Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Radeon HD 5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hörni, intel_vs_amd har man ju stött på innan (med olika namn) och har blivit avstängd ett antal gånger. Han snackar bullshiet, orka att så många hänger på hans snack?

Kul att folk tror sig har snackat me mig innan har bara haft detta kontot på sweclocker och ja det kan ni ju kolla upp med sweclockers staff så kan ni lägga ner den speculationen sen

men är smikrad av era misstankar haha trodde inte folk hade så dålig fantasi som att påstå en sån sak men här har vi alla bevis på detta

Måste lägga till en sak med Jag har ju fått bevis på hur stor desperationen kan bli hos folk när dom får en näsbränna men sen vet man ju att det är så man får reda på hur dåliga folk är på att ta kritik och erkänna sin okunnskap

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
(Kanske läge att komma med någon mer relevant kommentar till ursprungsämnet...?)

Några tankar kring kylaren:
1. Det verkar ju bland de olika recensenterna i alla fall råda en enighet kring att de stora rödkantade hålen på kortsidan varken är insug eller utblås, så som spekulerats här tidigare, utan bara till för att tillåta ett naturligt luftflöde kring komponenterna på den sidan fläkten.

2. En given "modd" att fixa själv för att förbättra kylningen är att kapa en centimeter eller två av "locket" närmast utblåset, och där montera en tratt som låter en stor del av den varma luften slippa ut även genom nästa slot i stället för att ventileras ut inne i chassit via sidospringorna.

/Olle

Ingen dum idé, mycket hellre så, än att slita bort orginalkylaren och riskera kylning av övriga komponenter.
Nackdelen är förstås att det går åt ytterligare en kortplats.
En sak som jag kanske skulle göra vore att nypa bort gallret vid utblåset, det är ofta jag nypt bort "fläktgaller" i form av hålplåt och ersatt dom med riktiga galler av kromad bockad ståltråd, betydligt bättre luftflöde och mindre luftbrus blir resultatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silicon111
Uch, orka läsa den wall of fanboyism. Nvidia är fortfarande prestanda kungen med single kort . 295 tar 5870 och hur ni en tänker så är 295 ett SINGLEKORT fast det kanske har 2gpuer men fortfarande SINGLEKOOOOOOOOOOOOOOOOOOORT.

5870x2 finns inte ute en så NVIDIA ÄR LEDANDE!!!!!!!

Even fast dom ligger efter en generation av grafikkort nu pga förseningar. DÄRFÖR SUGER ATI BABIAN RUMPA! Och derför vet jag att g300 äter er ati fanboys på sängen sen. puss

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9488371...

Jag skrev allt det för att totalt och vårdslöst skulle äga upp dina skrämmande dåliga kunskaper. Försök att svara och säg emot något utav det jag skrev istället din sillmjölker.

Sen i boxning, brukar det vara 2 mot 1 boxare då? Du jämför ett dubbelGPU kort som dessutom fortfarande är dyrare, och där din veckopeng verkligen inte räcker till om inte din farsa pröjsar kortet åt dig.

Du har med största säkerhet inte vart med så länge i datorrelaterat att du inte förstår att alla grafikkort som nya inte presterar så bra alltid. Det är testat med beta drivers. Samma sak var när 8800GTX kom, det var avancerat och hade mycket att hämta. Genom alla drivrutinsförbättringar så kan man se minst 20% högre prestanda i genomsnitt sen det kom. Läs på grabben. HD5870 kommer utprestera GTX295 inom en kort tid, speciellt i nyare spel.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ni än dividarar osv så är ju fortfarande nvidia det kraftfullaste man kan ha idag.

295 vs 5870 = nvidia

SLI vs CF = nvidia

Inget slår 295 i singlekort och dubbelkort idag. tom 3 kort till nvidias fördel där.

Nvidia är prestanda KUNG idag det är ren o skär fakta. Om ni nu tror annat så är ju ni universums största fanboys och kan inte urskilja fakta och fiction.

Därför tycker jag ati suger faktiskt. och kan bara föreställa mig hur mkt kross de blir med gt300 snart.

Vad lider du av då? Lugna ner dig lite va?! Vem är det du försöker övertyga? Argumenterar du alltid sådär?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

nämner inga namn, men jag anar antigen suger rush eller det beryktade nerd rage hos en vis person.

ett jävla snack om att sli är så mycket bättre. så här såg tre sli ut med 8800 kort. kan inte påstå att jag är imponerad av skalningen. eller borde jag vara det?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3183&p=4

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

SLI vs CF = nvidia

Crossfire vinner över SLI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Uch, orka läsa den wall of fanboyism. Nvidia är fortfarande prestanda kungen med single kort . 295 tar 5870 och hur ni en tänker så är 295 ett SINGLEKORT fast det kanske har 2gpuer men fortfarande SINGLEKOOOOOOOOOOOOOOOOOOORT.

5870x2 finns inte ute en så NVIDIA ÄR LEDANDE!!!!!!!

Even fast dom ligger efter en generation av grafikkort nu pga förseningar. DÄRFÖR SUGER ATI BABIAN RUMPA! Och derför vet jag att g300 äter er ati fanboys på sängen sen. puss

Ja jävlar. Här har vi logik på hög nivå. Jag bara undrar, hur skulle du beskriva ett dubbelkort om GTX295 är ett singelkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_vs_Amd
Måste lägga till en sak med Jag har ju fått bevis på hur stor desperationen kan bli hos folk när dom får en näsbränna men sen vet man ju att det är så man får reda på hur dåliga folk är på att ta kritik och erkänna sin okunnskap

Ja då absolut vi kör på det. Nu diskuterar vi grafikkort så plix lägg ner hdd-snacket.

Citat:

(Kanske läge att komma med någon mer relevant kommentar till ursprungsämnet...?)

Några tankar kring kylaren:
1. Det verkar ju bland de olika recensenterna i alla fall råda en enighet kring att de stora rödkantade hålen på kortsidan varken är insug eller utblås, så som spekulerats här tidigare, utan bara till för att tillåta ett naturligt luftflöde kring komponenterna på den sidan fläkten.

2. En given "modd" att fixa själv för att förbättra kylningen är att kapa en centimeter eller två av "locket" närmast utblåset, och där montera en tratt som låter en stor del av den varma luften slippa ut även genom nästa slot i stället för att ventileras ut inne i chassit via sidospringorna.

/Olle

1. Jag tror faktiskt att det kommer bli utblås eller insug på de två lufthålen. Visst är det dåligt att ha för högt/lågt lufttryck runt komponenter där luften inte kan ta sig in/ut, men om det inte är mycket luft som passerar så kommer komponenterna bli väldigt varma. Och jag tror ATI har tänkt på det. Men men, man vet aldrig

Citat:

NVIDIA ÄR BÄST JAAA

Jag ville bara säga att 2x4890 kostar mindre än ett GTX295 men är bättre. Så nja jag håller inte riktigt med. Men vi är av olika åsikter så ha de bra i din nvidiavärld så får jag sitta i min ati-värld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
1. Jag tror faktiskt att det kommer bli utblås eller insug på de två lufthålen. ... om det inte är mycket luft som passerar så kommer komponenterna bli väldigt varma.

De komponenter som berörs genererar inte så mycket värme. Den naturliga konvektion som tillåts genom att man har de relativt stora hålen räcker.

/Olle

Permalänk

Bara för att försäkra mig, jag kan ingenting när det kommer till datorer och datorkomponenter nuförtiden: HD 4870x2 är BÄTTRE än HD 5870?

Permalänk

just nu så kan manju säga det ialafal

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
just nu så kan manju säga det ialafal

När kommer man inte kunna säga det då? (Och en sak till:CF betyder crossfire va? Alltså möjligheten att köpa ytterliggare ett HD 5870 kort till om moderkortet stödjer det finns)

EDIT: Anledningen till att jag undrar är pga. att jag tänkte köpa en ny dator under slutet av oktober, så jag funderar lite på vilket grafikkort jag ska ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BingoBenny
När kommer man inte kunna säga det då? (Och en sak till:CF betyder crossfire va? Alltså möjligheten att köpa ytterliggare ett HD 5870 kort till om moderkortet stödjer det finns)

EDIT: Anledningen till att jag undrar är pga. att jag tänkte köpa en ny dator under slutet av oktober, så jag funderar lite på vilket grafikkort jag ska ha.

Hd 5870 i inprincip alla väder vinner några fåtal titlar där x2 har försprånget.

Kolla in fler review såsom tex guru3d eller anandtechs

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

4870X2 är inte heller ett DX11 kort, många verkar glömma detta.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

De komponenter som berörs genererar inte så mycket värme. Den naturliga konvektion som tillåts genom att man har de relativt stora hålen räcker.

/Olle

Aha du har koll

Sen har ju inte drivrutinerna kommit till 5870 och speciellt inte till 5870x2 (bra drivisar) så det får man absolut tänka på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Hur resonerar du?.. Du kan ju inte jämföra en singel-gpu med en dubbel.. Fan vad dåligt ett gtx275 är som förlorar mot 4st hd3870x2 i så fall;) (I teorin) . PRECIS som att jämföra ett grafikkort mot två andra i crossfire/sli. Nog ganska lätt att koppla ihop 2 stycken grafikkort i ett, jämfört med att göra en helt ny arkitektur som presterar som 2 st.
Ganska imponerande att en singel-gpu presterar som förra årets bästa dubbel-gpu.. (Alltså dubbelt så bra)
Amd släpper sitt 5870x2 snart som blir ca dubbelt så bra som ett gtx295 nöjd nu?

eller så kör du bara på 5870 cf , lr hur?

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk

I denna hastigheten som dom håller nu så kommer folk snart behöva köpa 1000-1500 watt nätaggregat som minimikrav för att ens starta.
Inte särskilt konstigt att elförbrukningen har gått i taket hos folk dom närmaste åren.

Skulle även vilja tilläga att jag tycker att uppgradera från gtx 295 är ganska dumt eftersom detta kortet är ett halvår gammalt ungefär med tanke på hur länge dom tidigare hålit. att uppgradera varje halvår låter gansa korkat enligt mig med det är upp till var och en. en dåre och hans pengar går alltid skilda vägar.

Problemet är att när företag har monopol på en grej så utnyttjar dom det.
Jag gissar på att när nvidia släpper gt 300 så kommer priserna att rasa med hälften direkt. Det finns ingen oavsett som kan eller har tid att köpa den senaste hårdvaran hela tiden är vad jag tror i alla fall tack och hej.
Lite galet med 15 sidor redan om ett kort som släppts innan windows 7 i fullständig version kommit ut dock .finns ju inget stöd i det knappt. plus alla lonstiga jämförelser hela tiden ingen kan veta exakt än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therookie2009
I denna hastigheten som dom håller nu så kommer folk snart behöva köpa 1000-1500 watt nätaggregat som minimikrav för att ens starta.
Inte särskilt konstigt att elförbrukningen har gått i taket hos folk dom närmaste åren.

Skulle även vilja tilläga att jag tycker att uppgradera från gtx 295 är ganska dumt eftersom detta kortet är ett halvår gammalt ungefär med tanke på hur länge dom tidigare hålit. att uppgradera varje halvår låter gansa korkat enligt mig med det är upp till var och en. en dåre och hans pengar går alltid skilda vägar.

Problemet är att när företag har monopol på en grej så utnyttjar dom det.
Jag gissar på att när nvidia släpper gt 300 så kommer priserna att rasa med hälften direkt. Det finns ingen oavsett som kan eller har tid att köpa den senaste hårdvaran hela tiden är vad jag tror i alla fall tack och hej.
Lite galet med 15 sidor redan om ett kort som släppts innan windows 7 i fullständig version kommit ut dock .finns ju inget stöd i det knappt. plus alla lonstiga jämförelser hela tiden ingen kan veta exakt än.

Vad pratar du om? elförbrukningen är ju lägre än dem äldre korten?

Och jo, det finns många som kan och har tid att köpa dem senaste grejorna hela tiden.

Permalänk

ok ber om ursäkt för elförbrukningen.
jag menade bara att den har blivit flera gånger så hög som innan.
237 watt bara för tt grafikkort är dock fortfarande att ta i tycker jag detta är min åsikt sen får andra tycka som dom vill så klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therookie2009
ok ber om ursäkt för elförbrukningen.
jag menade bara att den har blivit flera gånger så hög som innan.
237 watt bara för tt grafikkort är dock fortfarande att ta i tycker jag detta är min åsikt sen får andra tycka som dom vill så klart.

Vad menar du med 237W? 5870 drar klart mindre än 4890 (oftast mindre än 4870 också). T ex 122W i medel i 3dmark03. Här är ett av mkt få test där man mäter enbart grafikkortets förbrukning:
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/Radeon_HD_5870/28.html

Jag tycker det är en positiv förbättring i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Borde inte 5850 testas också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat

Visst, fixar du ett åt dem så testar dem det nog gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat

Jo, det kommer antagligen nästa vecka, troligen ett smart marknadsföringsknep av AMD för att få en massa pressutrymme nästa vecka också...
Eftersom det är samma chip som i 5870 så hade de ju hur lätt som helst kunnat skicka ut 5850 för review ihop med 5870-korten.

Permalänk

ok har ställt mina frågor tack för svaren.. ursäkta om jag störde någon

Permalänk

Jag har två frågor som jag hoppas någon kan besvara:

1. Vet man när det här kortet kommer att finnas tillgängligt?
2. Är det här kortet bra när det kommer till hantering av videoklipp/videoredigering?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BingoBenny
Jag har två frågor som jag hoppas någon kan besvara:

1. Vet man när det här kortet kommer att finnas tillgängligt?
2. Är det här kortet bra när det kommer till hantering av videoklipp/videoredigering?

Tack!

korten finns väll typ tillgängliga?

kommer få mitt imorn eller på tisdag

eftersom det ligger i göteborg och väntar på att bli skickat till linköping beställde i onsdags

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

5850 kommer bli en en favorit tror jag.
Amd har verkligen lyckats

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Här finns en massa tester på hd 5850 och storebror 5870 i crossfire. http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/Radeon_HD_5870_CrossFi...

I denna länk reder man också ut hur korten fungerar tillsammans med 8x och 16x pci slots.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Intressant läsande!

Permalänk
Medlem

Men om det är sådan liten skillnad mellan PCI 16X och PCI X8 så borde väl inte ett fullfjädrat 5870X2 strypas av 16X portens hastighet?.. Eller hur ligger det till??

Visa signatur

Asus P5Q SE | E8400@4,1 Ghz | HD 3870X2 | 4gb Corsair XMS2 PC2-6400 | WD Green Non Hippie Edition 1TB | WD 500 gb| Corsair TX750W PSU | 3DMark06 18K+ Vätskekyld propp med bryggorna på G