Permalänk
Medlem

Java problem tacksam för hjälp

Hej har nyss börjat med grafik hantering i Java o det är mycket jag inte är med på. Detta är ett utav dem. Jag har använt mig av design delen i netbeans. där jag håller på med en enkel boknings applikation.

private void jbtDeleteActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) { // TODO add your handling code here: try{ if(jTextField2 !=null || jComboBox2 !=null){ //lib.remove(book b);///???????????? lib.remove(Book b); //Vet att det är fel men funderar hur man skall skriva det??? }else{ lib.remove(Employee e); } }catch (SQLException ex){ Logger.getLogger(BookPanel.class.getName()).log(Level.SEVERE, null, ex); } }

Det jag är osäker på här är syntax jag vet att för att kunna ta bort en Bok så måste jag kunna skicka in det användaren , men det blir fel hela tiden

Tacksam för svar

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk
Medlem

vad är lib för något? Är det en lista eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whzfred
vad är lib för något? Är det en lista eller?

ett library

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk
Medlem

På tok för lite kod för att kunna avgöra. Förstår egenligen inte ens frågan.
Jag tycker dock att två saker ser lite underliga ut så här på en gång. Första att du skickar in t.ex. "Book b" som ett argument till remove() (förutom att den inte tycks finnas i koden du inkluderade). Borde bara vara ett "b" i så fall, eftersom du förmodligen vill skicka in ett existerande objekt. Det andra är att du kollar om jTextField2 eller jComboBox2 är null, snarare än vilka värden dom har (t.ex. texten). Inte nödvändigtvis fel, men det vore ett ganska underligt designval.

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte göra en deklaration i funktionsanropet remove:

lib.remove(Book b);

Det du vill är antagligen hämta text från fälten som identifierar en book?
Sedan kanske du vill loopa igenom dina böcker efter en matchande text/titel och sedan ta bort?

Jag är inte säker på vad du vill göra, eller när funktionen jbtDeleteActionPerformed anropas.

Du trycker på en knapp delete och har skrivit i en text i en textruta?

Permalänk
Medlem

Tack det stämmer o ber om ursäkt skulle gett er lite mer att gå på men det var som Dalton nämde jag ivlle hämta text för fälten för att identifera en book..

men jag har löst det jag gjortde en colum som användaren kan klicka på sedan klickar man på delete så går det bort..

Men tack för alla svar det har hjälp mig faktis

Mvh Jens

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii