Intel överklagar rekorddom

Permalänk
Medlem

Att intrigera en produkt som enkelt kan bytas ut senare tex Internet Explorer borde enligt mig inte vara några problem, men att köpa ut dom större distributörerna så att dom använder en produkt istället för en annan är värre.
Men vad ska jag säga jag har köpt ett märkes system i min ganska långa data användande, och det gör jag aldrig igen.
Så frågan är inte en fråga om böter utan en fråga om mer information till den vanliga kunden.
Vilket i nu läget är jätte svårt att lösa och är mest upp till oss som har någon kunskap att hjälpa våra vänner och grannar att göra ett bra köp.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Men va' f..n, betala till EU?

Det är väl AMD som skall ha kompensation för Intels fula trix och alla stackars P4-kunder som sitter med gamla unkna och värmealstande Intelprollar med onödigt höga elräkningar som bidrager till global uppvärmning och berikar oljemaffians miljardärer att genomdriva sina occulta planer på NWO och total undergång för mänskligheten.

... där satt den ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Bötesbeloppet är på tok för lågt med tanke på vilken skada Intel åsamkat konkurrerande företag och marknaden som helhet (läs: dig och mig)
Alltså, fattar ni inte att alla vi som köper datordelar idag får betala för det Intel gjorde? Med bättre konkurrens hade priserna idag sannolikt varit lägre och utvecklingen gått snabbare. Hur fan kan ni stå och försvara detta, eller tänker ni helt enkelt inte längre än näshåren räcker?

När Intel gav "specialrabatt" borde det också ha betytt att t.ex en dator från Dell även blev billigare till slutkund vilket i sig kan ha lett till att fler personer än annars skaffade en dator och lett till att i dagsläget Intel och AMD kanske har tjänat på detta genom att sälja komponenter till dessa system för uppgradering t.ex moderkort med intel/amd kretsar eller t.ex AMD grafikkort

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

det kändes verkligen lite mysko på den tiden för hade man lite koll via tidningar/forum etc, så visste man att amd hade bra prollar till ok priser, bara det att det fanns inga datorer med amd grejer att köpa. kommer håg när min p133 MgH började kännas väl slö och jag sprang runt o kolla efter ny dator, min lokala datorhandlare hade lite väl saftiga priser och när man fråga lite försiktigt om dom inte hade nåt med amd börja försäljarn fräsa o fragda att dom inte sysslade med sånt skräp. (minns inte exakt men typ så)

så det var bara till o hem och beställa via nätet och bygga själv om man ville ha amd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Visst, enligt EU och AMD var det så men det kan faktiskt lika gärna vara bulkrabatter. Förstår hur ni menar men tycker samtidigt att det inte är Intels fel att AMD inte kommer med bättre bud. Tänk om AMD erbjöd samma deal fast inte kunde matcha priset?

Om det hade handlat om bulkrabatter hade det inte hamnat i EUdomstol. Det hade inte heller blivit en fällande dom. Intel motsätter sig inte ens anklagelserna. Det vill endast förmildra böterna. Du har inte så mycket fakta på vad som hänt, inte jag heller men jag tror att EUdomstolen har en hel del bevis på vad som skett här.
Att sedan föreslå att andra företag borde göra samma sak är rent ut sakt korkat. Förstår du inte att dessa lagar är till för att stärka den fria marknaden och ge bra priser, utveckling och utbud åt kunderna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Bötesbeloppet är löjligt högt och borde förhandlas om.

Bara för att det är Intel så ska inte dom ha högre straff än någon annan.

Bötesbeloppet bestäms varken efter företagets storlek eller dess årsinkomst. Snarare efter vilken inverkar brottet gjort mot den fria konkurrensen. Det förstår du säkert också, ellerhur?
Personligen anser jag att bötesbeloppet var alldeles för lågt med tanke på hur omfattande konsekvenser dessa handlingar leder till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddigum
Edit ångrade mig och tog bort onödigt inlägg som bara var provocerande. men jag tycker endå inte att intel har gjort fel även om det var fult.

inget rättsligt påstående. min åsikt

Näe, det kan man ju få lov att tycka. Men de utbildade jurister, ekonomer med mera som byggt upp lagstadgar rörande konkurrens och fri marknad i EU håller uppenbarligen inte med dig här ;).

Till er som tror att ni förlorar pengar för att intels processorer kommer att bli dyrare av stämningen. Bollen sattes i rullning långt tidigare. Intel gjorde medvetet stora övertramp i lagen. Sådana här saker kan man nämligen inte råka göra. Skall de vara med och leka i Europa så bör man följa lagen. Det visste Intel. Så var arg på företaget som tog beslutet att blunda för lagen istället.
Men framförallt, varför tror ni att vi har lagar som straffar det Intel gjort? Är det av ren illvilja? Är det kanske för att vara dryga? Förmodligen inte. Dessa lagar har en mycket viktig funktion i samhället. De förhindrar att stora mäktiga företag trycker ut konkurrenter från marknader endast för att de är större. Inte för att de har bättre tjänster eller produkter, utan för att de har mer pengar. Det kvittar ju hur bra produkter/tjänster ett litet företag har om de inte släpps in på marknaden för att de större förbjudit dem. Kan man erbjuda bra produkter till konsumenterna så ska man såklart få vara med på marknaden även om jättarna inte gillar konkurrens.
Låter inte det rimligt?

Så släpp argumentet att processorerna kanske blir dyrare ett tag framöver och ta på er glasögon om ni inte ser längre än till nästippen. Utan fällande domar som denna hade vi inte haft i närheten av samma konkurrens som den vi har idag. Detta skulle som alla vet lett till mycket långsammare utveckling och även mycket högre priser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
När Intel gav "specialrabatt" borde det också ha betytt att t.ex en dator från Dell även blev billigare till slutkund vilket i sig kan ha lett till att fler personer än annars skaffade en dator och lett till att i dagsläget Intel och AMD kanske har tjänat på detta genom att sälja komponenter till dessa system för uppgradering t.ex moderkort med intel/amd kretsar eller t.ex AMD grafikkort

Ja, för det första. Det kvittar hur billiga eller bra AMDs grejer var eller blev. De FICK ju för fanken inte säljas till kunder. Det var ju dealen mellan Intel och försäljare.
För det andra. Intels inverkan i detta ger ju inte utslag för den rubbade konkurrensen direkt. I pris i butik, ja. Men det som händer är att AMD inte får sålt sina grejer vilket leder till att de får mycket mindre pengar till att lägga på vidareutveckling. Det innebär att ett, två eller tre år senare så ligger AMD efter i teknikutvecklingen. Och det är där den stora skadan sker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Sjukt vad Intel försöker trycka ner AMD! Skit på er Intel!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hjälpsam

Bra inlägg Söderbäck!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Men va' f..n, betala till EU?

Det är väl AMD som skall ha kompensation för Intels fula trix och alla stackars P4-kunder som sitter med gamla unkna och värmealstande Intelprollar med onödigt höga elräkningar som bidrager till global uppvärmning och berikar oljemaffians miljardärer att genomdriva sina occulta planer på NWO och total undergång för mänskligheten.

... där satt den ...

Nu handlar det om böter här, böter för att Intel brutit mot EUs konkurrenslagar. Vill AMD ha skadestånd får de själva driva en rättslig process i domstol, något som jag inte skulle bli förvånad om de gör nu när de har en fällande dom i EU-domstolen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Till alla jurist wannabies. Vet inte om jag har citerat rätt delar. Men, läs gärna allt. Även sista länken, "the summary". Översättningar blir så himla fel ibland. Än värre när det utesluts en del info.

http://arstechnica.com/business/news/2009/05/intel-hammered-b...
"The full decision, which is over 500 pages long, hasn't yet been released to the public, but a summary (1) of the EU's case is available."

"In short, based on information gained from internal e-mails and testimony from OEMs such as Acer, Dell, HP, Lenovo, and NEC, the EU found that Intel provided companies volume rebates that prevented AMD from expanding its market share. Different companies got the rebates at different percentages of their total sales; some got the rebates provided they kept Intel processors in over 80 percent of their machines, while Intel managed to keep one OEM an Intel-only shop."

(1)http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09...

Permalänk

Jag gissar att OEM tillverkare vart väldigt glada över de rabatter dom fick, större marginaler. När dom dessutom "slapp" bry sig som att supporta ytterligare en plattform, så grät dom inte över det heller. En slimmad organisation är billigare att driva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Men va' f..n, betala till EU?

Det är väl AMD som skall ha kompensation för Intels fula trix och alla stackars P4-kunder som sitter med gamla unkna och värmealstande Intelprollar med onödigt höga elräkningar som bidrager till global uppvärmning och berikar oljemaffians miljardärer att genomdriva sina occulta planer på NWO och total undergång för mänskligheten.

... där satt den ...

Exakt, där satt den!
Egentligen är det ju bara bra att Intel får det här att dra ut på tiden, det får förhoppningsvis fler att sätta sig in i det och inse vad som egentligen hände. Bara inte EU är så dumma att de köper Intels snack rakt av... Till er som säger att Intel inte alls gjorde något fel, hur kom det sig då att AMD Athlon 64 som var överlägsen Intel Pentium 4 inte ökade sina marknadsandelar?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja, Intel gjorde fel. De har i princip medgett detta. Sättet de gav rabatter på är inte ok. I princip gick det ut på att Intel säljer processorer till ett pris. OM försäljning av Intel-processorer sedan utgör en viss andel av omsättningen hos kunden, ja då får de en rabatt. Detta innebär att kunden (Exempelvis Dell) lever med osäkerhet om priset fram tills dess att de vet årets omsättning. För att garantera andelen så körde vissa bara på intel. Om företaget inte når upp till rabattnivån får de en skön extrafakturering. Det rabatterade priset blir därmed "normalpriset" då det högre priset är för högt för att faktiskt betala. Rabatten är alltså ingen bulkrabatt, utan ett sätt att få kunden att rikta marknadsföring etc på att sälja Inteldatorer. Intel överklagar nu domen då de anser att boten är för hög. Ett av argumenten bakom domen är att detta skadat kunderna, frågan är om det verkligen har skadat kunderna.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ja, samma här! Med argumentet om att Internet Explorer inte skulle få följa med, så borde ej heller paint, kalkylatorn, anteckningar, eller ens startmenyn (finns ju alternativ där också!) få följa med. Så, den domen är larvig.

Däremot att Intel köper bort AMD från marknaden, det är väldigt fult!

EXAKT! Varje företag har rätt att implementera sina egna tekniker/mjukvaror, MS har inte "mutat" andra tillverkare vad jag vet. Snarare tvärtom, dyrare att köpa Netbook med Windows XP (trots jag har för mig det var en billigare licens till Netbook) än en Netbook med Linux.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Intel var redan stora då, vad kunde lite kokurans från lilla AMD göra?
Inte mycket men ändå valde Intel köra deras fula spel som verkligen skadade AMD.

Som att sparka undan stegen när man är uppe så ingen annan kan ta sig upp, men hur kommer man ner? Yep, det är just vad som händer.. intel får hoppa.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fusk skall bestraffas hårt, annars sker det igen och igen och igen. Det lagbrott som intel begått här ser jag som mycket allvarligt. Det innebär att amd får sämre konkurrenslägre och får mindre pengar till utveckling av nya cpu's vilket leder till sämre konkurrens vilket leder till att den dominerande parten kan ta högre priser och utvecklingen går långsammare fram eftersom utveckling alltid går snabbast då två jämbördiga parter konkurrerar.

Straffa intel hårt så de lär sig en läxa!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Byter ut massa (10 000-tals) datorer på jobbet och det är sorligt att se travar och åter travar av energislukande P4or överallt.. inte en AMD så långt ögat ser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Bra inlägg Söderbäck!

Tack ;).
Ovanligt med komplimanger här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Intel skall gott betala sina böter och de kommer också så få göra, eller så kommer vi inte se fler Intel processorer i hyllorna inom EU.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Byter ut massa (10 000-tals) datorer på jobbet och det är sorligt att se travar och åter travar av energislukande P4or överallt.. inte en AMD så långt ögat ser.

För att p4orna på sin tid var det bästa.

Permalänk
Medlem

Belga har ju poängterat det solklara, Intel säger "Ja vi har gjort fel, men vi vill inte betala så mycket" vilket ju i princip är ett erkännande, bara för dom att böja sig framåt och betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
För att p4orna på sin tid var det bästa.

Inte alls, precis tvärt om! AMD Athlon 64 var överlägsen Intel Pentium 4 på det mesta: prestanda, strömförbrukning etc etc...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nu handlar det om böter här, böter för att Intel brutit mot EUs konkurrenslagar. Vill AMD ha skadestånd får de själva driva en rättslig process i domstol, något som jag inte skulle bli förvånad om de gör nu när de har en fällande dom i EU-domstolen.

Till slut blir i alla fall den stora vinnaren, EU (och förlorarna blir nog då Intel).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
För att p4orna på sin tid var det bästa.

Intressant. Amatörpsykologen inom mig tvingar mig att fråga; tror du på det där själv eller skrev du det bara för att provocera fram en reaktion?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Till slut blir i alla fall den stora vinnaren, EU (och förlorarna blir nog då Intel).

Jag skulle snarare säga såhär: Vinnarna är medborgarna i EU som har lagar för att hålla uppe konkurrens, utveckling och hålla nere priser. En fri och välmående marknad helt enkelt. Att det sedan faller ut pengar till EU är sekundärt och beloppet är obetydligt i EUs hela budget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag skulle snarare säga såhär: Vinnarna är medborgarna i EU som har lagar för att hålla uppe konkurrens, utveckling och hålla nere priser. En fri och välmående marknad helt enkelt. Att det sedan faller ut pengar till EU är sekundärt och beloppet är obetydligt i EUs hela budget.

Tur att man bor inom EU då.:P
I och för sig, men vi är väl överens om att Intel är de stora förlorarna?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Tur att man bor inom EU då.:P
I och för sig, men vi är väl överens om att Intel är de stora förlorarna?

Förmodligen inte. Snarare tror jag att konkurrenter till Intel är de stora förlorarna. Om du läser mina linlägg i tråden så har jag förklarat varför. Snarare så är Intel lite mindre vinnare nu. De har snarare förlorat slaget i ett krig* de vinner otroligt mycket på.

*Med krig menar jag deras marknadsföringsstaregi där de gladerligen bryter mot lagen eftersom att de tjänar mycket mer än förlorar i det långa loppet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Förmodligen inte. Snarare tror jag att konkurrenter till Intel är de stora förlorarna. Om du läser mina linlägg i tråden så har jag förklarat varför. Snarare så är Intel lite mindre vinnare nu. De har snarare förlorat slaget i ett krig* de vinner otroligt mycket på.

*Med krig menar jag deras marknadsföringsstaregi där de gladerligen bryter mot lagen eftersom att de tjänar mycket mer än förlorar i det långa loppet.

Jag menade att de var de stora förlorarna i domen.
Men i det långa loppet borde ju Amd komma ikapp lite och Intel borde förlora på att datorföretagen går över till Amd istället för att enbart köra Intel.

För övrigt tycker jag det är vettiga saker du skriver i tidigare inlägg:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Jag menade att de var de stora förlorarna i domen.
Men i det långa loppet borde ju Amd komma ikapp lite och Intel borde förlora på att datorföretagen går över till Amd istället för att enbart köra Intel.

För övrigt tycker jag det är vettiga saker du skriver i tidigare inlägg:)

Ja, jo du har rätt. Och jag tolkar lite gaalet ;), Såklart menar du i just denna domen där är ju Intel förlorare. Svårt att påstå annat, hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt med förlåtande folk.:) (Tolka nu inte fel)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.