Nvidia stoppar PhysX med Radeon

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia stoppar PhysX med Radeon

Det är inte längre möjligt att använda PhysX om ett grafikkort från AMD sitter i samma dator. Upprörda användare rapporterar att nya drivrutiner helt sonika stänger av fysiksystemet.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

Va fan? Man betalar ju för deras kort och sen så stänger de av PhysX? Jävligt dåligt nvidia, nu har det gått för långt

Men om man tankar hem äldre drivrutiner så funkar det fortfarande, och man använder ju ändå kortet till PhysX

Balle

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Nu är det ju inte direkt så att Nvidia inte fått betalt för de GF-kort, som folk köpt för att ha som PhysX-kort.
Nu fungerar det i alla fall med äldre drivrutiner.
I de nyare PhysX bibloteken har också kopplat bort stödet för Ageias gamla PPU.
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=91172
Tycker uppriktigt sagt att det är ett riktigt skitföretag, vad gäller deras inställning till sina konsumenter.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

ganska fult om man endå köper deras kort just för den anledningen borde dom inte klaga.

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vilda Väsby
Registrerad
Jul 2003

Kan detta vara orsaken till att NFS Shift kraschar på första testvarvet i min rig ??

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2008

Är det de senaste 191.03 som gör det? Eller någon annan version?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2008

Jag håller med er andra, vad fan liksom, man har ju köpt kortet man använder för physX ju och de borde väl vara glada för det?
Mycket vill ha mer, men jag tvekar på att de vinner nåt på detta öht...

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

PhysX är en flopp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Fan, riktigt dålig stil.. Har man köpt kortet borde man ju få kunna använda det till vad man vill. Tycker det här påminner lite om DRM-debatten, att du inte ska kunna få kopiera din musik digitalt som du vill. Har man köpt nåt ska man tamejfan får göra vad man vill med det, punkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Löjligt tankesätt, folk har ju betalat för korten, och så kan de inte använda dom fullt ut bara för att de även använder ett kort från en konkurrent.

Okej att de kanske inte stödjer att man använder ett ATI kort tillsammans med ett Nvidia kort, men istället stänger de av PhysX funktionen helt och hållet...

Fractal Design Define R4 | Corsair AX760W | Asus Z87-Pro | Intel Core i7 4770K | 16GB Corsair Vengeance LP 1866MHz CL10 [2x8GB] | ASUS GTX 980 4GB TURBO | Asus Xonar DX | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 Pro 512GB
Windows 10 Pro 64-bit (x64)
Dell UltraSharp 24" U2412M IPS | Logitech G303 Daedalus Apex Performance Edition Gaming Mouse | Logitech G15 Gaming Keyboard V1 (Blue Backlight)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Larrabee... Larrabee... Larrabee?

NVIDIA verkar inte vilja göra sig populär bland konsumenterna.

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Lite dåligt, men åt andra sidan hur många sitter med ett graffe från Nvidia och samtidigt ett från ATI i samma dator, jag känner inte till nån.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2007

Nvidia skjuter sig i foten igen...

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Kan också nämna att orsaken till att inte CF funkar på deras chipset, är att Nvidia blockerar "peer to peer" kommunikation över PCI-bussen, om två ATI-kort detekteras.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåneland
Registrerad
Dec 2008

"Since the release of the 186 ForceWare drivers PhysX hardware acceleration is disabled when a non-NVIDIA graphics card is used. This decision has caused a backlash from the community"

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Rätt ska vara rätt

Motherboard: Asus Z87-Deluxe/Dual | CPU: Intel Core i7 4770K @ 4,5Ghz | RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB @ 1866Mhz | GPU: EVGA GTX 1080 Ti 11GB Hybrid | PSU: Corsair AX860 | SSD: Intel 530 240GB, Intel 320 160GB | HDD: WD Black 4TB, WD Red 4TB (2x4TB RAID1) | Case: Phanteks Eclipse P400S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Nvidia börjar bli oroade över ATI's framgång?

Men ATI kunde ju ha köpt rättigheterna för Physx...

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Nvidia börjar bli oroade över ATI's framgång?

Så är nog fallet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Vad hade ni väntat er från ett företag som tar betalt för att man ska kunna sätta i två st av deras kort på samma moderkort för att köra sli? Två kort som man även redan betalat för. Speciellt med tanke på att deras största konkurrent inte tar betalt för deras motsvarande CF teknik. Nej, håll er borta från Physx så att vi kan få en gemensam öppen standard för fysik på grafikkort som används av alla.

i7 3930k@4.5Ghz, 16GB ram, 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Mar 2007

från och med vilka drivers hände detta? (vill veta så jag kan köra ett gammalt 8800 med ett 5870 snart )

Audio: AKG k400, k340, k240, Grado SR60, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
Fanless PC: HDPLEX H5, Ryzen 1600, 16GB DDR4, GTX 1060 6GB, HDPLEX 250w w/ 230w brick

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2006

Frågan är om de tjänar på denna egotripp, folk blir snarare upprörda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillmeister
PhysX är en flopp!

de har folk sagt i flera år men ändå så står de kvar...

hmm... undra varför?

Jag personligen älskar PhysX för de gör spelen snyggare och mer realistiska.

Och JA jag vet att de inte är ALLA spel som påverkas av PhysX MEN De blir ju fler och fler.

och skulle fler konsumenter köpa Nvidia kort med PhysX så skulle de nog utvecklas fler spel med PhysX.

( Nu kommer jag förmodligen få en massa Idiot kommentarer och andra onödiga kommentarer efter detta. )

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

Jag brukar som regel inte bestämma vad jag köper av ideologiska anledningar utan helt enkelt pris/prestanda (har för övrigt ett 8800GT just nu), men det vetta fan om det inte blir till att sluta helt med NVIDIA om dom fortsätter med sån här skit. Jag har inte köpt en enda Apple produkt på jag vet inte hur länge med anledning av deras inställning till att folk kanske vill använda andras produkter också, och har inga planer på att köpa några heller, men frågan är om inte NVIDIA t.o.m. håller på att bli värre. Det här med Crossfire/SLI var illa nog, men har jag betalat för att kunna utnyttja det som dom tillhandahåller ska dom väl ge fan i vad jag har i övrigt och vad jag använder det till? Dom förlorar ju ingenting på det egentligen om jag faktiskt köpt deras produkt, så det här är ju bara för att jävlas. Vad blir det härnäst? Deras grafikkort slutar fungera om man har ett AMD system?

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
från och med vilka drivers hände detta? (vill veta så jag kan köra ett gammalt 8800 med ett 5870 snart )

From v186.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Vad blir det härnäst? Deras grafikkort slutar fungera om man har ett AMD system?

Ajdå... och steget efter blir att bannlysa Intel också?

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Sep 2006

hmm... onekligen ett märkligt sätt att behandla betalande användare.

Holler at thy dragonmaster

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2005

e väl bara o använda drivers innan 186 då, problemet löst....

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Hoppas utvecklare fattar detta nu och bojkottar PhysX. Satsa på Havok istället.

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ajdå... och steget efter blir att bannlysa Intel också?

Var det inte NVIDIA som hackade på Intel (och AMD också då, antar jag) och tjatade om att CPU var bara skit och att det bara är GPUn som är viktig o.s.v.? Låter ju onekligen som ett naturligt steg för NVIDIA att gå samma väg som Apple, i alla fall om dom kunde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
de har folk sagt i flera år men ändå så står de kvar...

hmm... undra varför?

Jag personligen älskar PhysX för de gör spelen snyggare och mer realistiska.

Och JA jag vet att de inte är ALLA spel som påverkas av PhysX MEN De blir ju fler och fler.

och skulle fler konsumenter köpa Nvidia kort med PhysX så skulle de nog utvecklas fler spel med PhysX.

( Nu kommer jag förmodligen få en massa Idiot kommentarer och andra onödiga kommentarer efter detta. )

ja här kommer just en sån kommentar

det är väl just det att låsas in i PhysX, om vi säger att Nvidia har en serie som floppar totalt och atis är bra så vill du köpa ati men då får du inte PhysX som nu stöds i alla spelen och du går miste om allt extra godis!

är det inte då bättre med ett öppet fysikbibielotek så att det är upp till spelutvecklarna att ge upplevelsen och inte vilket grafikkort men har?

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry