Permalänk
Medlem

ddrescue

ska försöka göra en avbildning av min crashande hd i ddrescue, men har lite huvudbry med att hitta rätt kommando..

som jag förstår är det bara att köra # ddrescue [den trasiga disken] [den hela disken där man lägger avbildningen]

men man ska ange sökväg i linuxspråk vilket inte är en självklarhet för en windows nörd som mig..

så hur hittar jag sökvägen till den krachade disken? (den hela heter /media/sbd1/ den ser jag i PCMAN, men jag kan ju inte se den trasiga diskens sökväg eftersom den inte går att montera)

obs, kör parted magic 4.5...

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Medlem

/dev/sdb1 borde du ange som den krashade disken då. Nu har jag inte använt dd_rescue själv, men jag gissar på att du då kör "dd_rescue /dev/sdb1 /(där du vill ha imagefilen".

I parted magic borde du kunna bekräfta att /dev/sdb1 är rätt partition.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läs denna guidningen; https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Du bör även använda dig av en log-fil till ddrescue (se 'man ddrescue').

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
/dev/sdb1 borde du ange som den krashade disken då. Nu har jag inte använt dd_rescue själv, men jag gissar på att du då kör "dd_rescue /dev/sdb1 /(där du vill ha imagefilen".

I parted magic borde du kunna bekräfta att /dev/sdb1 är rätt partition.

ok.. ja jag har tre diskar i burken så den skadade heter /dev/sbc tror jag..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Läs denna guidningen; https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Du bör även använda dig av en log-fil till ddrescue (se 'man ddrescue').

bra länk! tack så mycket!

det är en NTFS partition jag ska rädda, men det behöver man inte uppge eller?

bara att köra "ddrescue -n /dev/sbc /dev/dba1 test.log" (-n för att hoppa över skadade sektorer antar jag)...

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Medlem

Vilket filsystem som finns på den skadade partitionen spelar ingen roll. Skall du rädda en partition eller hela disken? Kommandona lshw och blkid hjälper dig att hitta rätt beteckning. De hela diskarnas partitioner bör du se i filen /etc/mtab (kommando cat /etc/mtab). Diskarna heter /dev/sda, /dev/sdb och /dev/sdc. Partitionen anges med en siffra efter diskbeteckningen t.ex. /dev/sda1 är första partitionen på /dev/sda. Fullständig manual för ddrescue får du med kommandot: info ddrescue.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Vilket filsystem som finns på den skadade partitionen spelar ingen roll. Skall du rädda en partition eller hela disken? Kommandona lshw och blkid hjälper dig att hitta rätt beteckning. De hela diskarnas partitioner bör du se i filen /etc/mtab (kommando cat /etc/mtab). Diskarna heter /dev/sda, /dev/sdb och /dev/sdc. Partitionen anges med en siffra efter diskbeteckningen t.ex. /dev/sda1 är första partitionen på /dev/sda. Fullständig manual för ddrescue får du med kommandot: info ddrescue.

ok, tack (till filsystem frågan )

hela disken.. antar att man kör /dev/sda1 för att få hela "main" paritionen, eller där all data ligger... håller på med det nu och får hoppas att det blir rätt...

har hållit på nu ett tag för att kunna rädda så mycket som möjligt...

hur får jag smidigast ut data ur image filen? (i windows) eftersom image filen troligen inte går att mounta direkt eftersom den har ett korrupt mft och mbr...

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]