Vilket linux passar mig enligt er?

Permalänk
Medlem

Vilket linux passar mig enligt er?

Tjena jo jag har alltid velat testa Linux och nu vill jag göra det men det finns ju "olika" versioner av det.

Så nu undrar jag om ni kan hjälpa mig och hitta den "rätta" versionen för mig!

Datorn är en I5 men 4gb 1600MHz minnen och en 500gb hdd och ett Hd 4650.
Datorn använder jag mest till _SPEL_ och lite till musik lyssnande med Itunes eller om ni har nått bra program och rekommendera.

Skulle vara riktigt tacksam om ni kunde länka nån sida därifrån man kan ladda hem det ifrån

Om det är nått mer ni undrar så fråga gärna!

Permalänk
Medlem

Inget, köp Windows och var glad. Andra operativsystem är ingen ersättare för Windows det är ett alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Du, det finns typ tusen trådar om detta Du kommer få precis samma svar, Ubuntu/Mint/Mandriva om det ska va lätt, Arch/Debian/Gentoo om du ska lära dig, plus att alla kommer avråda dig, då spel inte alltid är optimalt.

Mitt tips är, kör dual-boot så du kan fortsätta spela, och välj fritt från vad jag listade där uppe, för att leka runt med! Med lite tur så kan du göra allt du vill, och behöver då inte Windows.

Permalänk
Medlem

Eller för att testa, kör det i virtuell maskin. Finns ingen riktig anledning att dualboota.

Permalänk

Re: Vilket linux passar mig enligt er?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Tjena jo jag har alltid velat testa Linux och nu vill jag göra det men det finns ju "olika" versioner av det.

Så nu undrar jag om ni kan hjälpa mig och hitta den "rätta" versionen för mig!

Datorn är en I5 men 4gb 1600MHz minnen och en 500gb hdd och ett Hd 4650.
Datorn använder jag mest till _SPEL_ och lite till musik lyssnande med Itunes eller om ni har nått bra program och rekommendera.

Skulle vara riktigt tacksam om ni kunde länka nån sida därifrån man kan ladda hem det ifrån

Om det är nått mer ni undrar så fråga gärna!

Jag tror inte Linux är något alternativ för den som använder datorn mest till spel. Om du inte ska ha kvar windows samtidigt. I så fall tycker jag Ubuntu eller Kubuntu är bra. Jag brukar själv köra det av och till men jag går alltid tillbaka till windows när jag blir för sugen på att spela

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Installera Linux Mint på din gamla dator och ha det där. Det är sjukt mycket nice att ha en laptop som är skitsnabb som startar på 15sekunder så man kan surfa WWW.

Permalänk
Medlem

Så ni tycker att jag ska stanna kvar på windows?

Men skulle gärna vilja testa Linux så Dual Bootar nog

Men kostar inte det att ha Windows då eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale

Men kostar inte det att ha Windows då eller?

Om du inte redan har Windows så kostar det givetvis att köpa. Men om du mest tänker ha datorn till att spela på så kommer du nog bli besviken på Linux, då du inte kan köra Windows-program i Linux. Med hjälp av Wine så kan man emulera många Windows-program, och många spel fungerar också, men räkna inte med att du kommer kunna köra de senaste spelen i Linux. Men testa gärna ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Med hjälp av Wine så kan man emulera många Windows-program, och många spel fungerar också,

Wine Is Not an Emulator

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar Ubuntu. Enkelt och smidigt. Sedan finns det mycket hjälp att tillgå.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pzo
Wine Is Not an Emulator

Det vet jag mycket väl, men det är ändå det enklaste sättet att förklara vad Wine är

Permalänk
Entusiast

Kort och gott: Testa dig fram!

Som också nämnts kanske du vill använda en virtuell dator: VmWare, VirtualPC eller det lite friare alternativet: QEMU http://www.nongnu.org/qemu/about.html
Detta för att slippa partitionera om, installera och konfigurera bootloaders om det nu visar sig bli en besvikelse.

Använd inte Linux bara för att andra säger det.
Hoppar man på tåget : -"Windows suckz.. Linux Rulz!11Oneone" är man helt fel ute!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Re: Vilket linux passar mig enligt er?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale

Skulle vara riktigt tacksam om ni kunde länka nån sida därifrån man kan ladda hem det ifrån

http://www.ubuntu.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost

Som också nämnts kanske du vill använda en virtuell dator: VmWare, VirtualPC eller det lite friare alternativet: QEMU http://www.nongnu.org/qemu/about.html
Detta för att slippa partitionera om, installera och konfigurera bootloaders om d

VmWare kostar pengar. VirtualPC funkar visserligen, men varför nämns inte VirtualBox som är det absolut bästa enligt mig?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Okej tackar!

Permalänk
Medlem

Som sagt använder du datorn mest för nyare spel så är Windows att föredra. Men om du fortfarande är nyfiken på Linux kan jag starkt rekommendera Ubuntu.

Äldre spel och vissa nya går att köra via Wine men de funkar sällan 100% perfekt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
VmWare kostar pengar. VirtualPC funkar visserligen, men varför nämns inte VirtualBox som är det absolut bästa enligt mig?

Javisst, glömde nämna VirtualBox: http://www.virtualbox.org/

Så!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Okej tack!

Permalänk
Medlem

Men är det Open GL i Linux eller är det båda?
Den ska bara vara till Cs 1.6 och Audiosurf för Awp skillzen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Men är det Open GL i Linux eller är det båda?
Den ska bara vara till Cs 1.6 och Audiosurf för Awp skillzen

Ubuntu stödjer både Direct3D och OpenGL.
Efter att ha googlat lite så verkar det som att både CS och Audiosurf fungerar via Wine utan större problem.

Jag säger samma som de flesta andra, dualboota XP och Ubuntu, eftersom många windows-apps ej fungerar.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Alternativ kan annars vara Cedega som är mer anpassat för spel, kom ur WINEs källkod för evigheter sedan.

Men som sagt Windows för spel. Virtuellt windows för windowsprogram och WINE/Cedega bara i undantagsfall. Kommer undan Windows gör man aldrig. Iaf inte om man använder datorn till något seriöst. Gäller ju om man har Mac också. Linuxprogram går under andra sidan bra under Cygwin eller virtuell maskin. Eller på en extern server för den delen. För att lära sig behöver man som sagt inte köra det som huvud-OS. Linux är inte riktigt där än på desktop-sidan. Det folk rekommenderar är community distributioner. Sen får man installera illegala codecs och dvdspelare själv med mera för att få det att fungera. Det finns alltså ingen rätt variant för dig eller för vanliga hemanvändare.

Permalänk
Medlem

Okej men jag stannar nog kvar på Windows och testar Linux på nån annan dator

Permalänk
Medlem

Ska du lirba kommer du nog inte bli nöjd med linux alls

Skulle väl vara om du betalade för cedega isf, men det vill man ju inte alltid om det finns ett alternativ som funkar