Greenpeace kritiserar Dell och LG

Permalänk
Melding Plague

Greenpeace kritiserar Dell och LG

Miljöorganisationen Greenpeace publicerar den trettonde utgåvan av Guide to Greener Electronics, som listar 20 stora elektroniktillverkare efter hur miljövänliga företagen och deras produkter är.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som jag trodde! Undrar va ASUS skulle få för poäng?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Men Nintendo vafan sysslar ni med?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Men Nintendo vafan sysslar ni med?

Tänkte precis samma sak

Och de gör produkter riktade till unga :\

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Haha, for shame, Nintendo! xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Som jag trodde! Undrar va ASUS skulle få för poäng?

Dom har sponsrat Greenpeace med 4 laptops så dom råkade glömmas bort i testet.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Norden ser ut och sköta sig i alla fall,gröna Nokia & SE

Permalänk
Medlem

Lustigt med Fujitsu då de utåt sett satsat mycket på "gröna datorer" med deras "Green PCs"- program , har nån svanen märkt modell här i Sverige mm.
Och Nintendo får ju verkligen pinsamt dålig score...
Men ROHS det ger inga poäng alls eller eftersom det är helt standardiserat?

Permalänk
Medlem

Greenpeace tror sig lite för mycket

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Xboxarna och wiina verkar inte vara i närheten så bra som playstation mot miljön iaf.

Sony ftw=)

Permalänk

Orka Greenpeace.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecodot
Norden ser ut och sköta sig i alla fall,gröna Nokia & SE

Ja, men tyvärr räcker inte det långt

Permalänk
Medlem

"But the biggest problem for Nintendo, as it was before, is that they don't provide enough information on the various categories Greenpeace rates each company on. Seven out of the eleven categories in which Nintendo received a 0 were based on either too little info, or no info at all."

Gräv lite mer innan ni börjar spy galla över företagen.

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3173586

Permalänk
Medlem

Märklig ranking...

Som vanligt har Greenpeace ingen aning om vad de pysslar med.

Vad gäller datorkompnenter kan jag bara säga att om man vill handla miljövänligt gäller följande ranking (min bedömning vad gäller teknik som används i fabrikerna):
1. Japan
2. Europa
3. USA
4. Taiwan
.
.
.
.
.
Näst sist; Korea
Absolut skit; Kina

Det är tätt / svårt att se skillnad på de topp 3, Taiwan har bra och dåliga fabriker.
Koreanerna använder bra teknik men tillämpar den inte särskilt vettigt. I en av Samsungs fabriker som jag besökte åkte 80% av restgaserna (giftiga eller PFC:er) från processen ut obehandlad i skorstenen.

Kina tror jag inte behöver kommenteras.

Japan, Europa och USA har välutvecklade system för att granska industriutsläpp (det finns luckor men de är få), övriga länder har inte fungerande system eller systemet är direkt korrupt för att inte komma ivägen för produktionen.

Samsung har inte i toppen på Greenpeaces ranking att göra, jag vet inte hur resten av företagen listade presterar men jag tror nog att hela undersökningen kan förkastas...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Om jag kan så väljer jag gärna företag som spottar greenpiss i ansiktet.
Hatar dem så ofantligt mycket och hade gärna sett företag och speciellt stora fartyg köra över dem när dem kommer och håller på...
Dem är fascister och förstör för andra bara för att dem tycker att det dem håller på med är rätt

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Det greenpeace gör bäst är att jaga tjuvfiskare/illegala valjägare. Dem är naturfascister.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
"But the biggest problem for Nintendo, as it was before, is that they don't provide enough information on the various categories Greenpeace rates each company on. Seven out of the eleven categories in which Nintendo received a 0 were based on either too little info, or no info at all."

Gräv lite mer innan ni börjar spy galla över företagen.

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3173586

Att Nintendo inte svarar på frågor angående deras produktion, vilka medel som används, hur detta på verkar personalen såväl som slutkunden och vilka villkor som råder för de anställda är självklart helt oacceptabelt, därför ska de också straffas för detta.

Greenpeace behöver få lite mer mediautrymme för sin rapport, då kommer säkerligen Nintendo vakna till. Nintendo sitter också i den lite unika och besvärliga situationen att deras kunder (barn) inte är de som köper deras produkter, utan det gör föräldrarna och många kommer säkerligen dra öronen åt sig om de visste om hur illa det ligger till med Nintendo (för andra året i rad dessutom).

Permalänk
Avstängd

VA? Används skiten fortfarande?

Helt otroligt, för 15år sen var det på tapeten att framskydds skiten är verkningslöst, men varför i helvete används det fortfarande..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Greenpeace är mer antikapitalister än miljökämpar, jag skulle utgå ifrån att de ljuger om de så påstår att jorden är rund. Ett desillusionerat pajasgäng är vad de är.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Greenpeace är mer antikapitalister än miljökämpar, jag skulle utgå ifrån att de ljuger om de så påstår att jorden är rund. Ett desillusionerat pajasgäng är vad de är.

Hahaha hurru kan du förklara varför elelr visa en länk som säger det? Trodde själv att greenpeace var jättesnälla men tydligen inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hahaha hurru kan du förklara varför elelr visa en länk som säger det? Trodde själv att greenpeace var jättesnälla men tydligen inte

Nej Greenpeace ger jag inte mycket för, dom verkar inte få så mycket vettigt gjort, med tanke på deras skala.

Permalänk

Nintendo :P..allt plast dom gör små barn i kina som gör det kanske derför:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
Nintendo :P..allt plast dom gör små barn i kina som gör det kanske derför:P

Haha, kollade på mina nintendo grejer här hemma (visserligen kanske inte så nya men ändå), på de flesta står det made in China.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Att Nintendo inte svarar på frågor angående deras produktion, vilka medel som används, hur detta på verkar personalen såväl som slutkunden och vilka villkor som råder för de anställda är självklart helt oacceptabelt, därför ska de också straffas för detta.

Greenpeace behöver få lite mer mediautrymme för sin rapport, då kommer säkerligen Nintendo vakna till. Nintendo sitter också i den lite unika och besvärliga situationen att deras kunder (barn) inte är de som köper deras produkter, utan det gör föräldrarna och många kommer säkerligen dra öronen åt sig om de visste om hur illa det ligger till med Nintendo (för andra året i rad dessutom).

Och varför skulle de vara skyldiga att besvara deras frågor? Transparens i all ära, men Greenpeace är det nog inte många som har förtroende för. Det hade kanske varit annorlunda om någon seriösare aktör undersökte saken, vilken det nu skulle vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Och varför skulle de vara skyldiga att besvara deras frågor? Transparens i all ära, men Greenpeace är det nog inte många som har förtroende för. Det hade kanske varit annorlunda om någon seriösare aktör undersökte saken, vilken det nu skulle vara.

Konsumenter har rätt till att veta hur företagens produkter produceras och hur avfall behandlas, ifall de vill välja produkt utefter miljöpåverkan.

Tycker att greenpeace gör en bra grej men det är nog lite svårt att veta hur "bra" företagen är för miljön. Finns nog en hel del företag som döljer sina utsläpp.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Kul att greenpeace gör undersökningar som "kanske" stämmer.
Hur lätt är det att följa upp detta liksom.
När jag hör namnet greenpeace tänker jag på hur penn & teller brukar klaga på folk som inte vet vad de sysslar med.

tex,
http://www.youtube.com/watch?v=yi3erdgVVTw&feature=related

Permalänk
Medlem

Greenpeace är civilisationsfientliga ekofascister. De och WWF har långt ifrån en sund syn på vare sig miljö eller människor. Det är bara att kasta ett öga på deras tramsande med "ekologiskt fotavtryck". Vilka länder är "miljövänligast" enligt den listan? Jo, idel diktaturer som Afghanistan!

Människor är uppenbarligen helt exkluderade ur deras ekvation.

Permalänk
Medlem

Blev bara mer nöjd med min NOKIA Xpressmusic nu ju. Gött...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Greenpeace är civilisationsfientliga ekofascister. De och WWF har långt ifrån en sund syn på vare sig miljö eller människor. Det är bara att kasta ett öga på deras tramsande med "ekologiskt fotavtryck". Vilka länder är "miljövänligast" enligt den listan? Jo, idel diktaturer som Afghanistan!

Människor är uppenbarligen helt exkluderade ur deras ekvation.

go apple!

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Greenpeace är civilisationsfientliga ekofascister. De och WWF har långt ifrån en sund syn på vare sig miljö eller människor. Det är bara att kasta ett öga på deras tramsande med "ekologiskt fotavtryck". Vilka länder är "miljövänligast" enligt den listan? Jo, idel diktaturer som Afghanistan!

Människor är uppenbarligen helt exkluderade ur deras ekvation.

Greenpeace har inte påstått sig säga vilka som har bäst människosyn eller ens vilka som är bäst överhuvudtaget, deras "rapport" visar bara miljöpåverkan, och den baseras bara på det som är allmänt känt, dvs det företagen går ut med.

En miljöorganisation måste hålla sig till miljö. Det Greenpeace går ut med är strikt ekorelaterat, men jag tror att det är många från greenpeace som har kopplingar till människorättsorganisationer också.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB