Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt svenskdesignat chassi från Fractal Design

Permalänk

Tycker det verkar för bra för vara sant, och verkar något det så är det oftast så. Antingen har de små marginaler på det eller så finns det någon nackdel.
Recensionen skriker vi alla efter nu

Håller på sätta ihop ett datorpaket åt en vän som ska ha en redigeringsdator, och om den här håller hög klass kanske P183 får gå åt sidan i det paketet.....
Tycker antivibrationsgrejerna för hårddiskarna ser lite ynkliga ut, men det gör de å andra sidan även på P18X modellerna också

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

kan väldigt möjligt bli ett sånt chassi! snyggt och stilrent och billigt och har allt jag vill ha

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

OJ ! Nu blev jag helt plötsligt sugen på en ny stationär..
Och jag som hade tänkt klara mig med en bärbar..
Det där chassiet, 5770 och antingen Phenom II eller i5.. vattenkylning av kromade rör och rejäl överklock !

Ge mig pengar och jag kan inte låta bli..

Angående chassiet: Tumme upp för 3.5" istället för 5.25" platser, har inte haft mer än en 5.25" enhet samtidigt, brännaren ersatte läsaren på en gång för 5 år sen
En till tumme upp för möjligheten till att skruva fast 2.5" diskar !
Och en till för nätagg i botten
och en för dammfilter
och för ljuddämpning..

Osv, det här ser ni ut att ha gjort bra !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
För er som vill se fler bilder på chassit, surfa in på vår webb www.fractal-design.com!

Annars går det bra att fråga mig direkt i forumet

Ni funderar inte på att göra en M-atx version av detta chassi?

Skulle nog bli en sjukt konkurrens kraftig produkt.

Som jag ser de så skulle den enda skillnaden på M-atx versionen va höjden.

samma layout inuti förutom att tabort tre vita täckplåtar för instickskort och två hårddisk platser. Och kanske göra en annan lösning på fläkt monteringen. ( vrida filtrena 90 grader ) så borde chassit bli 6-7cm lägre och va de optimala M-atx chassit.

Typ de perfekta chassit för oss som gillar att bygga ett litet M-atx system som är tyst och ändå har möjligheter till god ventilation.

Men för övrigt så verkar Define R2 lådan va ruskigt bra löst. Och hade jag inte haft min nuvarande CM 690 Nvidia låda som blev tyst och fin nu när jag har klätt insidan Be Quiet mattor och kör med Fractal Design Silent Series fläktar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!!

Har väntat på detta chassit sen första define slutade säljas, detta räddade min dag, kommer beställa detta samt ett modulärt nätagg från FD

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Hedersmedlem

Stansat galler på baksidan såklart vilket innebär att man inte kan ta bort det. Kommer säkerligen bli nackdel i recensionen från sweclockers, då de alltid tar upp detta om chassin inte har löstagbart galler där bak.

Men i övrigt ser jag inga nackdelar alls. Och priset, ojoj

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Fractal Design

Först och främst tycker vi det självklart är jättekul med all positiv respons i den här tråden! Det kommer sporra oss att fortsätta utveckla fler produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Ser nice ut! Dock gillar jag inte gummit i hålen för kablar på moderkortsplåten. Fyller det någon funktion?

Gummit i hålen på moderkortsplåten finns där mest av estetisk synvinkel; om du inte använder ett eller flera av hålen för kabeldragning så slipper du se ett tråkigt hål i plåten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Ni funderar inte på att göra en M-atx version av detta chassi?

Vi har inte planerat någon mATX-modell i dagsläget, men med tanke på efterfrågan här i tråden så är det definitivt något vi kommer överväga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Tycker det verkar för bra för vara sant, och verkar något det så är det oftast så.

Värt att notera är att priset på 695 endast är ett introduktionspris, det gäller bara till och med 15-november, därefter kommer priserna gå upp mot ca 795.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fläktgallret på sidan

Observera att fläktgallrena på sidan samt toppen är igentäckta med ljuddämpande material vid leverans. De är alltså "modulära", du kan öppna upp dem vid behov.

Permalänk
Medlem

Det där såg ju riktigt nice ut. Blir nog en sådan till kommande i5 system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
eftersom det har kontakterna neråt åtminstone på sapphires och är nästan 29cm långt så går det in ja.

Då blir det nog ett sånt här chassi om inte recensionen hittar något stort fel, tack för info!

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jadu_10
Svart, utan tvekan!

De blir ett svart:D Grymt stilrent!
Synd att mitt bygge får åka in i skrubben och komma fram när jag har tid över att fixa de sista detaljerna

Edit: Skit kul att fler och fler företag dyker upp här och tar till sig kritik Det här verkar som en produkt gjord efter kundernas önskemål

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Först och främst tycker vi det självklart är jättekul med all positiv respons i den här tråden! Det kommer sporra oss att fortsätta utveckla fler produkter.

Vi har inte planerat någon mATX-modell i dagsläget, men med tanke på efterfrågan här i tråden så är det definitivt något vi kommer överväga.

Ok... de låter lovande.

blir ett garanterat köp om de kommer en M-atx version.

Måste bara säga att de e jätte stort av er att ni tar er tid till att lyssna på oss konsumenter.

De gynnar ju både oss och er.

Tillsammans så blir de ju mycke lättare att hitta lösningar som verkligen passar oss. vilket i sin tur ökar era inkomster och att ni plockar poäng på marknaden.

Och tack vare detta kommer ni få större spel rum till att utveckla nya produkter med hjälp av oss konsumenter.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

undrar hur bygg kvaliten är.. vad e de för material på front dörren t.ex. den verkar lite väll billig...

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Avstängd

Finns det plats för ett Zalman 850w nätagg?

Längden är på hela 21cm..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Geeks
SweClockers

Bara jag som noterat varför den är billig? Finns inget utöver det nödvändiga i princip:

* Ingen reset-knapp
* Ingen HDD-LED
* Inga verktygsfria fästen
* Inga tumskruvar
* Inga fläkttunnlar, grafikkortshållare etc.
* Plåt och inte alu
* Ingen display, ingen plexi, inga dyra detaljer överhuvudtaget. Väldigt enkel konstruktion.:)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vilket chassi! Vilket pris!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
# 1 rear Fractal Design 120mm Silent Series 15dB fan (included)
# 1 front Fractal Design 120mm Silent Series 15dB fan (included)
# 1 front 120mm fan (optional)
# 1 bottom 120mm/140mm fan (optional)
# 1 side panel 120mm/140mm fan (optional)
# 2 top 120mm/140mm fan (optional)

Jag får det till sju.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
tyckte det såg ut som att du har en i golvet också.

Jösses vad dålig man är på att räkna (och läsa)
Blandade dessutom ihop rear och bottom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Observera att fläktgallrena på sidan samt toppen är igentäckta med ljuddämpande material vid leverans. De är alltså "modulära", du kan öppna upp dem vid behov.

Jo och det ser jag som ett stort plus, missen i min mening är dels att det sällan finns något behov av 7 stora fläktar. Och dels att fläktgallret på sidan förstör mycket av den stilrena designen.

Rent praktiskt är det kanske inte helt optimalt om man ser till dammfilter heller. Dammfiltret i fronten verkar ju smidigt att ta loss och rengöra men har man även ett på insidan av chassisidan eller i golvet så...
Men det är detaljer, och som det står på sidan "... allowing the user to either have optimal silence or optimal airflow" och det har jag svårt för att argumentera emot

Det verkar genomtänkt, får hoppas någon kompis vill ha hjälp att bygga ihop en dator så jag får känna på det själv också

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
För er som vill se fler bilder på chassit, surfa in på vår webb www.fractal-design.com!

Annars går det bra att fråga mig direkt i forumet

Finns det något utrymme bakom luckan? jag har en frontpanel till mitt ljudkort med rattar som sticker ut en bit och undrar om det får plats. Annars kanske jag kan montera den längre in i chassit.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ser riktigt trevligt ut! Har varit väldigt sugen på en Obsidian 800D men beroende på recensionen så lutar det åt att jag köper detta chassit istället. Det billiga priset är verkligen lockande och designen är riktigt clean!

Permalänk
Medlem

kul!

Härligt att det äntligen dykt upp ett chassi som utvecklat på samma vis som jag själv skulle göra det, märks att det är en dator'nörd' som designat. Många 3.5"-platser är direkt bra. Emellertid tänkte jag genast.. "Synd att det inte var 3 st 5.25"-platser, för då hade man fått plats med en http://www2.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=STB-3T4-E3-G... " Ännu bättre hade ju varit om det fanns ett alternativ med 12 3.5"-platser. Handen på hjärtat.. Hur ofta använder man en CD/DVD-läsare idag? Äger såklart en, men den används bara vid installation av OS (vilket jag också kan göra med min USB-dvd-läsare), som man lika gärna kan göra med en USB-sticka om man vill.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Bara jag som noterat varför den är billig? Finns inget utöver det nödvändiga i princip:

* Ingen reset-knapp
* Ingen HDD-LED
* Inga verktygsfria fästen
* Inga tumskruvar
* Inga fläkttunnlar, grafikkortshållare etc.
* Plåt och inte alu
* Ingen display, ingen plexi, inga dyra detaljer överhuvudtaget. Väldigt enkel konstruktion.:)

Va! jag trodde du var köpt!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Bara jag som noterat varför den är billig? Finns inget utöver det nödvändiga i princip:

* Ingen reset-knapp
* Ingen HDD-LED
* Inga verktygsfria fästen
* Inga tumskruvar
* Inga fläkttunnlar, grafikkortshållare etc.
* Plåt och inte alu
* Ingen display, ingen plexi, inga dyra detaljer överhuvudtaget. Väldigt enkel konstruktion.:)

Ingenting av detta är på något sätt av betydelse för mig, vilket såklart bara är bra. Byter "aldrig" chassi endast utan monterar bara i en gång. Självklart med en del byten av komponenter då och då, men inte så att jag önskar verktygsfria fästen. HDD-led hatar jag, resetknapp används ~1gång per år. Fläkttunlar brukar jag kasta alu bryr jag mig inte om. Hatar plexi och det finns inget behov av display. Det enda jag inte kan uttala mig om är grafikkortshållare eftersom jag aldrig behövt ett pga gammalt och därmed "lätt" graffe

Såg ofantligt nice ut! Skulle gärna klämma lite på det. Hur lite jag än pillar i chassit när allt väl är klart och monterat vill man ju inte ha något rangel. Ett krav är att det är hyfsat tyst och lätt att jobba i.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Bara jag som noterat varför den är billig? Finns inget utöver det nödvändiga i princip:

* Ingen reset-knapp
* Ingen HDD-LED
* Inga verktygsfria fästen
* Inga tumskruvar
* Inga fläkttunnlar, grafikkortshållare etc.
* Plåt och inte alu
* Ingen display, ingen plexi, inga dyra detaljer överhuvudtaget. Väldigt enkel konstruktion.:)

Reset-knapp är i stort sett det enda som saknas i så fall.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

och HD-led tycker jag.. om nu inte power ledden blinkar eller nått

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Va! jag trodde du var köpt!

Oops, glömde!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Bara jag som noterat varför den är billig? Finns inget utöver det nödvändiga i princip:

* Ingen reset-knapp
* Ingen HDD-LED
* Inga verktygsfria fästen
* Inga tumskruvar
* Inga fläkttunnlar, grafikkortshållare etc.
* Plåt och inte alu
* Ingen display, ingen plexi, inga dyra detaljer överhuvudtaget. Väldigt enkel konstruktion.:)

För det priset kan jag ha överseende

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
För det priset kan jag ha överseende

Ja det är inte nödvändigtvis en nackdel. Var mer en kommentar till alla som undrade hur den kunde vara så billig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hur tjock är plåten?

HDD-buren ser inte ut att vara roterbar så då får den inte vara luftrestiktiv.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett på inet och så vidare är alltså släppdatum 15 oktober? Hade hoppats att det skulle vara tillgängligt omedelbart. Blev väldigt sugen på att köpa chassi när jag såg att de tagit bort precis det jag anser är helt onödigt och satsat på tystnad och stilren design istället, trots att jag inte haft någon plan på det innan

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

* Inga tumskruvar

Tumskruvar finns det gott om. Syns inte på bilderna, men båda sidopaneler fästs med tumskruvar, även instickskort och 5,25-enheter fästs med tumskruvar.