåligt optimerat och att det är hårdvarutillverkarnas fel...det är ju trotts allt Nvidia 8800gtx som spelet skulle kunna ha spelats på maxat...och så va ju verkligen inte fallet....men men....

OnT: nu får jag ju bara hoppas man får korten nu på tisdag eller så kanske jag bara fick kollinr för jag skulle få se lättare när dom verkligen skickas...

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Han vet inte vad han snackar om nej... Dessutom borde du får en varning för att du lägger dig i och leker minimod.

...och du ligger nära en varning för din attityd! Så läs igenom och redigera dina inlägg innan du lägger upp dem för allas vårt bästa...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

OjOJ

Detta va intressant läsning då alla datainsatta verkligen lägger ner tid och själ på en diskution som handlar om ett stakars graffekort.

Min mening är att ska man ens kunna föra diskutionen så se till allt annat i datorn inte bara ett graffe kort top märken som amd / Nvidia kommer alltid slåss om topp titeln och så är det men för verkligheten är det bara för dom som har pengar att bada i som verkligen kan få det allra värsta och bästa

Men ett graffekort lär ju knappast göra den största skillnaden på hur snabb en dator blir data världens största flaskhals idag är tyvärr hårdiskar så all energi och ideer med att förbättra kanske borde läggas där istället

Personligen har Jag ingen favorit eller gud inom grafikkorts världen trotts att ja sj spelar jämt

Permalänk

Re: OjOJ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_vs_Amd
Men ett graffekort lär ju knappast göra den största skillnaden på hur snabb en dator blir data världens största flaskhals idag är tyvärr hårdiskar så all energi och ideer med att förbättra kanske borde läggas där istället

Uh jo grafikkortet gör den största skillnaden i fps i spel (om du nu inte har en enorm processor-flaskhals.)
En hårddisk påverkar fps knappt NÅNTING.

Permalänk

jo hddn påverkar fan allt, fpsen blir helt klart sämre med en slö hdd, men det ärju pga att man slår sönder datorn för att det tar så lång tid att ladda spelet, och inte hddn i sig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Ja du Fps i spel ja visst viktigt men för att allt ska vara stabilt och prestera till max ska det vara balans mellan allt cpu /minne /grafikkort och hårdisk eftersom överföringen mellan hårdisk och modekort till cpu till det du skådar på skärmen ska ge allt och visst Fps är viktigt men Rent generelt sett så är allt i en dator viktigt och i dag är tyvärr det ända som inte hänger med just Hårdiskar

Permalänk
Medlem

Crysis är rätt risigt programmerat då det inte flyter vettigt på sli/crossfire setups ens.

Att klaga på att kort inte funkar bra i Crysis är nästan samma som att klaga på att en Ferrari inte funkar så bra i Paris-Dakar rally.
Ett scenario där programmerarna gör en bana där din bil bara inte funkar tillräckligt bra oavsätt hur snabb och dyr den är.

Så problemet med dålig fps i Crysis är helt och håller programmerarnas fel.

Så att använda det som referens blir bara fel.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

Men ni kan väl seriöst inte mena att hårddiskar är en flaskhals i spel.
Spelen använder ju inte ens hårddisken för fasiken, man installerar spelet på hårddisken, men när du spelar så använder spelet ditt RAM minne.
Om nu hårddiskar är en flaskhals.. varför får man då enorma höjningar i fps med snabbare grafikkort??

Permalänk
Medlem

Är det någon som har några bra uppgifter på hur det ser ut med ett 2 gpu kort från ati i hd 58xx serien?

Jag föredrar ati för de har bättre drivare och för att de inte satsar på egna monopol som cuda etc. Jag föredrar också ati för att de har bra pris / effektivitet.

Men ser man rent krast till ETT kort så leder ju nvidia med gtx295 över hd 5870 i effektivitet, inte i funktionalitet. Det är äpplen och päron efter hd 5870 har många fina nya featurs samt har 1 gpu medan gtx295 har 2 gpus. Men ett kort vs ett kort.. jag vill helst inte ha två kort i min burk.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_vs_Amd
Ja du Fps i spel ja visst viktigt men för att allt ska vara stabilt och prestera till max ska det vara balans mellan allt cpu /minne /grafikkort och hårdisk eftersom överföringen mellan hårdisk och modekort till cpu till det du skådar på skärmen ska ge allt och visst Fps är viktigt men Rent generelt sett så är allt i en dator viktigt och i dag är tyvärr det ända som inte hänger med just Hårdiskar

Jag skiter i allt vad "balans" heter, sålänge jag får höga fps så skiter jag i hur "balanserad" datorn är.
fps är det enda som är viktigt för mig.
om man får hög fps i de senaste spelen så får man automatiskt en snabb dator överlag i windows också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Spelen använder ju inte ens hårddisken för fasiken, man installerar spelet på hårddisken, men när du spelar så använder spelet ditt RAM minne.
Om nu hårddiskar är en flaskhals.. varför får man då enorma höjningar i fps med snabbare grafikkort??

den enda som är seriös är intel_vs_amd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

HDDs är flaskhalsar för allt nästan. När du laddar program, när du laddar spelet, när du laddar karta i spelet osv. Alla texturer osv allt måste laddas och det laddas från hdd till minnet sen håller en del mer eller mindre i minnet beroende på spelets design samt hur mycket minne du har. SSD gör laddningstiderna mycket kortare.

Som ett exempel. anandtech hade ett test där det visade sig att från att i wow stå för att välja karaktär till att vara i karaktären med alla texturer laddade i spelet så tog det 5s med en viss ssd och 12s med någon icke ssd. Dvs alla texturer för att spela wow laddas inte in i ram när du kört spelet. De flesta spel har bara de nödvändiga texturerna i minnet och sen håller kvar en viss mängd ett visst tag etc.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
HDDs är flaskhalsar för allt nästan. När du laddar program, när du laddar spelet, när du laddar karta i spelet osv. Alla texturer osv allt måste laddas och det laddas från hdd till minnet sen håller en del mer eller mindre i minnet beroende på spelets design samt hur mycket minne du har. SSD gör laddningstiderna mycket kortare.

Om hårddiskar vore en flaskhals i spel så skulle du inte få en enda fps extra om du kör med 3st HD5870X2 istället för ett Radeon 9200 kort.

Permalänk

nop, och man skulle få en massa extra fps om man körde med ram disk som jag, men det ger inget anat än att det går snabare o starta banorna med någon s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om hårddiskar vore en flaskhals i spel så skulle du inte få en enda fps extra om du kör med 3st HD5870X2 istället för ett Radeon 9200 kort.

Jag uppdaterade just min post ovan med ett exempel för att visa på hur hdds blir flaskhalsar.

Om du är ute i wow eller annat lir så laddas texturen för karaktären du möter först när du möter den eller när du kommer in i zonen, allas texturer osv hålls inte i minnet. När du zonar, varje gång något laddas, då är det disken, och det händer mer eller mindre ofta. Det beror lite på spel och spelets design, men jo, disken är flaskhals i vissa lägen.

Bättre fps får du nog inte förutom i de lägen nya texturer måste laddas. Om du kör bf2 eller så så tror jag de flesta texturer laddas in och sen kan du spela och då är det under tiden du inte kan spela som hddn flaskar.

Visa signatur

Permalänk

det påverkar inte fpsen bara att det kan hacka till när det laddas i så fall

nu har vi väll endå hamnat enu mer fel?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag skiter i allt vad "balans" heter, sålänge jag får höga fps så skiter jag i hur "balanserad" datorn är.
fps är det enda som är viktigt för mig.
om man får hög fps i de senaste spelen så får man automatiskt en snabb dator överlag i windows också.

Ja du om fps är det ända du kollar på kan ja nog inte ens få dig att förstå ett allmänt faktum som är att hårdisk faktist spelar storroll i huvida du får bättre prestanda och bättre satbilitet så är hoppet ute tyvärr

men en lite Lektion dock du påstår att spelet är installerat på hårdiskn bara och att den inte har nått med spelet att göra för att minna cpu och grafikkort tar över !!!!! Hm hur tror du då att den informationen som lagras på hårdisken förs över til modekortet som sen delar upp den till respektiver komponent som cpu mine /graffekort jo hårdisken måste skicka infio till modekort som i sin tur delar vidare till allt annat och en hårdisk på 7200varv är rent logiskt segare än en på 100000 varv men modekortena i dag kan snabbare och där av falsk halsen tror den snabbaste typ av hårdisk i dag är ssd diskar men dom är långt ifrån va ett modekort kan klara av så vil du intala dig sj att fps är det ända som gör skillnad varsågod men vi andra som vet lite om saken vi kommer ha övertaget i det mesta

men förstår din poäng med spel asså men det med windows att det styr allt med fps jo hej du grattis säger ja bara

Permalänk
Medlem

I vilket fall som helst.....någon här på sweclockers forumet som har fått tag på ett 5870 och kan säga med egna erfarenheter vad han/hon tycker om det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Jo jo men om du då tänker såhär Xaves ...hur snabbt kunde man spela FarCry eller Oblivion på maxad grafik utan lagg efter dom korten...visst dom va krävande men dom va optimerade oxå...det är dock inte Crysis... speciellt inte när 2generationer efter den generationen som skulle klarat av det inte kunde och fortfarande inte kan det då är det dåligt optimerat och möjligtvis kanske tom fram tills 4:e generationen efter så kanske vi fortfarande inte kan spela det på maxad graik utan lagg....men om man tex ser på ett spel som FarCry 2...inte lika snyggt eller realistiskt som Crysis men det är fan så mkt mer spelbart än det och det ser sjukligt snyggt ut när man bara eldar upp en liten del av "skogen" i FC2, så jag tycker du ska glömma det snacket att det inte är dåligt optimerat och att det är hårdvarutillverkarnas fel...det är ju trotts allt Nvidia 8800gtx som spelet skulle kunna ha spelats på maxat...och så va ju verkligen inte fallet....men men....

Om du nu visste något om historiken så har de själva gått ut med att spelet inte skulle gå att lira med dåtidens grafikkort utan det skulle behöva gå 2-3 år till innan det skulle gå maxa crysis och det stämmet ganska bra. Så det du snackar om är taget ur luften.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hörni, intel_vs_amd har man ju stött på innan (med olika namn) och har blivit avstängd ett antal gånger. Han snackar bullshiet, orka att så många hänger på hans snack?

Permalänk
Medlem

(Kanske läge att komma med någon mer relevant kommentar till ursprungsämnet...?)

Några tankar kring kylaren:
1. Det verkar ju bland de olika recensenterna i alla fall råda en enighet kring att de stora rödkantade hålen på kortsidan varken är insug eller utblås, så som spekulerats här tidigare, utan bara till för att tillåta ett naturligt luftflöde kring komponenterna på den sidan fläkten.

2. En given "modd" att fixa själv för att förbättra kylningen är att kapa en centimeter eller två av "locket" närmast utblåset, och där montera en tratt som låter en stor del av den varma luften slippa ut även genom nästa slot i stället för att ventileras ut inne i chassit via sidospringorna.

/Olle

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ett 5870 på väg till mig idag, fick faktura med trackingnr idag. Hoppas jag hinner hämta det på måndag...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Utan att varken ATI korten eller nVidia korten är skräp, så skäms du inte över din okunskap och totalt ovetande?

1. Kortet presterar extremt bra, och är bara testat med beta drivers. I vilken aspekt du än jämför resultatet så är kortet perfekt. Det har gjort genombrott i prestanda/w och är extremt effektivt. Det har perfekt anisotropisk filtrering, vilket föregående generation inte hade då den var vinkelberoende.

2. GT300 fortsätter nVidia's filosofi om att göra gigantiska och faktiskt ineffektiva grafikprocessorer förhållandevis till sin storlek. Storlek kostar pengar, väldigt mycket pengar och är ett dumt sätt att göra en processor snabbare på när det går till överdrift. RV870 kostar mindre pengar att tillverka än nVidia's nuvarande GT200 som en jämförelse. Innan var GT200 en katastrof på 65nm som mätte nästan 600mm2. GT300 tros bli ännu större och investerare och analytiker är nervösa, då 40nm processen hos TSMC som nVidia har dålig erfarenhet av är känslig. GT300 sägs ha en yield på runt 2%. Anta att du fyrdubblar den siffran så når du inte ens 10% vilket fortfarande är en ren katastof och en ren och grov förlust-affär. Har min lite erfarenhet utav utvecklingen så vet man att en så stor kärna är väldigt svår att tillverka. Arkitekturen hos GT300 vet man väldigt lite om också, och kan lika väl bli ineffektiv, precis som GeForceFX som hypades upp till det värsta och blev istället helt misslyckad, dock inte som hårfön eller kokkärl. Hur bra GT300 än blir kommer det ett nytt kort från AMD också. Vad är det som säger att man ska vänta på ett visst "svar". Dom svarar på varandra HELA TIDEN, och det slutar inte.

3. nVidia var först med ett DX10 kort med 8800GTX. Det var också med det kortet man tog prestandakronan från ATI. Nu har ATI det överlägset snabbaste kortet och många nyheter där DX11 är ett utav dom. Speltillverkare kommer koda sina spel till den hårdvaran då dom är först med DX11 kort. nVidia's kort kommer dröja många månader till. Det är bl.a därför nVidia tycker DX11 "inte är något att ha", vilket är patetiskt. Samma sak sa dom om DX10.1, och för bara ett kort tag sen implementerade dom samma sak själv och drog tillbaka sina uttalanden. Det är inte första gången nVidia försöker försvara sig på såpass dåliga argument som bara gör folk förbannade på dom.

4. Miniräknare? RV870 (HD5000) är inte bara världens snabbaste grafikprocessor, utan världens mest kraftfulla processor med sin beräkningskapacitet på ~3TFLOPS. Föregående generation RV770 (HD4000) hade 1.3TFLOPS, vilket också är mycket mer än nVidia's kort. I ren spelprestanda är också kortet extremt snabbt. Som sagt, beta drivers och precis släppt. Det är definitivt ett "nytt 8800GTX".

Undrar hur du kan få någon av dom till en vinnare bara för att du väntar på nVidia's svar och avgör då? Man kan lika väl vänta på ATI's svar på GT300... Säger inte ett skit, utan det är den tillverkare som har kraftfullast kort i sin tid som är bäst. GT300 dröjer många månader till. Sen är ju inte prestanda en smaksak, utan något som uppmäts. Dock kan ju funktioner som ett visst kort har avgöra sitt val av kort, t.ex om man är ett fan till Eyefinity.

Uch, orka läsa den wall of fanboyism. Nvidia är fortfarande prestanda kungen med single kort . 295 tar 5870 och hur ni en tänker så är 295 ett SINGLEKORT fast det kanske har 2gpuer men fortfarande SINGLEKOOOOOOOOOOOOOOOOOOORT.

5870x2 finns inte ute en så NVIDIA ÄR LEDANDE!!!!!!!

Even fast dom ligger efter en generation av grafikkort nu pga förseningar. DÄRFÖR SUGER ATI BABIAN RUMPA! Och derför vet jag att g300 äter er ati fanboys på sängen sen. puss

Permalänk

haha, fanboys altså

Visa signatur

Permalänk

silicon111: vilket patetiskt Nvidia fanboi du är.

Det ironiska är att du klagar över ati fanbois men du är själv universums största och mest patetiska nvidia fanboi.
Jag kan slå vad om att du inte är äldre än 13 år.

Permalänk
Medlem

Mitt hd5870 är nu skickat !

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Avstängd

Hur ni än dividarar osv så är ju fortfarande nvidia det kraftfullaste man kan ha idag.

295 vs 5870 = nvidia

SLI vs CF = nvidia

Inget slår 295 i singlekort och dubbelkort idag. tom 3 kort till nvidias fördel där.

Nvidia är prestanda KUNG idag det är ren o skär fakta. Om ni nu tror annat så är ju ni universums största fanboys och kan inte urskilja fakta och fiction.

Därför tycker jag ati suger faktiskt. och kan bara föreställa mig hur mkt kross de blir med gt300 snart.