EU försvarar Intel-dom

Permalänk
Melding Plague

EU försvarar Intel-dom

Intels invändningar mot rekorddomen får inte gehör hos EU. Istället förvarar unionen miljardböterna genom att publicera en rad e-post som påvisar processortillverkarens strategier.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har var faktiskt lite för taskigt gjort utav intel...

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte säga att man är så stolt över att ha Intel produkter.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

FAN ta dej Intel!!!
Att trycka ner AMD så där är bara fegt!Bara för att AMD är enda hotet måste man inte ta till såna metoder!!!

BTW AMD fanboy xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
FAN ta dej Intel!!!
Att trycka ner AMD så där är bara fegt!Bara för att AMD är enda hotet måste man inte ta till såna metoder!!!

BTW AMD fanboy xD

Ja nu är inte Intel en person utan ett helt bolag. Vad det här egentligen kostade AMD kan ingen exakt veta men på det sätt som det här slog mot AMD räcker inte den böter som Intel fick. Sen får ju knappt AMD ta del av böterna vilket vore snyggt rent symboliskt. Jag tycker AMD själva skall stämma Intel för precis samma sak och kräva ett skyhögt belopp så de i alla fall får lite slantar för de käppar som Intel körde in i AMDs hjul.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tvivlar på att Intel använt de här metoderna men mailen är ju inte direkt nått bevis på det då inget av dem kom från någon på Intel.

Permalänk

Det jag grunnar på är hur EU fått tag på dessa personliga mail? Har de efter misstänksamhet mot ett företag, gått in och snokat i andras företags personliga mail, där varken avsändare eller mottagare är Intel? Eller har dessa företag själva gett EU sina mail, eftersom de inte tycker om Intels beteende?

Sedan tycker jag det är skit av intel om nämnd hörsägen stämmer. Att ge bonus för att man bara har deras produkter är fult gjort, men att aktivt motverka(säga att de ska senarelägga m.m) är inte lite dåligt gjort och sådant beteende skall straffas hårt. (om det nu stämmer)
*edit*
Om Intel döms så får inte AMD ett skit eller, och alla pengar går till EU? Va bra då isåfall att EU både kan vara domare och den som får ersättningen. Dessa pengar passar perfekt nu för EU i finanskrisen.

*edit2*
Jag själv tror att intel är skyldiga, men jag ifrågasätter vilka metoder EU använder för att bevisa det m.m.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är lite roligt att de som försvarar Intel i den här frågan varje gång kommer med: "Hade AMD fått samma chans hade som gjort precis samma sak själva."

Vilket är löjligt sagt, så där kan ju då vem som helst säga om vad som helst som försvar. Vilket för övringt är rena sandlådenivån.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

EU väljer att försvara domen mot Intel, genom att publicera ett antal email där sanningshalten förstås garanteras till 100%?

Ungefär som att någon AMD nörds forumsinlägg skulle kunna fungera som bevis i domen mot Intel.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
EU väljer att försvara domen mot Intel, genom att publicera ett antal email där sanningshalten förstås garanteras till 100%?

Ungefär som att någon AMD nörds forumsinlägg skulle kunna fungera som bevis i domen mot Intel.

Det här gjorde min dag xD Hur tappad får man vara?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
FAN ta dej Intel!!!
Att trycka ner AMD så där är bara fegt!Bara för att AMD är enda hotet måste man inte ta till såna metoder!!!

BTW AMD fanboy xD

AMD skulle ha gjort samma sak om de hade haft bra produkter och pengar.

För övrigt tycker jag fortfarande det inte är något fel Intels agerande, tycker det är en del av en fri marknad

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
AMD skulle ha gjort samma sak om de hade haft bra produkter och pengar.

För övrigt tycker jag fortfarande det inte är något fel Intels agerande, tycker det är en del av en fri marknad

Det ska jag tänka på nästa gång jag betalar alla affärer och köpcentrum för att låta bli att sälja något till dig.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Om mailen hade varit påhittade hade ju Intel varit snabba med att säga att det inte var riktiga...eller hur?

Nu sitter Intel och vet inte vad de ska säga...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
AMD skulle ha gjort samma sak om de hade haft bra produkter och pengar.

För övrigt tycker jag fortfarande det inte är något fel Intels agerande, tycker det är en del av en fri marknad

Precis som vi kan räkna med att du snor den gamla tantens handväska i stället för att hjälpa henne upp? Vissa följer lagen och andra inte.

Intel följer inte lagen, om du tycker det är ok så kom inte klaga när någon bryter lagen och du råkar illa ut.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet?
Att erbjuda rabatter och bidrag för att någon väljer dina produkter och tjänster är väl inget ovanligt?

Men det är väl klart, det bästa vore väl att ta det ett steg längre och reglera hur mycket ett företag få lägga på marknadsföring med så alla har precis samma möjlighet. För det ska ju vara rättvist eller? *sarkastisk*

För att dra en parallell till bilar (vilket ju alltid är poppis) så måste jag säga att Svenska statens agerande när dom erbjöd först premie och snart skattelättnad till den som köper miljöbil är väldigt orättvist mot de modeller som inte berörs av tidigare nämnda fördelar.
Fast det antar jag är okej eller?

Permalänk
Inaktiv

Nästa system jag hade tänkt köpa skulle vara baserad på Intelplattformen. Nu blir det AMD.

bjorn_h: Problemet är ju inte att Intel erbjuder rabatter, utan villkoren. Intel har ju förhindrat konkurrens genom att använda icke tillåtna metoder. Villkoret var att fördröja system baserade på AMD-plattformen, annars skulle rabatten försvinna. Att betala systembyggarna pengar för att förhala lansering av PC baserad på en konkurrents processorer är inte okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Precis som vi kan räkna med att du snor den gamla tantens handväska i stället för att hjälpa henne upp? Vissa följer lagen och andra inte.

Intel följer inte lagen, om du tycker det är ok så kom inte klaga när någon bryter lagen och du råkar illa ut.

Härligt med än sån helylle kille.
för jag antar att du köpt alla dina programvaror, hyr/köper alla filmer du ser, aldrig kör för fort etc. etc.?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Förstår inte problemet?
Att erbjuda rabatter och bidrag för att någon väljer dina produkter och tjänster är väl inget ovanligt?

Men det är väl klart, det bästa vore väl att ta det ett steg längre och reglera hur mycket ett företag få lägga på marknadsföring med så alla har precis samma möjlighet. För det ska ju vara rättvist eller? *sarkastisk*

För att dra en parallell till bilar (vilket ju alltid är poppis) så måste jag säga att Svenska statens agerande när dom erbjöd först premie och snart skattelättnad till den som köper miljöbil är väldigt orättvist mot de modeller som inte berörs av tidigare nämnda fördelar.
Fast det antar jag är okej eller?

Du verkar ha missförstått det hela. Det är inte själva rabatterna som är det felaktiga. Det är det faktum att de hotar att rabatterna dras in så fort OEM-tillverkaren även köper av en konkurrent (i princip inför de straffavgift för de som köper av konkurrenten också). Detta och att företag har fått betalt för att inte köpa in konkurrentens produkter.

För att nu fortsätta på din bilparallell, så skulle det vara som om du hade en stor bilåterförsäljare (ej märkesbunden) och Volvo skulle ta högre pris för sina bilar om återförsäljaren även sålde Saab, alternativt skulle betala återförsäljaren för att inte sälja Saab. Jag tror inte att vår konkurrenslagstiftning riktigt tillåter det, vad tror du?

Intel har blivit fast med handen i syltburken, det är bara att slanta upp.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
AMD skulle ha gjort samma sak om de hade haft bra produkter och pengar.

För övrigt tycker jag fortfarande det inte är något fel Intels agerande, tycker det är en del av en fri marknad

Fast under den tidsperioden hade AMD betydligt bättre produkter än Intel och ändå körde inte AMD med samma fulspel.

Sen är det ingen fri marknad om en part får i princip muta företagen för att de inte ska använda konkurenternas produkter.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Nästa system jag hade tänkt köpa skulle vara baserad på Intelplattformen. Nu blir det AMD.

LOL
Du har tydligen ansett att en Intel plattform i dagsläget passar bättre för dina behov. Men du väljer istället ett potentiellt sämre plattform för dina behov pgr av detta?

Det är attans vad folk ska skydda dom "tre små grisarna" mot "stora stygga vargen"

Ps Jag är både AMD fanboy OCH Intel Fanboy

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Den biljämförelsen känns ju lite konstig. En liknelse hade varit om staten bara gav skattelättnader till de som köpte bilar av Volvo tex.

Tycker detta var ett dåligt och osportsligt av Intel att behöva tvinga sina försäljare att endast sälja deras produkter och förlänga väntetiden av amds produkter. Tycker också att AMD borde få en stor summa pengar för detta.

Och jag är ingen AMD fanboy utan snarare intel, men av detta blir man ju inte speciellt stolt att äga en intel processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du verkar ha missförstått det hela. Det är inte själva rabatterna som är det felaktiga. Det är det faktum att de hotar att rabatterna dras in så fort OEM-tillverkaren även köper av en konkurrent (i princip inför de straffavgift för de som köper av konkurrenten också). Detta och att företag har fått betalt för att inte köpa in konkurrentens produkter.

För att nu fortsätta på din bilparallell, så skulle det vara som om du hade en stor bilåterförsäljare (ej märkesbunden) och Volvo skulle ta högre pris för sina bilar om återförsäljaren även sålde Saab, alternativt skulle betala återförsäljaren för att inte sälja Saab. Jag tror inte att vår konkurrenslagstiftning riktigt tillåter det, vad tror du?

Intel har blivit fast med handen i syltburken, det är bara att slanta upp.

Så att man tar ett lägre pris när man får en helhetsaffär istället för bara delar av den tror du är något ovanligt??

Jag som jobbar som säljare ser inget alls konstigt i det.

Får Intel sälja processorer till alla HP's maskiner istället för hälften av dom är det väl självklart att priset blir betydligt lägre och att det självklart går upp om HP väljer att ta in en leverantör till som minskar Intels försäljning.

Permalänk

Hur fick EU tag på dessa e-post?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du verkar ha missförstått det hela. Det är inte själva rabatterna som är det felaktiga. Det är det faktum att de hotar att rabatterna dras in så fort OEM-tillverkaren även köper av en konkurrent (i princip inför de straffavgift för de som köper av konkurrenten också). Detta och att företag har fått betalt för att inte köpa in konkurrentens produkter.

För att nu fortsätta på din bilparallell, så skulle det vara som om du hade en stor bilåterförsäljare (ej märkesbunden) och Volvo skulle ta högre pris för sina bilar om återförsäljaren även sålde Saab, alternativt skulle betala återförsäljaren för att inte sälja Saab. Jag tror inte att vår konkurrenslagstiftning riktigt tillåter det, vad tror du?

Intel har blivit fast med handen i syltburken, det är bara att slanta upp.

Jag har iaf förstått det hela. Och det är precis samma sak som microsoft *öppet* gör med alla sina OEM's.
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_tax#Licensing_agreemen...
Alla OEMs får rabatt förutsatt att de inte säljer för många datorer utan windows.
Så.. jo, vår konkurrenslagstiftning tillåter nog tyvärr det.

Permalänk

Fattar inte varför AMD inte får slantarna, tar EU dom eller?
Kul värld isf

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Fattar inte varför AMD inte får slantarna, tar EU dom eller?
Kul värld isf

Sen när går bötespengar till den drabbade i något brott?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity

Och jag är ingen AMD fanboy utan snarare intel, men av detta blir man ju inte speciellt stolt att äga en intel processor.

Riktigt skum logik det där. Varför skulle du vara "mindre stolt" över din nuvarande Intel för att Intel säger 'BS' om EUs dom när bevismaterialet är knappast vad man kan kalla för bombsäkert.

Med din logik, skulle man kunna anta, så är du inte särskilt stolt heller över att ha en snopp med tanke på allt våld och förtryck i världen som riktas mot kvinnor.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Alla företag håller på så här. Synd för Intel att de åkte dit:P

Permalänk
Medlem

Intressant:

Where does the money go?

Once final judgment has been delivered in any appeals before the Court of First Instance (CFI) and the Court of Justice, the money goes into the EU’s central budget, thus reducing the contributions that Member States pay to the EU.

Varför i helvet ska EU ha pengarna?

Källa: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Sen när går bötespengar till den drabbade i något brott?

Har inte stor koll på hur det fungerar, men du kan väl ändå inte neka att om rättvisa faktiskt fanns, så skulle den väl ändå gå till den drabbade?

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W