kvällskurser i programmering??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
täby
Registrerad
Aug 2009

kvällskurser i programmering??

hej jag har lånat en bok om c++ på biblan men nu när jag kommit till de mer kompliserade delarna fattar jag inget!
tänkte på kvällskurs så man har lärare då jag har 2 år till gymnasiet:P

finns det nått för mig eller får jag nöja mig med gamemaker??

jag bor i täby, stockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2006

Hmm, vet inte om det finns kvällskurser men däremot brukar det finnas bra forum där folk är hjälpsamma mor nybörjare. Det gäller dock att verkligen försöka själv och inte bara lämna över sina problem på någon annan, det förlorar man endå i slutändan på samtidigt som folk kommer tröttna på att hjälpa en. Tycker du boken är för svår tycker jag först och främst att du borde ge den en chans till, förstår du fortfarande inte kanske den inte passar just din lärstil. Åk tillbaka till bibblan och låna någon annan inom ämnet.

Tror dock det mest handlar om att du måste sätta dig in i tänket och problemlösningen i programmering. Är du verkligen intresserad och driven kan du komma långt redan innan gymnasiet, vad som kan sätta stopp är mattematiken vilken är en stor del av programmering.

Lycka till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
täby
Registrerad
Aug 2009

tack!
problemet är att boken inte beskriver det ordentligt.
jag har läst noggrannt men boken hänvisar till guider på engelska o det är jag bra med men inte tillräckligt:S
får väll hoppa vidare till nästa kapitel eller nåt:S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarwilde
tack!
problemet är att boken inte beskriver det ordentligt.
jag har läst noggrannt men boken hänvisar till guider på engelska o det är jag bra med men inte tillräckligt:S
får väll hoppa vidare till nästa kapitel eller nåt:S

Får man fråga vilka de komplicerade delarna är, då kanske jag kan rekommendera nån bok som tar upp saken...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2008

Vad jag har märkt när jag läser böcker är att det ibland kan vara dåligt eller t o m fel förklarat och då är det bäst att vända sig till Google, Wikipedia eller något forum för bättre förklaringar på ämnet.

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Kan vi få veta vad boken heter och upplaga?

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

Kvällskurser kan vara svårt att hitta, men däremot distanskurser. Vissa av dem har dessutom föreläsningar över webcam, har man inte möjlighet att vara med live spelas de också in.
Problemet är dock om du kan få läsa kurser på högskola när du inte är klar med gymnasiet, men du kan ju alltid prova söka dispens.

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jan 2006

Prova en annan bok kanske. Om engelskan inte är ett problem så har google C++ for dummies t ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Försök hitta en annan bok. De allra flesta böcker är inte anpassade för nybörjare, utan för människor som redan kan programmera: väldigt få böcker passar bra för kompletta nybörjare.

For dummies-böckerna kan jag inte rekommendera. De är sällan särskilt bra. Ofta innehåller de bara konstig terminologi unik för just deras böcker.

Själv lärde jag mig c++ från boken "Lär dig c++ på 21 dagar" (på vissa ställen heter den tre veckor istället för 21 dagar tror jag). Försök hitta den (till c++). Den finns på svenska dessutom, vilket kan vara en fördel för dig.

Eftersom jag gissar att du vill göra spel så kan jag rekommendera dig att använda Allegro-grafikbiblioteket: www.allegro.cc
Snabbare och enklare än SDL (ett annat grafikbibliotek), innehåller stöd för ljudsupport osv.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
täby
Registrerad
Aug 2009

tack för all hjälp!

det står att nästa bok kommer att ta upp dethela så jag tar det hela lite senare:P
jag tror jag håller mig till denhär boken men tack för all bra respons:)

boken heter: " grundläggande standard c++ med dev-c++ nivå 1"
utgiven 2008