Grafikkort förstärker superdator

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Grafikkort förstärker superdator

AMD och Nvidia påminner gärna och ofta om grafikkortens enorma potential för andra tillämpningar än bara grafik. Nu ger anrika SGI trovärdighet till påståendena.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Vad bra, då kanske Nvidia får ännu incitament till att slopa CUDA och gå över till DC istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

kanske nVidia har vetat om detta och därför många rykten har pekat på att nVidi satsar på dessa områden? Alltså, cuda, folding och allt liknande och inte bara kraftfulll GPU för spel.

Dem tänker kränga GT300 på superdatorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Aug 2009

Kommer "Ultraviolet" kunna svara på frågan om livet, universum, och allting?;)

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Varför ska den göra det? Vi vet ju redan att svaret är 42.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Snart kommer väll Slot A tillbaka fast med ett grafikkort på istället.

Va vaksamma mot folk som säljer grafikkort som använts för kryptovalutor på SweClockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Kommer "Ultraviolet" kunna svara på frågan om livet, universum, och allting?;)

Frågan är väl om "ultraviolet" kommer klara crysis?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Frågan är väl om "ultraviolet" kommer klara crysis?

hehe, inget klarar crysis på fullt ös xDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002

Samarbete med Intel, AMD och Nvidia?

Har de tänkt sig en rigg med Intel cpu, Nvidia chipset och ett grafikkort från AMD? Eller har de tänkt sig blanda grafikkort från tillverkarna?

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Maj 2004

nej skulle nog inte tro det, dock så är det väll så att det behövs ta fram nya standarder för multigpu riggar eller något. Då är det ju bra att de pratar med alla inblandade för att kunna göra en gemensam standard istället för att tex nvidia skulle få ensamrätt på alla multigpu lösningar.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som handlade lite för lite om nyheten och lite för mycket om Liftarens guide till galaxen.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Ingen tvekan om att grafikkort teoretiskt har enorm beräkningskraft men jag undra hur mycket av de där 2 TFLOP som faktiskt används när man spelar. Grafikkort har visserligen blivit mycket bättre sen unified shaders kom för några år sedan och drivrutinerna numera är bättre men det finns nog fortfarande enorm potential. Kollar man på konsoller så fortsätter ju spelen att använda hårdvaran bättre och bättre i 4-5 år medan ett grafikkort i datorn byts ut efter 1-2 år.

Antal beräkningar eller polygoner per sekund de klarar av i teorin säger visserligen en del om hur bra kortet är relativt till liknande kort men inte så mycket om hur bra spel ser ut och det är ändå 90 % av vad grafikkort är till för även om de börjat användas till annat senaste tiden.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Samarbete med Intel, AMD och Nvidia?

Har de tänkt sig en rigg med Intel cpu, Nvidia chipset och ett grafikkort från AMD? Eller har de tänkt sig blanda grafikkort från tillverkarna?

SGI samarbetar med Intel, AMD och Nvidia, så det företag som kommer på den mest konkurrenskraftiga lösningen kommer nog att nyttjas av SGI.

i5 6600K + Corsair H90 | Asus Maximus IX Hero | 32GB Vengeance LPX@2400MHz | ASUS 1080Ti OC | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks Eclipse P400S | Corsair AX850W | Asus VG278H+BenQ GL2460HM | Corsair K95 RGB | Logitech G900 | Sennheiser RS 175 + Razer Seirēn Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som handlade lite för lite om nyheten och lite för mycket om Liftarens guide till galaxen.

Lösningen är att skapa ett Liftarens guide till galaxen forum
(och kanske ett forum för att diskutera crysis)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ingen tvekan om att grafikkort teoretiskt har enorm beräkningskraft men jag undra hur mycket av de där 2 TFLOP som faktiskt används när man spelar. Grafikkort har visserligen blivit mycket bättre sen unified shaders kom för några år sedan och drivrutinerna numera är bättre men det finns nog fortfarande enorm potential. Kollar man på konsoller så fortsätter ju spelen att använda hårdvaran bättre och bättre i 4-5 år medan ett grafikkort i datorn byts ut efter 1-2 år.

Det beror väl mest på att man bara har några få maskinkonfigurartioner att skapa kod till (xbox och ps3 vs 321995406785467 olika konfigurationer av pc) samt att konsolerna prioriterar spelen medan pc har mycket igång för att kunna vara mångsidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Hade förr mig att SGI gick i konkurs tidigare i år? Eller?

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
(och kanske ett forum för att diskutera crysis)

Nej för då har man ingen anledning att dra upp crysis varje gång en ny cpu eller gpu kommer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Hade förr mig att SGI gick i konkurs tidigare i år? Eller?

Jo, de gick i konkurs, men blev uppköpta av Rackable Systems som bytte namn till SGI. Wikipedia har mer detaljer för den som är intresserad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej för då har man ingen anledning att dra upp crysis varje gång en ny cpu eller gpu kommer

Just därför... efteråt kan man ta bort både processor och grafikkortsforumen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som handlade lite för lite om nyheten och lite för mycket om Liftarens guide till galaxen.

Tusan, det missade jag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej för då har man ingen anledning att dra upp crysis varje gång en ny cpu eller gpu kommer

Med tanke på att Crysis är ett av de få spel som är bra. D.v.s. att de inte är portade, från konsoller, miniräknare, kapsylöppnare och annat som inte kommer i närheten av dagens datorers hårdvara och prestanda.

Va vaksamma mot folk som säljer grafikkort som använts för kryptovalutor på SweClockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

har man moderkort som klarar stödja det o evt lite mer framtida teknik så är det nog lättare att uppgradera några tusen grafikkort

Fast känns som att de behöver få ner värmen innan de sätter igång med GPU beräkningar

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ingen tvekan om att grafikkort teoretiskt har enorm beräkningskraft men jag undra hur mycket av de där 2 TFLOP som faktiskt används när man spelar.

Det beror förstås på. Om vi antar att du inte är CPU bound till att börja med, så att grafikkortet inte står och idlar nåt, då finns det många olika delar som kan vara flaskhalsen. Du kan vara bandwidth bound ifall det är många högupplösta texturer och mycket antialiasing. Är det många partikelsystem och enklare rendering är det troligt att du blir ROP bound. Men om vi antar att spelet är shader bound, så kan det antingen vara så att texture fetch raten maxas eller ALU. Men om vi antar att vi är ALU bound så kan grafikkort mycket väl komma mycket nära sitt teoretiska max. Eftersom GPUer döljer latency med trådning, istället för som CPUer försöker undvika latencyn så gott det går med cachar, så uppstår stalls enbart när antalet simultana trådar inte räcker för att dölja latencyn. Har du en shader som domineras av ALU och dina trianglar är stora nog kan du nästan räkna med att du hamnar nära teoretiskt max.