fysiker/matematiker + ev. grafiker till spelprojekt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2007

fysiker/matematiker + ev. grafiker till spelprojekt

Hejsan!

Jag går för tillfället första året på Playground Squad i Falun som programmerare.
(började för 3 veckor sedan, www.playgroundsquad.com)

Även om vi inte börjar våra programmeringskurser förens om 3 veckor har jag börjat testa mig fram på fritiden där jag programmerar ett spel mot grafikmotorn som finns på skolan. Det är alltså inget avancerat, en nyare mopar bil som åker runt på en överdrivet stor yta med fula träd än så länge.

[FYSIKER/MATEMATIKER]
Tanken är att det ska bli ett bilspel med så många naturtrogna effekter och miljöer som möjligt i slutändan och för att lyckas med det skulle jag jättegärna få hjälp av någon som har lite bättre koll än mig på krafter runt om fordon.
För att utveckla vad jag behöver hjälp med så är det i lite enkla drag:
Motorn driver hjulen som i sin tur påverkas av friktionen mot marken baserade på tyngden av bilen(struntar i olika däckmaterial för tillfället)+atmosfären samt luftmotståndet. Utöver detta skall också ytterligare krafter spela in vid vissa tillfällen som när man drar i handbromsen eller bromsar.
Det krävs ju knappast någon kärnfysiker för detta men det var några år sen jag läste fysik så vore grymt om någon ville försöka hjälpa mig.

[GRAFIKER]
Ang. grafiker så vill jag gärna se några exempel på vad du gjort.
Tar för tillfället Bilmodeller från sidor där man får använda dem gratis så länge de inte används i kommersiellt syfte vilket fungerar fint.
Däremot behövs skulle jag absolut inte tacka nej till flera olika terränger samt allt vad de kan innehålla(träd, stenar, hus, vad som helst).
Scenerna ska vara gjorda i Maya och det är ett plus om ni har koll på Sektorer, jointer och hur man optimerar modeller för att de ska vara så lite prestandakrävande som möjligt. Har ni inte det kan jag lära er det grundläggande iaf.

Jag är alltså väldigt ny på 3d-programmeringen men det går väldigt snabbt att lära sig då jag sitter på skolan minst 12timmar om dagen(dock spenderar jag 7 av dem på Linjär Algebra för tillfället).

Vad tjänar ni på att hjälpa mig?
Tanken är att lyckas vi väl så kommer jag slänga upp en sida/blogg ang. projektet där alla som bidragit kommer stå med och har ni tid&lust att kontinuerligt fortsätta hjälpa mig med projektet så får ni självklart vara med och bestämma om spelets utveckling, ni står med på en splash-screen när spelet laddar samt delar sidan/bloggen med mig.
Alla som bidragit får också tillgång till att testa alla beta-versioner av spelet som kommer ut.

Har ni några frågor, idéer eller liknande så kan ni antingen skriva inlägg här eller maila mig.

Mvh Niklas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2007

Om du går på playgroundsquad bör du väll hitta hjälpen där, eller?

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2007

Jo det finns säkerligen folk som kan bidra till projektet här men samtidigt har de flesta rätt fullt upp med sina egna saker tack vare tempot här på skolan och det är inte många som har tid/lust att spendera sina sista lediga timmar om dagen på detta. Speciellt någon med koll på fysik är det ont om, vill inte fråga lärarna hela tiden och 2orna har fullt upp med sina sista projekt innan de drar ut på praktik i ett halvår.
Så därför letar jag efter intresserade här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

HAHA vad är det där för flumskola? Verkar inte vara seriös om man kollar på hemsidan. Om det skulle vara en webshop så skulle det garanterat vara scam!
Hoppas det är bra där dock.

ONT: nej, tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2007

Det är helt awsome so far, väldigt bra utbildning tbh och skolan har bra kontakt med många spelutvecklare både inom och utanför sverige vilket leder till att många faktiskt får jobb direkt efter utbildningen.

Men försök att stanna ONT är ni trevliga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2005

Om du vill arbeta med duktiga folk kanske du ska ge lite prov på vad du är kapabel till...

weeeee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2007

Självklart!

Här är lite bilder på vad som finns ännu men säger dock inte mycket om vad jag åstakommit på programmeringsbiten. Är ni intresserade så PMa mig så kan jag helt enkelt skicka en beta så ni får testa.

http://img90.imageshack.us/img90/6128/bild2cm.png
http://img23.imageshack.us/img23/2323/bild1to.png

Just nu försöker jag få bilen att agera som en bil, har lyckats fått en någorlunda trovärdig accelertion, rpm(baserade på hastigheten) på hjulen samt svängradie.

Mina krav är inte enorma utan det jag letar efter är alltså någon som har kunskaper från Fysik A/B på gymnasial nivå eller högre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
täby
Registrerad
Aug 2009

snyggt gjort:)

vilket språk använder du??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2007

hehe tack, inte mycket av ett spel än dock.

Använder C++ med VC++ som kompilator.