Skillnad mellan SLI och PhysX?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan SLI och PhysX?

Vi har två fall:

1. Man har två identiska kort.

2. Man har två olika kort.

Jag vet att man kan ha ett sämre kort som fysikkort, men om man har 2 identiska kort som tex GTX275 och kör de i SLI och aktiverar physX, "slösar" man inte bort det andra kortet då (då man lika gärna kan ha ett sämre kort än GTX275).

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem

Re: Skillnad mellan SLI och PhysX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haien
Vi har två fall:

1. Man har två identiska kort.

2. Man har två olika kort.

Jag vet att man kan ha ett sämre kort som fysikkort, men om man har 2 identiska kort som tex GTX275 och kör de i SLI och aktiverar physX, "slösar" man inte bort det andra kortet då (då man lika gärna kan ha ett sämre kort än GTX275).

SLI går bara att använda med två identiska grafikkort, alltså till exempel 2st GTX 275.

CrossFireX går att använda med mixade grafikkort, till exempel ett ATI och ett Nvidia. Dock har Nvidia nu gjort det omöjligt att använda PhysX om ett annat märke än Nvidia är inkopplat.

Alltså, om du vill ha SLI och PhysX så är du tvungen att använda till exempel 2st GTX 275, slöseri eller ej.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skillnad mellan SLI och PhysX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChiLLon
SLI går bara att använda med två identiska grafikkort, alltså till exempel 2st GTX 275.

CrossFireX går att använda med mixade grafikkort, till exempel ett ATI och ett Nvidia. Dock har Nvidia nu gjort det omöjligt att använda PhysX om ett annat märke än Nvidia är inkopplat.

Alltså, om du vill ha SLI och PhysX så är du tvungen att använda till exempel 2st GTX 275, slöseri eller ej.

Eem crossfireX klarar inte av ett ATI och ett Nvidia kort.. utan 2 olika modeller av ATI som till exempel 4850 och ett 4870..
och att använda ett ATI kort som huvud kort och sen ett nvidia kort som fysik kort funkade ÄNDAST på xp då vista/wintows 7 inte klarar av 2st olika grafikkorts drivrutiner

on topic

för att köra SLI så måste det vara samma modell dvs: 2st gtx260 eller 2st gtx280 medans för PhysX så kan du köra med ett gtx275 och ett 8600gt som fysik kort

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Skillnad mellan SLI och PhysX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89

och att använda ett ATI kort som huvud kort och sen ett nvidia kort som fysik kort funkade ÄNDAST på xp då vista/wintows 7 inte klarar av 2st olika grafikkorts drivrutiner

Jasså, my bad Det var detta jag syftade på. Visste att SLI kräver samma modell och att man kan mixa med CF så jag trodde att det var med CF som folk hade ett speciellt kort för PhysX.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Skillnad mellan SLI och PhysX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
...och att använda ett ATI kort som huvud kort och sen ett nvidia kort som fysik kort funkade ÄNDAST på xp då vista/wintows 7 inte klarar av 2st olika grafikkorts drivrutiner

Det är bara under Vista det inte fungerar. W7 har inte den begränsningen iom WDDM 1.1 så där ska det fungera att köra med ATI och Nvidia samtidigt. Sen att "vissa" har lagt in spärrar i drivrutinerna är en annan historia ^^

1. Att köra SLI och Physx innebär att grafiken och fysiken får samsas om beräkningskraften på de gemensamma GPUerna.

2. Att köra ett separat kort för Physx innebär att respektive kort är dedikerat för sin egen uppgift och de behöver inte samsas om de gemensamma resurserna.

Permalänk
Medlem

Dessutom kan du ju givetvis köra PhysX på ett ensamt nvidia-grafikkort (eller på processorn, om du skulle vilja ge din sprillans nya dator astma).

PhysX kan alltså användas även utan ett kort helt dedikerat till det.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

lånar tråden lite, på min ena dator så har jag ett 8600gt och ett 6200tc
Kan jag använda mitt 6200TC som ett physx kort?
på tanke på att 6200TC stödjer de senaste drivrutinerna

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
lånar tråden lite, på min ena dator så har jag ett 8600gt och ett 6200tc
Kan jag använda mitt 6200TC som ett physx kort?
på tanke på att 6200TC stödjer de senaste drivrutinerna

Nope, PhysX kräver minst 8600.
http://www.nvidia.com/object/physx_gpus.html

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

6200TC?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
6200TC?

TC står för Turbo Cache som är en 'finess' på bl.a. 6200-korten.
http://www.nvidia.com/page/geforce6200_pci

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.