Permalänk
Medlem

Uppgradering, Core i5

Hej!

Jag hade tänkt att möjligtvis införskaffa mig ett uppgraderingspaket den närmaste tiden. Ni kanske förstår varför om nu kollar på mina komponenter.
Grejen är att jag skulle vilja ha en Core i5, men jag undrar lite över huruvida man kan blanda detta med mitt ATi kort och/eller köra crossfire.

Jag hade alltså tänkt mgi en Core i5 750 (ca. 2000kr), 4GB DDR3 ram @ 1600Mhz (1000kr) och ett moderkort som stödjer crossfire (max 1500 kr).
Jag har ett nätaggregat på 480W, inget speciellt märke... Kommer den orka dra runt allt det här? Hur fungerar det att köra crossfire om jag har en Intel processor?

Tacksam för svar

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Nätagget kan det vara problem med om det är en dålig tillverkare=dålig kvalitet.
Intel + Crossfire=inga problem

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Nätagget kan det vara problem med om det är en dålig tillverkare=dålig kvalitet.
Intel + Crossfire=inga problem

Kollade upp det nu och märket är Hiper. Det är väl inte direkt den största tillverkaren..

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Kollade upp det nu och märket är Hiper. Det är väl inte direkt den största tillverkaren..

Jag vet inte om det är bra, jag har alldrig haft det och inte hört så mycket om det. Köp ett Corsair 650W HXEU om du inte vill riskera. Köp dessa minnen och detta moderkortet så passar det väl din budget.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag vet inte om det är bra, jag har alldrig haft det och inte hört så mycket om det. Köp ett Corsair 650W HXEU om du inte vill riskera. Köp dessa minnen och detta moderkortet så passar det väl din budget.

Jag hade inte tänkt att skaffa ett nytt nätagg överhuvudtaget. Jag vill veta om det kommer funka eller ej, om någon vet.

Jag kom även att tänka på en annan sak, ramminnena måste väl ligga på 1333 Mhz och dra 1.65V? För jag har ganska svårt att hitta sådana... Hade först tänkt köra på 1600Mhz, men hur fungerar det? Kommer de bara klocka ner sig till processorns hastighet?

EDIT:
Här kommer de delar jag hade tänkt beställa.

Moderkort: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487822

Processor: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492762

Minnen: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363359

Liknar uppgraderingspaketet som komplett har, bara ett annat moderkort.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Jag hade inte tänkt att skaffa ett nytt nätagg överhuvudtaget. Jag vill veta om det kommer funka eller ej, om någon vet.

Jag kom även att tänka på en annan sak, ramminnena måste väl ligga på 1333 Mhz och dra 1.65V? För jag har ganska svårt att hitta sådana... Hade först tänkt köra på 1600Mhz, men hur fungerar det? Kommer de bara klocka ner sig till processorns hastighet?

EDIT:
Här kommer de delar jag hade tänkt beställa.
http://216.14.122.182/images/15545Delar.PNG

Moderkort: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487822

Processor: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492762

Minnen: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363359

Liknar uppgraderingspaketet som komplett har, bara ett annat moderkort.

Ja, de kommer att klocka ner sig till 1333MHz, men du kan ju överklocka dem till 1600MHz om du vill. De minnena som jag rekommenderade är mycket bättre än de du valde, inte bara pga högre specificerad frekvens. De har bl.a. lägre latens som kommer visa hyfsat stor skillnad mot de du valde även om du bara kör dem i 1333MHz.

Jag sa bara att du skulle köra på corsair nätagg om du vill vara säker. Hiper har inget vidare bra rykte och många har förstört sina datorer med sådana skitagg. (jag skrev att jag inte visste, men har läst på lite sen dess.)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det finns betydligt sämre nätaggregatstillverkare än Hiper. Det var inte många år sedan som Hiper betraktades som "the shit". Tagan kom ut med EasyCon-agg i samma veva så jag valde ett sådant istället.
Just nu är det Corsair som är mest framträdande på nätaggs-marknaden, men jag tror att du klarar dig fint på ditt Hiper! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, de kommer att klocka ner sig till 1333MHz, men du kan ju överklocka dem till 1600MHz om du vill. De minnena som jag rekommenderade är mycket bättre än de du valde, inte bara pga högre specificerad frekvens. De har bl.a. lägre latens som kommer visa hyfsat stor skillnad mot de du valde även om du bara kör dem i 1333MHz.

Jag sa bara att du skulle köra på corsair nätagg om du vill vara säker. Hiper har inget vidare bra rykte och många har förstört sina datorer med sådana skitagg. (jag skrev att jag inte visste, men har läst på lite sen dess.)

Men vad är det som händer när nätagget inte räcker till? Jag har ingen aning, men en del säger att datorn endast stänger av sig själv. Menar att komponenterna förhoppningsvis inte riskerar att gå sönder? För det vill jag självklart inte...

Btw; Vad tros om dessa minnen istället? Skulle helst vilja beställa hem rubbet från samma ställe.
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491275

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Men vad är det som händer när nätagget inte räcker till? Jag har ingen aning, men en del säger att datorn endast stänger av sig själv. Menar att komponenterna förhoppningsvis inte riskerar att gå sönder? För det vill jag självklart inte...

Btw; Vad tros om dessa minnen istället? Skulle helst vilja beställa hem rubbet från samma ställe.
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491275

Det finns olika möjligheter.
1. Nätagget lägger av och inget annat händer.
2. Nätagget säger poff och det börjar ryka, inga komponenter tar skada, men brandrisk finns.
3. Nätagget fortsätter att funka trots felet och skadar under tiden andra komponenter, moderkort, minnen, prolle, grafik, hårddiskar.
4. Nätagget säger poff och tar med sig några komponenter i graven.

Vad gäller minnena så är de du tog nu bättre än de första. Om du vill ha de som jag länkade till inet och som är bäst så finns de här på komplett.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

vad ska du ha för grafikkort och köra Crossfire med? spelar ganska stor roll om nättagget räcker eller om moderkortet flaskar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det finns olika möjligheter.
1. Nätagget lägger av och inget annat händer.
2. Nätagget säger poff och det börjar ryka, inga komponenter tar skada, men brandrisk finns.
3. Nätagget fortsätter att funka trots felet och skadar under tiden andra komponenter, moderkort, minnen, prolle, grafik, hårddiskar.
4. Nätagget säger poff och tar med sig några komponenter i graven.

Vad gäller minnena så är de du tog nu bättre än de första. Om du vill ha de som jag länkade till inet och som är bäst så finns de här på komplett.

Du gör mig orolig xD "Tar med sig några komponenter ner i graven" Bara tanken på att det skulle hända när jag köpt nya komponenter........... Den är overklig xD

Jahaja... Jag måste tänka över saken, möjligt att jag satsar en tusenlapp extra för att inte riskera att någonting går sönder =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hölmiz
vad ska du ha för grafikkort och köra Crossfire med? spelar ganska stor roll om nättagget räcker eller om moderkortet flaskar

Jag kommerr absolut inte köra crossfire med det här nätagget, det är jag förståndig nog till

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk

Nätaggregatet är inget du ska snåla på, tro mig. Du verkar ju dessutom inte ha bestämt grafikkort, men antar att du vill ha lite kraftfullare än 2st 4770 (för det är väl där gränsen går för vad ditt nätaggregat går för, skulle jag tro!?

Allting blir hundra gånger lättare om du bara skriver din budget och vilka komponenter du redan har (t.ex. hårddisk och DVD.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Nätaggregatet är inget du ska snåla på, tro mig. Du verkar ju dessutom inte ha bestämt grafikkort, men antar att du vill ha lite kraftfullare än 2st 4770 (för det är väl där gränsen går för vad ditt nätaggregat går för, skulle jag tro!?

Allting blir hundra gånger lättare om du bara skriver din budget och vilka komponenter du redan har (t.ex. hårddisk och DVD.)

1x Dvd-brännare.
2 st hårddiskar, en på 250 GB och en på 160GB.
Min budget ligger på MAX 4500 kr, inget över det tack
Och nej, jag formulerade mig lite fel i första inlägget. Crossfire var någonting jag skulle kunna tänka mig att köra i framtiden, men då inte med detta nätagg.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Du gör mig orolig xD "Tar med sig några komponenter ner i graven" Bara tanken på att det skulle hända när jag köpt nya komponenter........... Den är overklig xD

Jahaja... Jag måste tänka över saken, möjligt att jag satsar en tusenlapp extra för att inte riskera att någonting går sönder =/

Jag kommerr absolut inte köra crossfire med det här nätagget, det är jag förståndig nog till

Bra val, jag skulle ju inte ljuga för dig om att du måste lägga 1000:- mer än du hade tänkt. Det nätagget som jag rekommenderade i början räcker långt, om du inte hade tänkt köra 2st. GTX 295. 2st. GTX 260 eller 275 går alldeles utmärkt med det agget.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
Det finns betydligt sämre nätaggregatstillverkare än Hiper. Det var inte många år sedan som Hiper betraktades som "the shit". Tagan kom ut med EasyCon-agg i samma veva så jag valde ett sådant istället.
Just nu är det Corsair som är mest framträdande på nätaggs-marknaden, men jag tror att du klarar dig fint på ditt Hiper! Lycka till!

tyvärr så håller de inte sitt mått längre.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
tyvärr så håller de inte sitt mått längre.

Hmm aja, jag är sämst vad det gäller nätaggregat Får väl ta och tänka om lite och fundera seriöst på det här xD

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Hmm aja, jag är sämst vad det gäller nätaggregat Får väl ta och tänka om lite och fundera seriöst på det här xD

Gör så

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

ujuj köra en så fin dator på ett hiper agg?

köp något vettigt vafan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
ujuj köra en så fin dator på ett hiper agg?

köp något vettigt vafan!

Det skulle jag inte tveka en sekund på om ekonomin tillät... Kan inte slänga ut pengar hursomhelst, tyvärr.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Har ännu en fråga. Har i princip bestämt mig för att det får bli ett nätagg också, jag vill inte riskera något.
http://www.dustin.se/pd_5010105894.aspx
Corsair ska väl vara bra, och 520W ska räcka långt nog antar jag? Jag kommer förmodligen inte att köra crossfire. Ett stort + är att det är modulärt då jag inte gillar lösa kablar

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Har ännu en fråga. Har i princip bestämt mig för att det får bli ett nätagg också, jag vill inte riskera något.
http://www.dustin.se/pd_5010105894.aspx
Corsair ska väl vara bra, och 520W ska räcka långt nog antar jag? Jag kommer förmodligen inte att köra crossfire. Ett stort + är att det är modulärt då jag inte gillar lösa kablar

Om du inte ska köra Cross-Fire så räcker 520W långt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Har ännu en fråga. Har i princip bestämt mig för att det får bli ett nätagg också, jag vill inte riskera något.
http://www.dustin.se/pd_5010105894.aspx
Corsair ska väl vara bra, och 520W ska räcka långt nog antar jag? Jag kommer förmodligen inte att köra crossfire. Ett stort + är att det är modulärt då jag inte gillar lösa kablar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Om du inte ska köra Cross-Fire så räcker 520W långt.

Nej, om du inte ska köra crossfire så räcker absolut 520W, jag rekommenderade 650W förut, men det var till crossfire. Bra beslut BTW.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!