Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2009

PM-funktion i php

Är lite nybörjare på PHP och försöker göra en PM-funktion på min sida. Jag har lyckats göra ett script som skickar in PM i databasen, men när jag ska göra ett som plockar ut PMet så är det något som inte fungerar. Det enda som kommer ut när jag provar sidan är "Inkorg".

Här är koden:
<?php

session_start();

$user = $_SESSION['username'];

if($user)
{

echo "<h1>".$user."s Inkorg</h1>";

include 'connect.php';

$getpm = mysql_query("SELECT * FROM pm WHERE to='$user' ORDER BY id DESC") or die("Här blev det något fel");

while($row = mysql_fetch_assoc($getpm))
{

$id = $row['id'];
$titel = $row['titel'];
$from = $row['user'];
$date = $row['date'];
$time = $row['time'];

echo "$from - <a href='selectedpm.php?id=$id'>$titel</a> - $date - $time<br>";

}

}
else
die("Du måste vara inloggad för att se den här sidan.");

?>

connect.php fungerar som det ska och tabellen som information ska hämtas från är "pm". Sessionen fungerar också, har provat echo "$_SESSION[''username"]; och det skriver ut rätt användarnamn.

Har nu kommit fram till att det blir något fel här:
$getpm = mysql_query("SELECT * FROM pm WHERE to='$user' ORDER BY id DESC")

Den klarar tydligen inte av att plocka ut $user från tabellen, men att skriva echo "$user"; går bra...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Vad lagrar du i "to"-fältet i PM-tabellen, är det namnet är eller det ID:t på den som man skickat till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Re: PM-funktion i php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiborg86
Är lite nybörjare på PHP och försöker göra en PM-funktion på min sida. Jag har lyckats göra ett script som skickar in PM i databasen, men när jag ska göra ett som plockar ut PMet så är det något som inte fungerar. Det enda som kommer ut när jag provar sidan är "Inkorg".

Här är koden:
<?php

session_start();

$user = $_SESSION['username'];

if($user)
{

include 'connect.php';

$getpm = mysql_query("SELECT * FROM pm WHERE to='$user' ORDER BY id DESC") or die("Här blev det något fel");

while($row = mysql_fetch_assoc($getpm))
{

$id = $row['id'];
$titel = $row['titel'];
$from = $row['user'];
$date = $row['date'];
$time = $row['time'];

echo "$from - <a href='selectedpm.php?id=$id'>$titel</a> - $date - $time<br>";

}

}
else
die("Du måste vara inloggad för att se den här sidan.");

?>

connect.php fungerar som det ska och tabellen som information ska hämtas från är "pm". Sessionen fungerar också, har provat echo "$_SESSION[''username"]; och det skriver ut rätt användarnamn.

Har nu kommit fram till att det blir något fel här:
$getpm = mysql_query("SELECT * FROM pm WHERE to='$user' ORDER BY id DESC")

Den klarar tydligen inte av att plocka ut $user från tabellen, men att skriva echo "$user"; går bra...

eftersom det enda du ser är "inkorg" så borde det betyda att det blir fel här:

och eftersom det enda som egentligen kan gå fel där är utskriften av $user så borde det vara något fel med sessionen, då $user ska innehålla information hämtad från en session.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2009

Hoppsan, var inte den koden som jag testade $sessionen fungerade och det blev visade $user. Problemet löste sig när jag ändrade columnnamn från "to" till något annat i tabellen. Lite dumt namn kanske :S. Tack för hjälpen!!!