Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jag håller på som bäst med att bygga ihop en ny arbetshäst då moderkortet på min gamla P4 3.4 har gett upp (japp...lite väl lång väntan på att uppdatera)

Jag är grymt sugen på detta chassi pga utseende, pris, kvalité osv..men..
Jag har inte bestämt mig vad det blir för grafikkort än men då jag nu bygger helt nytt från grunden så vill jag ju gärna att det ska gå att uppdatera en del av innehållet utan att jag ska behöva byta låda helt om något / ett par år.

Jag läste en annan forumtråd
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=15452355&post...
Där FD bekräftar dels att ett HD5970 inte ryms på längden i den nuvarande lådan men också att de kommer att släppa en full tower version av R2 under 2010 och att den kommer ha plats för ett HD5970.

Låter ju grymt bra ur uppgraderingssynvinkel eller om jag nu väljer att köpa ett sånt kort på en gång, utvecklingen lär ju knappast ge särskilt kortare kort i framtiden, vare sig från ATI eller Nvidia.

Men då detta i dagsläget är den enda issue jag känner av då det gäller valet av låda så känns det eländigt att sitta å vänta flera månader till på en mycket större låda (som utan tveckan blir dyrare) bara för att jag ska få plats med grafikkortet.

Så..min undran som jag bara slänger ut till er som idag har denna låda, är det möjligt att kapa av några av HD-lådorna så att man får plats med ett långt grafikkort, eller skapar detta bara en massa onödigt arbete som gör att jag tappar mer än 4 diskplatser?

Nu blire sova..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johankj
TEXT...

Så..min undran som jag bara slänger ut till er som idag har denna låda, är det möjligt att kapa av några av HD-lådorna så att man får plats med ett långt grafikkort, eller skapar detta bara en massa onödigt arbete som gör att jag tappar mer än 4 diskplatser?

Nu blire sova..

Nej, buren går från golv till tak och är fast nitad men med ett "golv" mitt i så du kommer tappa minst 4 disk platser och modden blir svår att få riktigt snygg.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Tänkte ploppa in och säga att jag precis köpt det här chassit. Det ger en oerhörd känsla av kvalitét, trotts sitt pris, har haft Lian LI och CM Stacker innan, denna ligger i klass med dom, trotts sitt pris.

Kan passa på att säga att luktproblemet är helt åtgärdat, mitt chassi har inte luktat något alls sedan jag införskaffade det.

Kan även dela med mig utav lite info som en del av er kanske kommer kunna finna användbar gällandes Grafikkorten och dess storlek i detta chassi. Jag har ett MSI GTX260 OC med Accelero GTX PRO fläkt installerad och det va precis så att de gick installera, har ca 0.5-1cm till godo på sidan mot hårddiskcabineten. Har inte några problem alls, så ni som väntar på en större utgåva utav R2 klarar er nog ändån med detta, om ni nu då inte har ett ännu längre kort+kylning än mitt.

Har innan använt ett stort rymligt CM Stacker med en cross-fan som blåser in på moderkortet och hade väldigt bra temperaturer på datorn genomgående, men bytte för tystnadens skull. Det stora jag märkte direkt va att hårddiskarna(trotts fläkten) gick upp 4-5C, inte farligt, men ändån. Lika så med min Processor (Phenom II X4 920), som tyvärr ligger och puttar mot 50-52 när jag spelar).
Har precis beställt 2st 120mm fläktar för att dels montera för inblås där fram, men även för inblås underifrån. Har dock fått intrycket utav diskussionstråden så här långt att det lönar sig mest av att ha en 140mm fläkt i botten. Så kanske gör så, vet faktiskt inte ens om en 120mm fläkt skulle passa in i fästet på botten.

Ni som har en någorlunda varm dator och installerade extra fläktar i detta chassi, räckte det med inblås i fronten och/eller i botten för er? eller rekomenderar ni även inblås ovanifrån direkt till Processorn? (är mestadels min processor som bara blir varm). Köpte faktiskt även en ny CPU-kylare(Xigmatek HDT S963) pga detta, blev tystare, men stiger ändå över 50 när jag spelar.

Tack

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket läckert chassi, har iofs ett hyfsat redan men jag bara måste ha ett!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Ska beställa ny dator kommande vecka och detta chassi är VÄLDIGT intressant för mig! Tänkte bara kolla om någon annan tryckt i ett ATI 5870 i detta chassi? Om det får plats kommer jag inte tveka en sekund på detta

/ Magnus

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Ska beställa ny dator kommande vecka och detta chassi är VÄLDIGT intressant för mig! Tänkte bara kolla om någon annan tryckt i ett ATI 5870 i detta chassi? Om det får plats kommer jag inte tveka en sekund på detta

/ Magnus

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=3...

Om du Läser under "key features" på sidan jag länkar till så ser du att det står att maxlängden för ett grafikkort i chassit är cirka 290 mm. Så om du bara vet längden på kortet du tänk köpa så vet du om det passar eller inte. Själv har jag ingen aning om hur långt 5870 är.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seravok
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=3...

Om du Läser under "key features" på sidan jag länkar till så ser du att det står att maxlängden för ett grafikkort i chassit är cirka 290 mm. Så om du bara vet längden på kortet du tänk köpa så vet du om det passar eller inte. Själv har jag ingen aning om hur långt 5870 är.

Tack ska du ha Ska passa! Blir ett sådant chassi Tack än en gång!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Ser lite småbilligt ut, köper hellre ett P183 (iofs 500kr dyrare...)

Permalänk
Medlem

Ett sidospår kanske, men visst 17 har den här lådan jag hittade samma front som Fractal?
http://www.111design.net/DTR/?cat=3

Sen skiljer sig i princip allt annat, men ändå lite kul! Lär väl vara samma OEM i grunden antar jag?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Ska beställa ny dator kommande vecka och detta chassi är VÄLDIGT intressant för mig! Tänkte bara kolla om någon annan tryckt i ett ATI 5870 i detta chassi? Om det får plats kommer jag inte tveka en sekund på detta

/ Magnus

Citat från Mikrodatorns test:

"Då detta är ett mellanstort chassi så kan vi inte räkna med att få plats med hur stora komponeter som helst. Enligt Fractal Design får processorkylaren vara högst 16.5 cm hög och grafikkort får inte vara längre än 29 cm. Vi testade med ett HD5970 och det var precis för långt och slog i buren för hårddiskarna. Ett HD5870 hade dock inga problem att passa in"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ett sidospår kanske, men visst 17 har den här lådan jag hittade samma front som Fractal?
http://www.111design.net/DTR/?cat=3

Sen skiljer sig i princip allt annat, men ändå lite kul! Lär väl vara samma OEM i grunden antar jag?

Lite annorlunda vent hål i fronten + att det ser platstigare ut imo men det är ju en kopia. Undrar om Fractal vet om det?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Tjena köpte ett R2 i förra veckan och fick hem det idag från inet.se .
Saken är att här kan man läsa om en lite tillbehörslåda och en fläktkontroller ...
Vart hittar man denna?
Jag har ialla fall inte lyckats hitta någon i min låda ?

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk
Medlem

den sitter i chassit i en av hårddisks platserna om du inte redan hittat den

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deawin
Tjena köpte ett R2 i förra veckan och fick hem det idag från inet.se .
Saken är att här kan man läsa om en lite tillbehörslåda och en fläktkontroller ...
Vart hittar man denna?
Jag har ialla fall inte lyckats hitta någon i min låda ?

Som woxer sa: i hdd racket.
Jag har två lådor hihihi

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Får en TRUE kylare plats utan att ta i ena sidan?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hämtade ut detta chassi (titanfärgade) i torsdags och när man tog bort plasten så kom lukten av bitumenmattorna som en käftsmäll typ men efter 2 dagar så var lukten borta helt.

Men rekommenderar att skaffa modulärt nätagg då jag hade problem att få till en snygg kabeldragning.
Dom medföljande fläktarna är helt tysta bortsett från ett svagt susande om man har örat ca 10cm ifrån så blir att beställa flera såna fläktar

Annars finns det inte mycket att klaga på direkt förutom avsaknad av resetknapp men det är inte nått jätteproblem iaf (vanesak)

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa86

Dom medföljande fläktarna är helt tysta bortsett från ett svagt susande om man har örat ca 10cm ifrån så blir att beställa flera såna fläktar

Jag har egentligen ingen erfarenhet av dagens "tysta chassin". Men menar du att man det enda man hör från din burk är lite fläkt sus på 10cm avstånd? (när cpu, hdd etc är monterade?)

Permalänk
Medlem

Om man inte installerar någonting där så finns det fortfarande ett fläkthål i botten om jag fattat det rätt.
Någon som provat och vet hur mycket man tjänar på att sätta fast en dämpningsmatta över det också?

Permalänk
Medlem

Håller på att bygga ihop en dator nu (r2 såklart) men åt vilket håll ska nätagget vara? Har ett corsair TX650W. En annan fråga också; hur ska man gömma alla sladdar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Håller på att bygga ihop en dator nu (r2 såklart) men åt vilket håll ska nätagget vara? Har ett corsair TX650W. En annan fråga också; hur ska man gömma alla sladdar?

Nätaggregatet ska vara vänt så att du har lufthålen neråt eftersom att i botten av chassit så sitter där ett dammfilter avsett just för Nätaggregatets fläkt.

Sladdarna kan du nog gömma en del bakom moderkortsplåten eftersom att där finns en del hål i plåten där man kan föra in sladdar för att få bättre luftgenomströmning.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk

Bra snabbkoll om man vill se mer "live" (1080p)

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vRfV2Sm9Kwc&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vRfV2Sm9Kwc&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AoScBWT86_M&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/AoScBWT86_M&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Permalänk
Medlem

Nice, tack för dom.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med dom senaste Chassina men jag fick ingen front fläkt med.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Hålet i moderkortsplåten var minsann ett problem. Har en hyper 212+ vilket innebär muttrar på baksidan av moderkortet för fästet. Dessa hamnade mitt för listen runt hålet vilket medför otäckt mycket böjning i moderkortet.

Längre distanser var inget alternativ för då passar inte instickskorten. Slutaden med att jag tog bort listen och accepterade en mindre böjning av kortet.

Kylaren går dock inte att ta bort mha hålet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Jag vet inte hur det är med dom senaste Chassina men jag fick ingen front fläkt med.

Jag köpte igår och där satt det minsann frontfläkt!

Permalänk
Medlem

stör mig på att hårddiskcabineten försämrar frontfläktarnas luftinsug.

EDIT: funderar på att byta ut 120mm i botten mot en 140mm. är det värt det?

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Köpte detta för tre veckor sedan och det luktar APA fortfarande. Ingen som vet något ninja-knep för att få bort lukten? Luktar gummiverkstad i rummet, får ont i huvudet efter några timmar och har bismak i munnen i flera timmar efteråt. Har som sagt haft det ett tag nu och visst har det blivit bättre, men det är långt ifrån bra.

Jag kan verkligen inget om sånt här men borde man inte kunna försegla beläggningen hjälpligt på något sätt? Klarlack? Färg? Plast?

Och ja, det går utmärkt att byta bottenfläkten. Om det blir så stor skillnad från en 120mm vet jag inte. Dock hade jag samma problem som en tidigare skrivit, att fläktbladen tar i dammfiltret.

Och jag hade också frontfläkt med.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Vilken fläkt är lämplig i botten? av Noctua? länka till nåt! tack

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

hehe.. körde på säkra kort och köppte 2st fractal fläktar

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hullsc:

Vill bara kommentera ang. bitumen

"Bitumen is a mixture of organic liquids that are highly viscous, black, sticky, entirely soluble in carbon disulfide, and composed primarily of highly condensed polycyclic aromatic hydrocarbons.

Naturally occurring or crude bitumen is a sticky, tar-like form of petroleum which is so thick and heavy that it must be heated or diluted before it will flow. At room temperature, it has a consistency much like cold molasses.[1] Refined bitumen is the residual (bottom) fraction obtained by fractional distillation of crude oil. It is the heaviest fraction and the one with the highest boiling point, boiling at 525 °C (977 °F)."

Det är även cancerframkallande vilket alla polycykliska aromatiska kolväten är. Så dessa material borde inte finnas inomhus överhuvudtaget.

För att klargöra: Bitumen är koncentrerat PAH (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons) och är mycket giftigt om det kommer i kontakt med djur och människor, t.ex. inandas under längre tid. Speciellt i stängda utrymmen tex ett stort datorrum där luften även återanvänds hela tiden. De enda filter du har i ditt datorrum är dina lungor (och eventuella luftfilter men detta stoppar inte PAH). Du kan heller inte vädra bort PAH ur bitumen eftersom strukturen i sigsjälv är aromatisk, dvs släpper ifrån sig ämnen ända tills det istort sett endast finns restprodukter kvar, tex rent kol och eventuella mineraler. Ångor från Bitumen ger cancer hos t.ex. asfaltsarbetare fastän de ändå har vistats utomhus största delen av exponeringstiden.

Lösning: Byt ut detta material mot nånting som inte är giftigt eller ta bort det helt ur produkten.

Att vistas i närheten av asfalten i gatan utanför min dörr riskerar jag att få i mig MYCKET högre halter av dessa cancerogena ämnen än vad den lilla mängd cancerogena ämnen dessa bitumen
plattor avger.

Äter man 10 kilo bananer om dagen, varje dag, i flera års tid, riskerar man också att få cancer.
Allt i vår omgivning är cancerogent när det kommer till en mängd.

Överdriver vi inte lite nu?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Lite lång tråd orkar inte läsa igenom alla 14 gamla sidor.

Ville bara säga att jag skaffade Fractal Design R2 igår och satt uppe hela kvällen för att montera in moderkort, cpu och cpu fläkten Noctua NH-U12P. Jag har alltid varit långsam på att bygga datorer.

Iallafall det är första gången jag byggt en dator med PSU längst ner så när moderkortet är uppflyttat så blir det världens minsta utrymme att jobba med när man ska pilla med Noctua fläktarnas metall stångar. Svettades ihjäl på grund av det arbetsmomentet, var det värsta jag varit med om inom datorbyggande.

Höll på att bända sönder cpun kändes det som när jag chansade och tryckte till lite hårdare i blindo för att få Noctuas metall stångar att fästas i nedersta fläkthålet som man inte kan se.

Hade varit lättare om man kunde få bort topplocket på chassit. Så man ser vad man arbetar med. Skruvarna till topplocket är ju runda det finns ingen skruvmejsel i världen som kan skruva loss runda gängor???

edit 1.
Gänga var nog fel ord, men ni vet det där hålet i skruvens huvud. Kommer inte på vad det heter.