Arctic Cooling kyler bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Arctic Cooling kyler bärbara datorer

Sommarvärmen är visserligen ett minne blott men det hindrar inte schweiziska Arctic Cooling från att lansera en laptopkylare för entusiaster på språng.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag förstår inte hur den ska sitta/fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Jag förstår inte hur den ska sitta/fungera?

Som de står i infon (om du skulle ha läst) så står det att
den blåser in kall luft via vent hålen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Som de står i infon (om du skulle ha läst) så står det att
den blåser in kall luft via vent hålen.

På min laptop finns inga ventilatioshål där bak iallafall. Så jag begriper inte heller hur den skulle funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag hade vetat detta skulle jag köpt denna istället för en kylplatta till min MBP. Man måste inte vara ett geni för att se att laptopen på bilden är en MBP med "bort-photoshoppat" äpple på baksidan av skärmen.

Nackdelen verkar ju vara att den blåser in lika mycket damm som luft i datorn...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
På min laptop finns inga ventilatioshål där bak iallafall. Så jag begriper inte heller hur den skulle funka.

Man får väl helt enkelt ställa den där det finns ventilationshål.

Bara för att enheten står baktill på bilden, betyder inte det att det är enda stället den kan stå på.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Den skulle inte fungera till min Ferrari eftersom min blåser ut värmen baktill...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Man får väl helt enkelt ställa den där det finns ventilationshål.

Bara för att enheten står baktill på bilden, betyder inte det att det är enda stället den kan stå på.

Nja vad jag vet finns det inga hål nånstans där min dator suger in luft, bara ett på vänster sida som blåser ut varm luft...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan inte tillverkarna lära sig att bygga ordentliga maskiner istället?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Kan inte laptop tillverkare följa en standard som ATX osv och sen får man köpa eftermarknadslösningar istället?

Visa signatur

Balle

Permalänk

Måste kännas ganska misslyckat att behöva extra kylning till laptopen.. Som att vara tvungen att ha med sig ett extra tangentbord för att det inbyggda inte fungerar...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en vanlig fläkt och riktar den mot de hålen. Alla bärbara jag vet, sprutar ut varmluften. Att suga in damm verkar idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Eller så köper man en vanlig fläkt och riktar den mot de hålen. Alla bärbara jag vet, sprutar ut varmluften. Att suga in damm verkar idiotiskt.

Alla datorer suger ju in luft någonstans.

Vissa är denna verisionen bättre till andra är en platta med fläktar under bättre val.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Alla datorer suger ju in luft någonstans.

Vissa är denna verisionen bättre till andra är en platta med fläktar under bättre val.

De flesta bärbara har väl insug någonstans underifrån (om du förstår vad jag menar) och utblås på sidan. Vilken failad produkt, blåser bakifrån???

Permalänk
Medlem

den borde suga bakifrån i stället.
samt på bilden är ju en mac air (eller vad den heter) kyls inte dom passivt?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
den borde suga bakifrån i stället.
samt på bilden är ju en mac air (eller vad den heter) kyls inte dom passivt?

Nopp, MacBook Pro 13", Air har ingen optisk läsare/brännare och är betydligt tunnare.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

15 kommentarer och ingen ser att laptopens bakre del står uppe PÅ arctic-kylaren. Luft blåses alltså in under laptopen och kyler underdelen

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ful rackare, inget jag skulle vilja gå runt med.

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande lösning hemma, dock långt ifrån lika snygg. Har tejpat ihop två dv-band som bakre delen av datorn får luta sig på, och en fläkt som blåser in luft under datorn, sänker temperaturen med hela 20 grader! Fläkten kommer från en gammal slaktad P2:a och dv-banden är gamla minnen från skoltiden, så för mig har det inte kostat ett smack men fungerar skitbra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Nja vad jag vet finns det inga hål nånstans där min dator suger in luft, bara ett på vänster sida som blåser ut varm luft...

där tänkte vi till ordentligt ...
det är lätt att blåsa ut luft ifall det inte finns nånstans att ta luften ifrån eller hur !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
där tänkte vi till ordentligt ...
det är lätt att blåsa ut luft ifall det inte finns nånstans att ta luften ifrån eller hur !!

Ja men förklara var den suger in luft då? Tar jag ur DVD-läsare n eller öppnar PC-card luckan känner jag att den suger in luft där. Men de är ju inte ständigt öppet där och den kan ändå blåsa ut luft. Tangentbordet?

Finns inga andra hål förutom några extremt små öppningar på undersidan.
http://img38.imageshack.us/img38/5656/1009069.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Ja men förklara var den suger in luft då? Tar jag ur DVD-läsare n eller öppnar PC-card luckan känner jag att den suger in luft där. Men de är ju inte ständigt öppet där och den kan ändå blåsa ut luft. Tangentbordet?

Finns inga andra hål förutom några extremt små öppningar på undersidan.
http://img38.imageshack.us/img38/5656/1009069.jpg

jag hade en liknande laptop när jag gick på gymnasiet, kylaren, som jag o en kompis kommit fram till, blåser in och ut sammtidigt där fläkten sitter, eller ja asså... runt i runt i runt =D....

jag tycker också som några andra kommentarer, varför fixar inte laptop-tillverkarna bättre kyllösningar istället?, den här e ju bara fruktansvärt ivägen... isåfall e de nog bättre me en sån platta som man ställer datorn på...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
15 kommentarer och ingen ser att laptopens bakre del står uppe PÅ arctic-kylaren. Luft blåses alltså in under laptopen och kyler underdelen

Jo jag tänkte nästan det. Men fortfarande datorn kommer ju luta åt helvete?

Permalänk
Medlem

jag har satt typ sådana tassar som man har under stolar under min laptop, sänker tempen sjukt mycket.

Permalänk

någon som vet vart man kan få tag på denna kylare. och som folk har skrivit ovan är att denna kylare är nog till för macbook pro modellerna då dom har fläkt hålen där bak.

Tacksam för svar