Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

AHCI = Advanced Host Controller Interface, är ett snabbare sätt att läsa/skriva till en SATA-hårddisk. Om du kollar på din skärmdump står det "pciide" på ett ställe i AS SSD Benchmark. Det betyder att du använder IDE-drivrutinen istället för den snabbare AHCI-drivrutinen. Om du hade haft AHCI aktiverat hade det stått "msahci" där (troligtvis).

För att byta drivrutin måste man dels aktivera AHCI i Windows 7, och sedan aktivera AHCI i BIOS. Windows slutar att boota om man bara ändrar på ett ställe.

Här finns en kort och bra guide på svenska för hur du aktiverar AHCI i efterhand (det är enklast att aktivera innan man installerar Windows 7, då fixar installationen allt själv).

Jag kollade att ditt moderkort stödjer AHCI och det gör det. Jag vet dock inte exakt var i BIOS du hittar inställningen, någonstans bland inställningarna för SATA-platserna. Man brukar kunna välja mellan IDE / AHCI / RAID.

Du kan glömma det jag skrev om Intels drivrutin eftersom du har ett AMD-system. Det finns visst en AMD-drivrutin för AHCI också men vad jag kan se så stödjer den inte TRIM så det är bättre att använda Windows inbyggda drivrutin ("msahci")

Lycka till

Det som gör att man får bättre resultat är inte ahci i sig, det som gör skillnad är att man får tillgång till NCQ vilket ger bättre prestanda vid flera parallella läsningar/skrivningar.

Skrivet av Miiicro:

Tack disortion för du tog dig tiden Gav resultat, Men inte helt nöjd än finns det yttliggare sätt att förbättra på?

http://img707.imageshack.us/img707/6578/namnlsbv.png

Uploaded with ImageShack.us

Kör ett test med atto så får du bättre siffror, as-ssd ger sämsta möjliga resultat på en sandforcedisk medan atto ger bästa möjliga

Permalänk
Medlem

Varken bu eller bä

Visa signatur

SilverStone fortress FT02B-W | i7 2600K @ stock | Corsair H70 | 8GB 1,6 GHz VENGEANCE 8-8-8-24 | Corsair Force 120GB | Gainward GTX 570 |
Gigabyte GA-P67A-UD4 | Corsair AX 750W | Samsung 2233RZ + Samsung T220 | Steelseries XAI | Steelseries 6G | Sennheiser PC 360 | Nvidia 3D Vision

Permalänk
Medlem

Verkar inte så bra va? Hade väntat mig mer av denna disk... Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av v2nichen:

http://i56.tinypic.com/1601u28.png

Man får inte stirra sig blid på siffor utan att sätta dem i ett perspektiv. Skrivningar är inte SSDs starka sida, men fortfarande betydlig bättre än en vanlig mekanisk hårddisk. Frågan är hur du använder din dator och om du ens märker skillnaden, troligen inte.

Mina siffror före och efter RAID:

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av v2nichen:

http://i56.tinypic.com/1601u28.png

En del andra som kört diskar med sata 6mbit/s har haft problem med att kontrollern inte är så bra på slumpmässiga skrivningar/läsningar. Pröva med att installera kontrollertilverkarens drivrutin, alternativt koppla till intels(?) egen kontroller (sata 3gbit/s) för att se om siffrorna blir bättre.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Man får inte stirra sig blid på siffor utan att sätta dem i ett perspektiv. Skrivningar är inte SSDs starka sida, men fortfarande betydlig bättre än en vanlig mekanisk hårddisk. Frågan är hur du använder din dator och om du ens märker skillnaden, troligen inte.

Mina siffror före och efter RAID:
http://2x3m4u.files.wordpress.com/2011/02/intel-x25-m-g2-120-...

Efter tidgare diskussioner inställer sig frågan: Märker du någon skillnad mellan singeldisk och raid? Siffrorna tyder ju på att singeldisken är betydligt långsammare än raiden!

edit: Nu ska intels disk inte påverkas så mycket av felaktig alignment, men om du orkar mecka lite till så kan ju det vara intressant att se om siffrorna blir bättre om den är korrekt alignad.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Frispel;10767402"]En del andra som kört diskar med sata 6mbit/s har haft problem med att kontrollern inte är så bra på slumpmässiga skrivningar/läsningar. Pröva med att installera kontrollertilverkarens drivrutin, alternativt koppla till intels(?) egen kontroller (sata 3gbit/s) för att se om siffrorna blir bättre.

Kör ju Asus P8P67PRO (Sandybridge) så jag vill ju inte gärna koppla den till sata 3gbit/s pga kända fakta.
Vad gäller drivrutiner kör jag ju med Asus drivrutiner, som kom med moderkortet. Menar du att jag ska byta till intels drivrutiner? Var kan jag hitta dem?
Ansluningen är P8P67 PRO Intel SATA 6.0 GB/s.
Köpte denna SSD-disk (Corsair perfrmence3) lite på vinst o förlust då jag inte hittade några reviews... Antog att prestandan skulle vara bättre än så här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Efter tidgare diskussioner inställer sig frågan: Märker du någon skillnad mellan singeldisk och raid? Siffrorna tyder ju på att singeldisken är betydligt långsammare än raiden!

Det är lite av min poäng med föregående inlägg i denna tråd, i - det odefinierade - normalfallet märker man ingen skillnad. Jag inbillade mig att Crysis gick något snabbare att ladda, men tog ingen tid så det kan lika gärna vara placebo.

Skrivet av Frispel:

edit: Nu ska intels disk inte påverkas så mycket av felaktig alignment, men om du orkar mecka lite till så kan ju det vara intressant att se om siffrorna blir bättre om den är korrekt alignad.

Det finns ingen möjlighet att aligna systemdisken i Windows 7, så det blir inte bättre än så. Däremot slog jag på write-back cache och det gav en liten prestandaökning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="v2nichen;10767697"]

Skrivet av Frispel:

En del andra som kört diskar med sata 6mbit/s har haft problem med att kontrollern inte är så bra på slumpmässiga skrivningar/läsningar. Pröva med att installera kontrollertilverkarens drivrutin, alternativt koppla till intels(?) egen kontroller (sata 3gbit/s) för att se om siffrorna blir bättre.

Kör ju Asus P8P67PRO (Sandybridge) så jag vill ju inte gärna koppla den till sata 3gbit/s pga kända fakta.
Vad gäller drivrutiner kör jag ju med Asus drivrutiner, som kom med moderkortet. Menar du att jag ska byta till intels drivrutiner? Var kan jag hitta dem?
Ansluningen är P8P67 PRO Intel SATA 6.0 GB/s.
Köpte denna SSD-disk (Corsair perfrmence3) lite på vinst o förlust då jag inte hittade några reviews... Antog att prestandan skulle vara bättre än så här...

Tittade lite närmare och såg att du redan har intels drivrutiner...kan möjligen kolla om det finns någon nyare variant. Verkar f.ö. som om det finnas ytterligare en uppsättning portar med sata 6gbit/s på ditt moderkort (mörkblå?), du kan ju testa med dom. Sedan så ska inte problemen med sandy bridge uppstå direkt, har svårt att tro att något skulle komma till skada om du provar disken där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är lite av min poäng med föregående inlägg i denna tråd, i - det odefinierade - normalfallet märker man ingen skillnad. Jag inbillade mig att Crysis gick något snabbare att ladda, men tog ingen tid så det kan lika gärna vara placebo.

Det finns ingen möjlighet att aligna systemdisken i Windows 7, så det blir inte bättre än så. Däremot slog jag på write-back cache och det gav en liten prestandaökning.

Borde gå att "flytta" partitionen med tex parted magic som bla finns på senaste Ultimate Boot CD. Bara boota från cd/usb-minne, krympa partitionen så mycket som möjligt (går snabbare då...), flytta den en mb åt höger och sedan expandera den igen.

Håller f.ö. med om att man inte behöver stirra sig blind på vad olika testprogram ger för poäng, det är inte säkert att alla användare värderar hastigheter på samma sätt som den som skapade testprogrammet. Kan vara värt att notera att det finns 128mb buffertminne på disken, så antagligen så upplevs den som snabbare än siffrorna ger sken av så länge man håller sig till mindre datavolymer än as-ssd använder vid disktester.

Angående laddtid i Crysis, man ska inte underskatta effekten av placebo!

Permalänk
Medlem

Hejsan. vet att tråden handlar om SSD men postar resultatet som jag fick från mina 2 mekaniska wd blue 500gb i raid 0.. tyckte att jag fick lite annorlunda resultat än vad andra fått, speciellt burst rate, vad kan det bero på ?

Permalänk

Är nog mitt antivirusprogram som bråkar med de drops som händer ibland. Inte så illa pinkat iallafall

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Sitter på 2xINTEL X25-M G2 i Raid 0 på win 64 bit. Har installerat amd raid drivisarna under win 7 installationen. verkar ha gått bra å allt fungerar som de ska antar jag. men blev lite besviken på siffrorna jag får ut ifrån benchmarken.

Någon som kanske kan peta på varför 4K-64Thrd blir så pass låga? har ett gigabyte GA-MA790X-DS4 moderkort med AMD 790X + SB600 Chipset. Kör hårdvaruraidat genom biosens inbyggda raidfunktion. har windows på den ihopslagna raiden. Är de något specielt jag borde installera sen inne i win 7 ? någon driver eller mjukvara? har lagt in AMD RaidXpert men de verkar bara va för övervakning å mjukvaruraidning.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Har nyss fått hem en Crucial RealSSD 128gb som jag köpt begagnad. Har installerat Windows 7 på den + driivisar + några program. Har nu testat den lite och jag tycker att resultatet är välldigt skumt, undrar vad det kan bero på och hur man fixar det. AHCI igång enl Bios.

Kolla där jag markerat med rött, får ca 5-6mb/s Writespeed på 4K och nedanför det ca 30mb/s på 4KQD32. Andra får ca 50mb/s på 4k write och 150mb/s + på 4kdd32.

*edit* Hade visst glömt att markera med rött men ni ser väll ändå...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Sitter på 2xINTEL X25-M G2 i Raid 0 på win 64 bit. Har installerat amd raid drivisarna under win 7 installationen. verkar ha gått bra å allt fungerar som de ska antar jag. men blev lite besviken på siffrorna jag får ut ifrån benchmarken. http://img145.imageshack.us/img145/108/asssdbenchamd20striper...

Någon som kanske kan peta på varför 4K-64Thrd blir så pass låga? har ett gigabyte GA-MA790X-DS4 moderkort med AMD 790X + SB600 Chipset. Kör hårdvaruraidat genom biosens inbyggda raidfunktion. har windows på den ihopslagna raiden. Är de något specielt jag borde installera sen inne i win 7 ? någon driver eller mjukvara? har lagt in AMD RaidXpert men de verkar bara va för övervakning å mjukvaruraidning.

Har läst någonstans att man ibland måste aktivera NCQ manuellt i RaidXpert, är inte det påslaget så får du inte upp siffrorna för flertrådiga tester. Se också till att skrivcache är påslaget när du ändå är där och rotar

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Har nyss fått hem en Crucial RealSSD 128gb som jag köpt begagnad. Har installerat Windows 7 på den + driivisar + några program. Har nu testat den lite och jag tycker att resultatet är välldigt skumt, undrar vad det kan bero på och hur man fixar det. AHCI igång enl Bios.

Kolla där jag markerat med rött, får ca 5-6mb/s Writespeed på 4K och nedanför det ca 30mb/s på 4KQD32. Andra får ca 50mb/s på 4k write och 150mb/s + på 4kdd32.

*edit* Hade visst glömt att markera med rött men ni ser väll ändå...

http://img39.imageshack.us/img39/4741/crystaldiscmark.jpg

Jaaa! Problemet löst!

Fick rapport om "31 K - Bad" Offset/Alignment @ 4K Bad" i AS SSD och tänkte det kaaanske har nått med saken att göra så jag sökte litegranna på det. Hittade denna tråd om ämnet: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2087876 där det står om Paragon Alignment Tool som "alignar om" hårddisken om den är "fel alignad" (vad nu det betyder exact)... Startade programmet och valde HDD att aligna och sen bootade systemet om in i Paragons programvara som fixade i ca 10min och sen var det klart. Ingen felrapport längre och write speed är perfekt!

Tack Google och Paragon

Nu är disken så här snabb:

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Sitter på 2xINTEL X25-M G2 i Raid 0 på win 64 bit. Har installerat amd raid drivisarna under win 7 installationen. verkar ha gått bra å allt fungerar som de ska antar jag. men blev lite besviken på siffrorna jag får ut ifrån benchmarken. http://img145.imageshack.us/img145/108/asssdbenchamd20striper...

NCQ kan möjligen vara inaktiverat, men det finns säkert annat också som kan förbättras.

Om du partionerat med Win7 bör nog partition alignment vara ok iaf. Cluster size blir nog bra med 4k. Folk som kör RAID brukar rapportera bäst resultat med stripe size på 128k.

En fråga som jag verkligen vill ha svar på eftersom jag också sitter på SB600: var hittade du AMD-drivrutinerna? Skulle faktiskt vilja testa dem för att se om de funkar bättre än MS-drivrutinerna.

Du kanske också kan testa mjukvaru-RAID för att se om det funkar bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Har läst någonstans att man ibland måste aktivera NCQ manuellt i RaidXpert, är inte det påslaget så får du inte upp siffrorna för flertrådiga tester. Se också till att skrivcache är påslaget när du ändå är där och rotar

Tackar, det stämde helt, har aktiverat det nu och får upp 4K-64Thrd Read i 254.95MB/s nu och läsning 82.68MB/s

Citat:

En fråga som jag verkligen vill ha svar på eftersom jag också sitter på SB600: var hittade du AMD-drivrutinerna? Skulle faktiskt vilja testa dem för att se om de funkar bättre än MS-drivrutinerna.

Hittade dom ifrån mitt moderkorts sida, http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=2695#dl
valde driver å win 7 64bit , sen ned till SATA RAID, dom är till för att installera vid windows installationen. Utöver de har jag lagt in AMD RAIDXpert och sen drivrutiner för Nord å Syd-bryggan. Laddade ned dom ifrån amd underground under kategorin "Motherboard/Integrated Video Drivers", känns dock lite lustigt som om de inte blir helt installerat, samt att man fick bocka ur en massa saker man inte vill ha så som drivers till GPU och deras catalyst control center.

Ska kolla upp de där med strip size, ska kolla upp vad jag har, men 4k kan nog stämma att jag har nu. får nog ändra det om möjligt sen, helst utan formatering >.> kanske går inne i raidinställningarna i moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Skrivet av knoxz:

Jaaa! Problemet löst!

Fick rapport om "31 K - Bad" Offset/Alignment @ 4K Bad" i AS SSD och tänkte det kaaanske har nått med saken att göra så jag sökte litegranna på det. Hittade denna tråd om ämnet: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2087876 där det står om Paragon Partition Tool som "alignar om" hårddisken om den är "fel alignad" (vad nu det betyder exact)... Startade programmet och valde HDD att aligna och sen bootade systemet om in i Paragons programvara som fixade i ca 10min och sen var det klart. Ingen felrapport längre och write speed är perfekt!

Tack Google och Paragon

Bra tips för alla som partitionerat sin disk med exempelvis Windows XP. Windows 7 ska aligna rätt från början dock.

edit: jag försökte ladda ner den där Paragon Partition Tool men det enda jag hittar är Paragon Partition Manager som endast finns i gratisversion för 32-bitars Windows. Var laddade du ner Toolen?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

edit: jag försökte ladda ner den där Paragon Partition Tool men det enda jag hittar är Paragon Partition Manager som endast finns i gratisversion för 32-bitars Windows. Var laddade du ner Toolen?

Paragon erbjöd toolen helt gratis fram tills juni 2010. Tror jag fann den på nån filestube ställe, inte säker. Den hette visst Paragon Alignment Tool 2.0 och inte Partition tool, finns som x86 och x64.

Googla på Paragon Alignment Tool så hittar du den nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom på hur exakt man kan göra för att installera nya drivisarna på sin sb600. ladda ned å installera den senaste SB8xx RAID Driver for Windows 7 ifrån amd underground på kategorin Motherboard/Integrated Video Drivers. se till att de extraheras till en mapp som C:\ATI\Support\11-1_win7_32-64_raid
gå in i enhetshanteraren å välj att manuelt leta upp drivisar till din ahci raid amd enhet, använd C:\ATI\Support\11-1_win7_32-64_raid\Packages\Drivers\SBDrv\SB7xx\RAID\W764A som sökväg, beroende på var din ligger extraherad. Det fungerade för mig iaf, och fick en as ssd benchmark score på 608 nu

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gnisch:

Kom på hur exakt man kan göra för att installera nya drivisarna på sin sb600. ladda ned å installera den senaste SB8xx RAID Driver for Windows 7 ifrån amd underground på kategorin Motherboard/Integrated Video Drivers. se till att de extraheras till en mapp som C:\ATI\Support\11-1_win7_32-64_raid
gå in i enhetshanteraren å välj att manuelt leta upp drivisar till din ahci raid amd enhet, använd C:\ATI\Support\11-1_win7_32-64_raid\Packages\Drivers\SBDrv\SB7xx\RAID\W764A som sökväg, beroende på var din ligger extraherad. Det fungerade för mig iaf, och fick en as ssd benchmark score på 608 nu

Waaaoow, från en score på 280 till 608 bara efter att ha bytt drivrutiner!? Gör de så stor skillnad? Det kan inte ha varit RAID med gamla drivrutinen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Joda, det är raid, men de va inte bara det, slog även på NCQ som jag fick tips av härifrån, de höjde till 580, men nu fick jag 608 med nya drivisarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Corsair SSD Force 60GB

Corsair SSD Force 120GB

Jag vet inte om jag ska bli "exalterad" av mina resultat men, ni som är experter.. är detta verkligen Ok ?
Min systemdisk som är 60 GB´arn tycker jag presterar rätt mycket sämre än 120´n..

Vad hände med hastigheter på 285MB/275MB/s ? Eller är allt de där bara utskrivna siffror som knappast stämmer ?

Det jag tycker är konstigt är att "Windows Experience Index" ville göra en ny uppdatering då det installerats nya drivrutiner... då gick jag plötsligt från 7,7 i Diskens dataöverföringshastighet till 7,1 :S

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man bör ha för alternativ valda på denna meny med en RAID 0 SSD setup för att uppnå maximal prestanda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

http://img51.imageshack.us/img51/9088/raidxpert.th.jpg

Någon som vet vad man bör ha för alternativ valda på denna meny med en RAID 0 SSD setup för att uppnå maximal prestanda?

Slå på write-back cache. Det kommer att förbättra prestandan ytterligare. Beroende på drivrutinens stöd kan du även i egenskaperna för disken i enhetshanteraren under principer markera "Inaktivera tömning av skrivcachebuffert för enheten".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av opA:

Corsair SSD Force 60GB
....

opA: Du bör slå på AHCI i Windows och i BIOS. I och med att du har Intel-chipset på moderkortet bör du även installera Intels drivrutiner för SATA, Intel Rapid Storage Technology. Gör du detta kommer du nästan dubbla dina benchmark-score.

Det finns massor med info om detta tidigare i tråden, läs de senaste 4 sidorna i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

http://img51.imageshack.us/img51/9088/raidxpert.th.jpg

Se också till att ncq är aktiverat.

Skrivet av opA:

Corsair SSD Force 60GB

http://www.c-andersson.se/Bilder/cdm-60gb.jpg

http://www.c-andersson.se/Bilder/asssd-60gb.jpg

Corsair SSD Force 120GB

http://www.c-andersson.se/Bilder/cdm-120gb.jpg

http://www.c-andersson.se/Bilder/asssd-120gb.jpg

Jag vet inte om jag ska bli "exalterad" av mina resultat men, ni som är experter.. är detta verkligen Ok ?
Min systemdisk som är 60 GB´arn tycker jag presterar rätt mycket sämre än 120´n..

Vad hände med hastigheter på 285MB/275MB/s ? Eller är allt de där bara utskrivna siffror som knappast stämmer ?

Det jag tycker är konstigt är att "Windows Experience Index" ville göra en ny uppdatering då det installerats nya drivrutiner... då gick jag plötsligt från 7,7 i Diskens dataöverföringshastighet till 7,1 :S

En 120gb disk kan använda fler kanaler än en 60gb och blir därmed också snabbare. Utöver det så komprimerar en sandforcedisk den data som skrivs, ju bättre det går att komprimera desto högre hastigheter. De program du använt skriver data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Provar du med atto (eller crystal disk mark med "all 0 fill") så kommer du att få de värden som annonseras. Se också till att aktivera ahci så kommer du att få bättre värden på de flertrådiga testdelarna.

Permalänk
Medlem

opA: Du bör slå på AHCI i Windows och i BIOS. I och med att du har Intel-chipset på moderkortet bör du även installera Intels drivrutiner för SATA, Intel Rapid Storage Technology. Gör du detta kommer du nästan dubbla dina benchmark-score.

Det finns massor med info om detta tidigare i tråden, läs de senaste 4 sidorna i tråden.

Hmm.. jag hade för mig jag hade satt på de det första jag gjorde efter jag installerat Win.7 men tydligen var de avstängt i BIOS men på i regedit.

Gjorde om testet och fick då följande resultat:

60GB Force:

120GB Force:

Blev de bättre ?

Skrivet av Frispel:

En 120gb disk kan använda fler kanaler än en 60gb och blir därmed också snabbare. Utöver det så komprimerar en sandforcedisk den data som skrivs, ju bättre det går att komprimera desto högre hastigheter. De program du använt skriver data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Provar du med atto (eller crystal disk mark med "all 0 fill") så kommer du att få de värden som annonseras. Se också till att aktivera ahci så kommer du att få bättre värden på de flertrådiga testdelarna.

Aha, där ser man.
Testade "all 0 fill" och fick då ungefär samma hastigheter som utlovats..

Permalänk
Skrivet av opA:

Hmm.. jag hade för mig jag hade satt på de det första jag gjorde efter jag installerat Win.7 men tydligen var de avstängt i BIOS men på i regedit.

Det gick att se på dina första skärmdumpar från programmet AS SSD att drivrutinen "pci-ide" användes, vilket betyder att AHCI inte är aktiverat. På dina nya skärmdumpar står det "iaStor" vilket är Intels Storage-drivrutin, mycket bättre.

Där kan det också stå "msahci", Microsofts inbyggda drivrutin för AHCI. Har man AMD-moderkort kan det stå andra saker.

Kan vara bra för någon annan att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Slå på write-back cache. Det kommer att förbättra prestandan ytterligare. Beroende på drivrutinens stöd kan du även i egenskaperna för disken i enhetshanteraren under principer markera "Inaktivera tömning av skrivcachebuffert för enheten".

tackar slog på den där funktionen i enhetshanteraren. men märkte jag inte kunde ändra något på den menyn inne i RAIDXpert =/

Visa signatur