Permalänk
Medlem

n00b-fråga

Har en fråga som säkert låter dum, men är man nybörjare så är man. Så jag chansar och frågar här. Jag har ett Javaprogram med dialogrutor (JOptionPane), som jag skulle vilja ändra till System.out.println. Har försökt skriva om men lyckas inte riktigt, så om någon kan bistå med lite hjälp hur jag kan göra, vore jag väldigt glad!

Sedan har jag en fråga till, om jag har ett program med System.out.println, vilket program är bäst att använda för att se att det fungerar. Om jag t.ex kompilerar ett program som innehåller JOptionPane, så kommer det ju dialogrutor. Hoppas ni förstår frågan!

Här är en del av programmet, (i den andra delen finns själva kortleken):

import javax.swing.*; public class BlackJack { public static void main (String[] arg) { KortBunt lek = new KortBunt(); Manniska du = new Manniska(lek); Dator jag = new Dator(lek, du); while (true) { lek.nyKortlek(); lek.blanda(); du.spela(); String s = ""; if (du.poäng() > 21) s = "Du förlorade!"; else if (du.poäng() == 21) s = "Du vann!"; else { jag.spela(); if (jag.poäng() <= 21 && jag.poäng() >= du.poäng()) s = "Du förlorade!"; else s = "Du vann!"; } int svar = JOptionPane.showConfirmDialog(null, s + "\nNytt parti?"); if (svar != 0) break; } } }

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coka
Har en fråga som säkert låter dum, men är man nybörjare så är man. Så jag chansar och frågar här. Jag har ett Javaprogram med dialogrutor (JOptionPane), som jag skulle vilja ändra till System.out.println. Har försökt skriva om men lyckas inte riktigt, så om någon kan bistå med lite hjälp hur jag kan göra, vore jag väldigt glad!

Sedan har jag en fråga till, om jag har ett program med System.out.println, vilket program är bäst att använda för att se att det fungerar. Om jag t.ex kompilerar ett program som innehåller JOptionPane, så kommer det ju dialogrutor. Hoppas ni förstår frågan!

Här är en del av programmet, (i den andra delen finns själva kortleken):

Dialogerna du skapar är inte bara feedback eller meddelanden till användaren. Det är ju frågor med ja/nej-frågor. Då är det inte bara så enkelt som System.out.println då denna endast skriver till konsolen. Du behöver skanna av input från användaren.

Googla på Scanner eller BufferedReader-klassen.

För att se om programmet fungerar är det enklast att använda System.out.println. Men de gångerna du behöver input från användaren är JOptionPane enklast att använda. Om du använder BufferedReader eller Scanner så måste du validera användarens svar, med andra ord, det blir mer kod.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?