ATI 58XX -XFX, Sapphire mfl?

Permalänk
Medlem

ATI 58XX -XFX, Sapphire mfl?

Ska snart till och beställa ett ATI 5850 och undrar vilken tredjepartstillverkare från ATI man ska köpa ifrån.

Har kollat mest på XFX och Sapphire men det finns ju även andra. Sapphire är något billigare än XFX kortet och är det bara layouten på kortet som skiljer dem åt är det ju knappast värt att välja det dyrare.

Kan ngn förklara för mig vad som brukar skilja korten åt, tex prestanda, kylning, garantier mm?

Antar att prestandan ändå lär vara densamma eftersom det måste vara samma kretsar men jag är inte insatt i det så jag frågar er där ute som är haj på detta

Visa signatur

Win 7 Ultimate x64 | i7 860 | Asus pro | Intel X-25 | Corsair 4GB | XFX HD5850 | Corsair 750HX | CM Storm Scout | Noctua U12

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll. Enda skillnaden är klistermärket på kortet.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Och garantin, på XFX kortet så kan du överklocka utan att garantin försvinner, vet inte vad som gäller med Sapphires kort...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Vissa gånger så har väll vissa olika tillverkare bättre/sämmre VRM osv..

ex XFX har väll något Voltage Tuner program som inte Sapphire har.

Men 60% av gångerna så är det väll enbart ett klistermärke eller kylare som är skilldnaden.

Nya 5xxx serien lär vara identiska ett tag antagligen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Och garantin, på XFX kortet så kan du överklocka utan att garantin försvinner, vet inte vad som gäller med Sapphires kort...

hur ser man att ett kort varit överclockat? inställningarna sitter ju i datorn som kortet satt i , inget sparas på kortet , sålänge man inte byter bios.

eller?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det här faller väll delvis på samvete, har du brutit garanti spec'sen så är du själv ansvarig för skadorna. Eftersom bilanalogier är populära... Nä, jag orkar inte.
Legalt sett, om du har gått emot tillverkningsspec'sen finns det inga garantier kvar. Om tillverkaren väljer att ge dig service trots det är det goodwill. Om du ljuger och säger att du aldrig brutit mot spec'sen är det bedrägeri i lagens mening, och rent teoretiskt kunde de dra en inför domstol. Det kommer aldrig hända här, men i USA skulle det kunna ge roliga stämningsansökningar.

Och sen är det åtminstone i teorin en skitsak att lagra (permanent) den högsta frekvens kortet körts i, på kortet. Att sen Komplett, eller vem man nu handlat av inte skulle ha grejer att kontrollera det med är ju beklagligt. Den dagen grafikkortstillverkarna anser att det är ett problem, stoppar de på ett sånt chip, och kräver att ALLA garantier ska gå genom deras service center, och de kommer ha rätt utrustning... Det tråkiga är att i stället för kanske 2-3 veckors väntetid som mest, kan det bli 3 månader innan ett nytt kort dyker upp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara prisskillnaden på de två nedan

http://www.dustinhome.se/pd_5010333309.aspx

och

http://www.dustinhome.se/pd_5010333458.aspx

Jag gillar asus men lite väl stor skillnad.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Visst. Prisskillnad 900:-

Ah... Du ville veta orsaken till den?
Olika kostbar kylningslösning, olika kondensatorer, olika VRM uppbyggnad... Det kan vara vad som helst. Rent av bara för att det står ASUS på det ena. De brukar vara ett par tior dyrare. Eftersom de inte är i lager... Det dyrare kanske du faktiskt har en chans att vara med i första rundan på?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Vad som följer med kan skilja också... och se vilken mjukvara som följer med verkar inte stå på alla tillverkares sidor heller.

Det jag vet är iaf att XFX 5870 och HIS 5870 skickar med en "rabattkupong" till Dirt 2 som då har en cd-key till Steam-versionen när det släpps där. Inte hittat om någon annan modell har med denna "rabattkupong".

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

Sapphire har också det plus Battlestations: Pacific...kastade den direkt.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB