Intel Gulftown överklockad – nytt världsrekord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
1,9 V är ju inte 8 gånger så mycket som 1,1 V, då borde det väl inte bli 8 ggr mer strömförbrukning? Eller är jag ute och cyklar, är inte jättehaj på elektricitet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Undrar också hur han har tänkt 1,1 till 1,9 är en ökning på 60%..

(ny V / gammal V)^2 * (ny f / gammal f)
= (1,9/1,1)^2 * (6,2/2,4)
= 7,7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Jaha ? Även om det hade gällt frekvens så hade det inte spelat någon roll den har frekvens rekordet för 6 kärniga. Dessutom om du kan jämföra mellan 6 kärniga och quads så kan du också jämföra mellan quads och single där vi har kandidater på 8ghz.

ja just ja den e 6 kärnig tänkte inte på de my bad
tack för rättelsen. mycket imponerande att lyckas dra upp 6kärnor till ~6ghz.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

My presscioussss youre all mine just mine.....GIVE IT TO ME !! IT`S MINE !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Skulle du värma cpun då eller...?
Personligen tror jag att du lätt skulle slå detta rekord med den lösningen.. not

Tio Defa på 2500w st, det blir en jäkla massa värme till cpun det..

Va kanske lite otydlig, men menade den som värmer kupéluften som sitter i kylsystemet;) Låt mig omformulera frågan:

Är det möjligt att nå världsrekord-nivåer med ett extremt vattenkylnings-system med löjligt överdimensionerade radiatorer? Ja menar.. spelar det någon roll om processorn ligger på 30grader eller -150?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Va kanske lite otydlig, men menade den som värmer kupéluften som sitter i kylsystemet;) Låt mig omformulera frågan:

Är det möjligt att nå världsrekord-nivåer med ett extremt vattenkylnings-system med löjligt överdimensionerade radiatorer? Ja menar.. spelar det någon roll om processorn ligger på 30grader eller -150?

Nej det är inte möjligt att nå dessa hastigheter utan extrema kylanordningar (flytande kväve, flytande helium till viss del kolsyreis). Vad man kan använda är en cascade kompressorkylning men flytande kväve kommer fortfarande vara effektivare.

Med andra ord, ja temperaturen spelar in.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Som tumregel har jag för mig att man brukar säga att 10° lägre temperatur ger ungefär 2-3% högre klock eller dubblad livslängd. Kommer varken ihåg källan eller exakt vars jag hörde det

Men lägre temperatur ger högre klockningspotential, och utan trick kan man ju inte komma under rumstemperatur med normal vattenkylning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Thompsson: I teorin så absolut, ifall processorn kan hållas vid 30grader i 6ghz så är det säkert helt okej. Problemet är att det alstras mycket värme på extremt liten yta och för att leda bort den värmen innan cpu'n bränns sönder kan du inte ha ett annat 30graders block. Ju kallare kylanordning desto mer värme kan du leda bort per tidsenhet. Därför, ju kallarekylanordning desto bättre!