Permalänk
Medlem

Smidigt simpelt Linux distr

Har testat köra en eee pc med en modifierad Linux distribution och gillade det skarpt.

Dock så var en problem att det var väldigt bökigt med VLC och FF som krashade VLC.

Vilken Linux distr att stabilast ifall jag vill ha en snabb resurssnål linux, gärna som fungerar felfritt med VLC?

Finns det Linux distr som med fördel kan startast från USB?

---> EEE pc var en asus 900 som kom med en modifierad linux gjort av asus men vet dock inte vilken??

Permalänk
Medlem

prova easy peasy kanske? http://www.geteasypeasy.com/

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Pclinux OS LXDE fungerar bra på segare datorer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Ubuntu netbook edition är gjord för EEE. Installerar du VLC från förråden är det stabilt. Glöm inte installera Ubuntu-restricted-extras, fixar det mesta med flash, java etc.

Nästan alla Linux distar går att installera på USB och köra därifrån.

Permalänk
Medlem

Den förinstallerade linuxdisten på eee-pcs är ingen höjdare om jag minns det rätt. Kan rekommendera easy peasy.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Standardsvar när det kommer till smidigt och simpelt bör väl vara Arch Linux?

Permalänk
Medlem

Arch Linux i all ära men om man är nybörjare är det lättare med ett grafiskt GUI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoWin
Arch Linux i all ära men om man är nybörjare är det lättare med ett grafiskt GUI

Nu såg jag dock inte att han ville ha en lätt dist. Och så svårt är det väl inte att installera en skrivbordsmiljö om man har en annan dator till hands så att man kan följa guiden i deras wiki?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Nu såg jag dock inte att han ville ha en lätt dist. Och så svårt är det väl inte att installera en skrivbordsmiljö om man har en annan dator till hands så att man kan följa guiden i deras wiki?

Betydligt mycket svårare än att det redan är installerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu med Xfce skrivbordet och en custom kernel, jag måste säga att det flyter på fint och snabb på min eee 900.

Permalänk
Avstängd

eller så kan du testa DSL (DAMN Small LINUX)

Permalänk
Medlem

Du bör kolla in crunchbang som är baserat på Ubuntu. Skillnaden är en enklare och rappare "fönsterhanterare" och flertalet program och codecs etc som är installerade från början, därbland vlc. För nybörjare kan crunchbang vara svårt att meka med då mycket av konfigurationerna görs via editering av textfiler. Dom har ett toppenforum med mycket vänliga själar dock

Går utmärkt att köra live från usb. Kolla http://crunchbanglinux.org/

Har du några frågor kan du pröva att fråga mej, även om jag inte är nån expert på crunchbang.

GL!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite..

Har funderat på Linux Mint väldigt länge, och det ser ut att vara väldigt enkelt och coolt, någon som har erfarenhet av det? Eller kanske kan rekommendera något som är bättre?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Snor tråden lite..

Har funderat på Linux Mint väldigt länge, och det ser ut att vara väldigt enkelt och coolt, någon som har erfarenhet av det? Eller kanske kan rekommendera något som är bättre?

Jag har testat flera olika distar, och jag kan varmt rekommendera Linux Mint. Den är perfekt för dem som inte vill pilla så mycket, utan bara vill att det ska fungera.

Ladda ner Live CD:n från deras hemsida och testa OS:et utan att röra ditt existerande system. Tänk på att eftersom den läser från skiva så går det lite segt. Installerar man på hårddisken så är det ju såklart inte så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
Jag har testat flera olika distar, och jag kan varmt rekommendera Linux Mint. Den är perfekt för dem som inte vill pilla så mycket, utan bara vill att det ska fungera.

Ladda ner Live CD:n från deras hemsida och testa OS:et utan att röra ditt existerande system. Tänk på att eftersom den läser från skiva så går det lite segt. Installerar man på hårddisken så är det ju såklart inte så!

Härligt, men vilken dist är favoriten? Jag har pillat lite i ubuntu och sådär.. men jag vill veta vilken dist du föredrar framför linux mint och VARFÖR du gör det!

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk

Linux Mint, DSL är nåra jag kan komma på. Sen kanske Debian funkar bra. Debian + LXDE

Permalänk
Medlem

Gentoo kan man göra så smidig/osmidig man vill, men tar tid att lära sig och är ganska annorlunda ifrån andra distar.
Arch Linux är väl en ganska smidigt dist, men inte särsilt simpel ifall man går direkt ifrån Windows (Terminalen i början kan vara skrämmande)

Linux Mint, Ubuntu och Crunchbag som redan kommer förinstallerat med GUIs och program är nog de du ska kolla på mest som "första linux". Sen när du kommit in i det hela lite mer kanske du ska börja snegla på lite andra distar?
Jag kör Arch Linux på min eeepc 901 och det fungerar väldigt fint, netbooks har fått mycket fint stöd ifrån linux kernel sen jag köpte min (Fick min med andra leveransen av 901or, var mycket barnproblem med kerneln då)

Summa sumarum kanske man ska säga att de flesta Linux distarna som baseras på Xfce, LXDE, fluxbox eller Openbox borde flytta riktigt fint på alla netbooks. De lite tyngre distarna med gnome/KDE bör nog gå, men du får ha tålamod då de kan gå segt på de mindre bra grafik chippen som sitter i eeepc 900.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Härligt, men vilken dist är favoriten? Jag har pillat lite i ubuntu och sådär.. men jag vill veta vilken dist du föredrar framför linux mint och VARFÖR du gör det!

De två distar jag gillar mest är:

  • Arch Linux

  • Linux Mint

Jag skulle rekommendera Linux Mint för personer som inte vill pilla så mycket och inte är särskilt intresserad av att lära sig mer om systemet. Du skrev att Linux Mint verkade "enkelt", så jag antar att du vill ha något som fungerar och inte kräver så mycket jobb?

Annars, om du vill lära dig mer om operativsystemet, så tycker jag att du kan testa Arch Linux. Jag föredrar det själv för att jag tycker det är roligt att hålla på och leka med OS:et och göra det mesta själv, även om det ibland blir lite väl jobbigt.

Om jag inte har tid/ork för att pilla med systemet, så skulle jag valt Linux Mint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Betydligt mycket svårare än att det redan är installerat.

Självklart, ingen har påstått något annat. Men vill man ha ett simpelt system så är väl Arch ypperligt.

Själv skulle jag kört med Xubuntu eller något annat festligt lättdrivet.

Permalänk
Medlem

Mmm bra förklaring! =D

Jag börjar med linux mint, men när det börjar bli tråkigt så går jag över till arch linux!

Min fråga är besvarad iaf!

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg bara iom att du använder en dator med intelchipset. De senaste linux kärnorna, rättare sagt grafikkortsdrivrutinerna för intelchipsets, har haft problem med grafikprestandan, vilket jag själv känt av då jag har en 901GO. Om du upplever att t ex surfandet går lite segt när du scrollar eller tittar på youtube så bör du kolla vilken kernel din dist har. I min mening är prestandan bra från och med kernel 2.6.31.osv och det är inte alla distar som använder den ännu. Om du bestämmer dig för någon ubuntubaserad dist (t ex Mint) bör du tänka på att prestandan kanske inte är tipp topp förrän ubuntu 9.10 släppts.

Låt inte detta avskräcka dej bara, pröva och se hur du upplever det. Som du märker finns det många här som hjälper dej

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Självklart, ingen har påstått något annat. Men vill man ha ett simpelt system så är väl Arch ypperligt.

Själv skulle jag kört med Xubuntu eller något annat festligt lättdrivet.

Allt beror på vad man menar med simpelt, och jag tror ingen nybörjare menar simpelt på det sättet arch är simpelt. Smidigt tror jag inte heller faller under "du behöver bara läsa igenom en wiki för att använda ditt OS". Tro inte att jag försöker säga att arch är dåligt nu bara, tror helt enkelt inte det passar för nybörjare som vill ha det enkelt.

Jag hade nog kört med Debian + LXDE om jag hade letat efter lättdrivet iaf. Blir överraskad hur många som föreslår Arch ELLER Xubuntu när det känns som att de är från helt skilda världar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Allt beror på vad man menar med simpelt, och jag tror ingen nybörjare menar simpelt på det sättet arch är simpelt. Smidigt tror jag inte heller faller under "du behöver bara läsa igenom en wiki för att använda ditt OS". Tro inte att jag försöker säga att arch är dåligt nu bara, tror helt enkelt inte det passar för nybörjare som vill ha det enkelt.

Jag hade nog kört med Debian + LXDE om jag hade letat efter lättdrivet iaf. Blir överraskad hur många som föreslår Arch ELLER Xubuntu när det känns som att de är från helt skilda världar.

Och jag har heller aldrig någonsin sagt att Arch skulle passa för en nybörjare.

Och jag tolkar smidigt som att det är lättdrivet och inte kommer med massa lullull.

Permalänk
Medlem

Mandriva One är trevligt samt lätt.
Bygger på Fedora fast kör med urpmi istället för yum.

Du får oftast väldigt nya paket i repot då Fedora / Mandriva ligger långt fram dock kan det ibland inte vara bra utan istället förmån för instabilitet.

Debian / Ubuntu / Linux Mint bygger på äldre paket lite mera stabilt. Sen är jue apt-get / aptitude väldigt trevligt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Du börjar få ett par distar att gå igenom Men här är en till; Ubuntu Moblin Remix. Det är ubuntu fast med moblins grafiska gränssnitt. Inte helt polerat och (enligt mej) lite svårmekat men fungerar det från start så är det nog väldigt trevligt att ha på en netbook.

Färska isos finns på: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-moblin-remix/daily-live/curr...

GL!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Ett tillägg bara iom att du använder en dator med intelchipset. De senaste linux kärnorna, rättare sagt grafikkortsdrivrutinerna för intelchipsets, har haft problem med grafikprestandan, vilket jag själv känt av då jag har en 901GO. Om du upplever att t ex surfandet går lite segt när du scrollar eller tittar på youtube så bör du kolla vilken kernel din dist har. I min mening är prestandan bra från och med kernel 2.6.31.osv och det är inte alla distar som använder den ännu. Om du bestämmer dig för någon ubuntubaserad dist (t ex Mint) bör du tänka på att prestandan kanske inte är tipp topp förrän ubuntu 9.10 släppts.

Låt inte detta avskräcka dej bara, pröva och se hur du upplever det. Som du märker finns det många här som hjälper dej

Här är en länk till hur man fixar grafik problemet, med allt som är baserat på Ubuntu 9.04
https://wiki.ubuntu.com/ReinhardTartler/X/RevertingIntelDrive...

Det ökar grafik prestandan enormt med intel inbyggt, speciellt med filmer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Ett tillägg bara iom att du använder en dator med intelchipset. De senaste linux kärnorna, rättare sagt grafikkortsdrivrutinerna för intelchipsets, har haft problem med grafikprestandan, vilket jag själv känt av då jag har en 901GO. Om du upplever att t ex surfandet går lite segt när du scrollar eller tittar på youtube så bör du kolla vilken kernel din dist har. I min mening är prestandan bra från och med kernel 2.6.31.osv och det är inte alla distar som använder den ännu. Om du bestämmer dig för någon ubuntubaserad dist (t ex Mint) bör du tänka på att prestandan kanske inte är tipp topp förrän ubuntu 9.10 släppts.

Låt inte detta avskräcka dej bara, pröva och se hur du upplever det. Som du märker finns det många här som hjälper dej

På Archlinux har jag haft bra prestanda någon kernel relese efter kms kom tror det var 2.6.29 kanske. Gäller att uppdatera intels grafikdrivrutiner och resten av grafiksystemet också. Dock så har 2.6.31 många prestanda fixar som ska göra det ännu bättre.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd

vill du lära dig linux på riktigt så borde du köra gentoo

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Här är en länk till hur man fixar grafik problemet, med allt som är baserat på Ubuntu 9.04
https://wiki.ubuntu.com/ReinhardTartler/X/RevertingIntelDrive...

Det ökar grafik prestandan enormt med intel inbyggt, speciellt med filmer.

Dålig lösning att nedgradera =/ Prestandan är ju i princip på normala nivåer igen, lagom till höstens dist-släpp, eller redan nu i rullande distar (Arch, Chakra osv).