Permalänk
Medlem

Ladda upp filer i PHP

Jag vill kunna ladda upp flera filer samtidigt istället för att behöva ladda upp dem en och en utan bara kunna markera de jag vill ha och sen ladda upp dem. Är det någon som har något tips på hur jag kan göra?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Exempelvis så kan man blanda in flash i det hela.
http://www.saschawenning.de/labor/flash8/fileUpload/ (Finns säkert bättre)
Eller köra med flera input-taggar.
http://se.php.mirror.edgebooster.com/manual/en/features.file-...

Permalänk
Medlem

Gillar man HTML5 och bara har besökare som använder Safari 4/Webkit så kan man dessutom använda multiple-attributet:

<input type="file" name="files" multiple>

Permalänk
Medlem

Jag vill så gott det går inte blanda in varken flash eller javascript eller något liknande och att köra med flera inputtaggar är väldigt jobbigt och tar lång tid om man ska ladda upp kanske ett femtiotal bilder t.ex.

Och det är väl egentligen inte så många som kör med Safari? Jag känner ingen som har det som standardwebbläsare i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Och det är väl egentligen inte så många som kör med Safari? Jag känner ingen som har det som standardwebbläsare i alla fall.

Många som har OS X kör Safari (eller, borde göra det i alla fall, det är det klart bästa alternativer på OS X). Mitt förslag var inte helt seriöst, postade mest för att uppmärksamma lite av det nya i HTML5, som är underbart bra.

Det du vill göra går i alla fall inte att göra utan att blanda in någon form av JS eller Flash. Det kan gå att fixa en uppladdningsfunktion som tar emot zip-filer med bilder, men det är något mer komplicerat att skriva en sådan. Ta och titta lite på PHP's zip-funktioner.

Permalänk
Medlem

Isåfall får jag kanske köra med lite flash eller JavaScript då. Men jag kan ingenting om det. Vet ni några bra sidor som ni kan tipsa om?

Men sen får jag väl köra med HTML5 när det börjar komma till firefox och IE kanske...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Eller så lär du dig att söka så kommer du till slut hitta nån som gjort en trevlig flash uploader. Wordpress flashuppladdare är trevlig.