Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Apr 2009

Programering/webbdesign

Hej,
Funderar på att börja med Programering lr webbdesign och undrar hur man ska gå till väga för att starta. jag har jobbat lite i c++, scriptat, och lite Html men de är programering av program som jag är mest intresserad av då jag kommer läsa webbdesign i 2.an på gymnasiet men kan vara bra att kunna innan dess.

Skulle vilja veta vilka program som behövs, guider etc.

Tacksamm för alla svar på förhand, så om de finns någon vänlig själ här på sweclock hjälp mig komma igång.

//Tyran26

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Citat:

...de är programering av program som jag är mest intresserad av...

Då du redan har jobbat lite med c++ skulle jag rekommendera att du fortsätter med det. När du har börjat få lite koll på språket kan du använda dig bibliotek för att skapa coola grejer (program och spel m.m.)
Det finns många bra böcker man kan köpa (t.ex. Accelerated C++), men i slutändan handlar det bara om att ta sig tid att sätta sig ner och programmera. Ganska självklart, man blir ju inte direkt fotbollsproffs genom att läsa om fotboll. Du kan använda dig av http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ för att lära dig språket. Den är inte pedagogisk skriven för att lära sig programmera utan enbart för att lära sig c++ språket. Men du snappar nog upp ganska snabbt hur man gör. Om du vill ha mer seriös läsning om hur man ska programmera rekommenderar jag Code Complete 2nd edition.
EDIT:
Som IDE och kompilator rekommenderar jag CodeBlock+mingw eller Visual Studio.

citera!