Nvidia Fermi: Nästa generation Geforce

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
tja vågat och vågat, nvidia måste börjat svettas när processorjätten intel börjar med grafikkort på riktigt medan Amd nu även dem har processorer och grafikkort.

Det är vågat med tanke på att grafikkort för spel är deras största marknad med en extremt stor marginal. De måste dedikera mycket på GPU:n åt annat istället för att göra en ren spel-GPU. Om de inte slår ATI i prestanda men är dyrare så blir det problem. Dock så säger de i intervjuven att de är medvetna om detta och förstås jobbat på det också, och de är säkra på att de kan slå ATI i prestanda.

Permalänk
Medlem

Plötsligt inställdes alla planer på att panikinförskaffa ett 5870... Åtminstone tills man sett vad lag grön har i bakfickan, men håller det bara hälften av vad det lovar, ser det ju fortfarande jävligt tungt ut för lag röd..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Dock så säger de i intervjuven att de är medvetna om detta och förstås jobbat på det också, och de är säkra på att de kan slå ATI i prestanda.

Absolut, men till vilket pris? Detta kommer inte bli billigt någonstans.. För dyrt helt säkert, och för dyrt säljer inga kort.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Absolut, men till vilket pris? Detta kommer inte bli billigt någonstans.. För dyrt helt säkert, och för dyrt säljer inga kort.

Står lite om deras svar gällande det här;
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3651&p=7

T.ex detta;

Citat:

I asked Jonah if that meant Fermi would take a while to move down to more mainstream pricepoints. Ujesh stepped in and said that he thought I'd be pleasantly surprised once NVIDIA is ready to announce Fermi configurations and price points. If you were NVIDIA, would you say anything else?

Det är bara att vänta och se om de kan hålla vad de lovar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Absolut, men till vilket pris? Detta kommer inte bli billigt någonstans.. För dyrt helt säkert, och för dyrt säljer inga kort.

I dina fantasier nei. Dom har överlevt trots dyra kort i alla dessa år, för dom har levererat i relevans till priset också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
I dina fantasier nei. Dom har överlevt trots dyra kort i alla dessa år, för dom har levererat i relevans till priset också.

Det är sant. Jag är inte förvånad över att nvidia skulle göra något så här stort, eller jo det är jag men det verkar som om ATi får göra Radeon 6xxx nu

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
I dina fantasier nei. Dom har överlevt trots dyra kort i alla dessa år, för dom har levererat i relevans till priset också.

260 och 280 va ju fjaskon imot 4870. hur mycket gick dom inte minus? det va dels för att dom va tvungna att stoppa undan pengar pga att dom tillverkat deffekta kretsar plus att dom under ett tag sålde varje krets med förlust. bara för att kunna ha ett vettigt pris/prestanda imot ati, och kolla hur mycket marknads delar ati tog med bara hd4870 serien.

så ditt påstående om att dom leverar till priset är ju inte direkt sant. iallafall från min vy, ne jag måste bara fråga är du bara hypad till GT 300 eller är du nvidia fan boy för du verkar inte kunna tycka nvidia gör nått dåligt. vilket jag finner ganska ologiskt,

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

C++, undrar om det gör det möjligt att skriva raytracingmotorer till detta kort

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Står lite om deras svar gällande det här;
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3651&p=7

T.ex detta;

Det är bara att vänta och se om de kan hålla vad de lovar.

Möjligt.. Men de kommer ju gå med förlust? Om sådan teknik hade gått att få gratis hade självklart ATI använd den för längesen.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
C++, undrar om det gör det möjligt att skriva raytracingmotorer till detta kort

finns inte det redan till cuda om jag inte missminner mig

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Allt detta låter kanon på papper men det blir spännande o se prestandatester.

Det märks att nVidia har lyckats med "vill ha begär" precis som Apple då man läser en del inlägg här.

nVidia bossen: Bendover and smile
nVidia fanboys: yess sir

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hjälpsam

---Citat från artikeln.----
Detta innebär givetvis inte att Fermi passar sämre till de traditionella uppgifterna som att trycka ut så många pixlar som möjligt.
------------------------------
Själv tvivlar jag.
1) Skall man bli bäst på något måste man fokusera på uppgiften.
2) Varför skryter inte Nvidia om kortets fantastiska spelprestanda om det klarar uppgiften så galant?
Nu verkar dom snarast undvika frågan, bara prat om en massa andra saker som kortet klarar bra.
3) Deras tidigare prat om att grafikkorten redan i dag är mer än nog kraftfulla, andra saker kommer vara väl så viktiga för användaren.

Någon som funderar på att utveckla en bil, som är bäst både på Formel 1 och Rallycross?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
---Citat från artikeln.----
Detta innebär givetvis inte att Fermi passar sämre till de traditionella uppgifterna som att trycka ut så många pixlar som möjligt.
------------------------------
Själv tvivlar jag.
1) Skall man bli bäst på något måste man fokusera på uppgiften.
2) Varför skryter inte Nvidia om kortets fantastiska spelprestanda om det klarar uppgiften så galant?
Nu verkar dom snarast undvika frågan, bara prat om en massa andra saker som kortet klarar bra.
3) Deras tidigare prat om att grafikkorten redan i dag är mer än nog kraftfulla, andra saker kommer vara väl så viktiga för användaren.

Någon som funderar på att utveckla en bil, som är bäst både på Formel 1 och Rallycross?

Spel kommer senare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Möjligt.. Men de kommer ju gå med förlust? Om sådan teknik hade gått att få gratis hade självklart ATI använd den för längesen.

Att ett företag går med vinst eller förlust har med många faktorer att göra. T.ex. den rådande finansiella ekonomiska krisen. Går t.ex. AMD/ATI med vinst?

Edit: Jag ser helst att båda företagen går med vinst och fortsätter precis som de gjort förut och skapar bra konkurrens för varandra. NVidia fick lära sig en del när ATI släppte HD 48xx serien, och de tänker nog inte göra samma fel igen.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Spel kommer senare.

Kan du göra en kvaliciferad gissning om när än?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

läste lite snabbt i de här whitepapers , står nått om 7xx gflops double precsion och 1,5 gflops single precision.

sid 13 i denna
http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/T.Halfhi...

och första bilden på denna

http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/N.Brookw...

tflops är väll inte allt som räknas heller , men ändå

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
---Citat från artikeln.----
Detta innebär givetvis inte att Fermi passar sämre till de traditionella uppgifterna som att trycka ut så många pixlar som möjligt.
------------------------------
Själv tvivlar jag.
1) Skall man bli bäst på något måste man fokusera på uppgiften.
2) Varför skryter inte Nvidia om kortets fantastiska spelprestanda om det klarar uppgiften så galant?
Nu verkar dom snarast undvika frågan, bara prat om en massa andra saker som kortet klarar bra.
3) Deras tidigare prat om att grafikkorten redan i dag är mer än nog kraftfulla, andra saker kommer vara väl så viktiga för användaren.

Någon som funderar på att utveckla en bil, som är bäst både på Formel 1 och Rallycross?

Jag tvivlar starkt på att den är dålig på spel, tvärt om så tror jag att kortet presterar mycket bra.

Skulle vilja tro att anledningen till att Nvidia inte börjar med specs på spel är för att de gärna vill belysa kortets fysikprestands och andra områden de har lagt fokus på. Man kan väl säga att din jämnförelse mellan F1 och Rally är riktigt dålig i detta sammanhanget då en bil för Rally eller F1 är anpassade för olika ändamål, till skillnad från grafikkortet som ändast har ett ändamål och det är att förbättra grafikupplevelsen för användaren.

Oavsett om Nvidia lägger fokus på fysik eller något annat så kommer det alltid att kulminera i en bättre spelupplevelse, vilken också är anledning till att din liknelse var riktigt dålig.

Jag antar att Nvidia, och även ATI/AMD, är rätt trötta på att det bara fokuseras på högre FPS och att saker som fysik ses som något sekundärt av många.

Det jag skriver är givetvis rena spekulationer från min sida men jag tror att Nvidia gärna vill få fram ett budskap om att fysik är det som kommer att bringa mer liv åt dagens(framtidens) spel och att deras kort är utmärkta till att köra fysikberäkningar på - iaf. enligt dem själva.

Andreas har nog rätt i det han säger, spel-prestanda kommer även detta upp.

Permalänk
Medlem

Kan bli en dyr höst/vinter det här... jag har redan en 5870, hehe.

Dock återstår det att se vad skillnaden blir i spel och när Nvidia får fram fungerande kort i tillräckliga mängder för att släppa ut dem på den riktiga marknaden. "Titta vad vi har fantasier om att göra" säger inte ett skvatt, jag väntar på oberoende tester precis som jag gjorde med 5870. Sen är det bara att trycka på "beställ" knappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Skulle man kunna programmera kortet till att avlasta processorn? Så man skulle kunna sitta med en budgetprocessor utan att den flaskar i spel osv. Önsketänkande eller ett ambitiöst c++ projekt...

Tekniken går mer och mer emot att integrera grafik i vanliga processorn. Dock tror nVidia själva mer på GPU'ns kraft än CPU'n. Men att kunna sitta på en budgetpropp och stoppa i ett kort och då få en skalning som är mkt bättre än dagens vore häftigt. Det skulle grafikkortstillverkarna tjäna massor på, dock kommer väl Intel att motsätta sig detta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kan du göra en kvaliciferad gissning om när än?

Det är presskonferens i november, förmodligen spel + riktiga specs på grafikkort. Antagligen slänger dom på en NDA och skickar ut samples ungefär samtidigt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det pratas väldigt mycketom åtminstone en pappersrelease 27 november ifrån nvidia anställda... Jag håller själv på att försöka få detta bekräftat av en evga kille som är waldemar tismers svärson, som arbetar väldigt tätt med Nvidia, så jag väntar mail för att se om jag kan få det bekräftat direkt från ett Nvidia kontor i Sacramento....

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Det pratas väldigt mycketom åtminstone en pappersrelease 27 november ifrån nvidia anställda... Jag håller själv på att försöka få detta bekräftat av en evga kille som är waldemar tismers svärson, som arbetar väldigt tätt med Nvidia, så jag väntar mail för att se om jag kan få det bekräftat direkt från ett Nvidia kontor i Sacramento....

Lycka till!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Bra att Nvidia kommer med nåt (var på tiden) :D. bara vänta och see vad priset blir och prestanden. Så man kan jämföra med ATI och see bäst prestanda/pris.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Jag tvivlar starkt på att den är dålig på spel, tvärt om så tror jag att kortet presterar mycket bra.

Skulle vilja tro att anledningen till att Nvidia inte börjar med specs på spel är för att de gärna vill belysa kortets fysikprestands och andra områden de har lagt fokus på. Man kan väl säga att din jämnförelse mellan F1 och Rally är riktigt dålig i detta sammanhanget då en bil för Rally eller F1 är anpassade för olika ändamål, till skillnad från grafikkortet som endast har ett ändamål och det är att förbättra grafikupplevelsen för användaren.

Hur skall du göra skall du ha kvar kakan eller skall du äta upp den?
Ja jag tycker också att ett grafikkort bara har ett endamål och det är grafiken.
Men sen skriver du

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Oavsett om Nvidia lägger fokus på fysik eller något annat så kommer det alltid att kulminera i en bättre spelupplevelse, vilken också är anledning till att din liknelse var riktigt dålig.

Jag antar att Nvidia, och även ATI/AMD, är rätt trötta på att det bara fokuseras på högre FPS och att saker som fysik ses som något sekundärt av många.

Det jag skriver är givetvis rena spekulationer från min sida men jag tror att Nvidia gärna vill få fram ett budskap om att fysik är det som kommer att bringa mer liv åt dagens(framtidens) spel och att deras kort är utmärkta till att köra fysikberäkningar på - iaf. enligt dem själva.

Andreas har nog rätt i det han säger, spel-prestanda kommer även detta upp.

Men Fysik är ju något annat än grafik, det krockar med vad du skrev tidigare.
Du funderar också på om inte tillverkarna är trötta på enbart bra grafik, dom vill fokusera mer på annat.
Krockar det också.
Tycker inte heller att AMD/ATI verkar vara trötta på bättre grafik, deras senaste grafikkort säljs som just grafikkort inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är presskonferens i november, förmodligen spel + riktiga specs på grafikkort. Antagligen slänger dom på en NDA och skickar ut samples ungefär samtidigt.

Tack, då är vi (kanske ) lite klokare i November.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Plötsligt inställdes alla planer på att panikinförskaffa ett 5870... Åtminstone tills man sett vad lag grön har i bakfickan, men håller det bara hälften av vad det lovar, ser det ju fortfarande jävligt tungt ut för lag röd..

Vad baserar du det på?

ATi har fått ut sina kort INNAN en av de bästa spelhösterna på väldigt länge med tillräcklig prestanda för att få många att allvarligt fundera på att byta från Nvidia till ATI.
ATI korten kommer gå åt som smör med de stora PC releaser som kommer de närmaste månaderna och Nvidia kommer knappast släppa och slåss med ATI förens kring/efter jul.
ATI har lyckats med:
Sweetspot för tiden för release (win 7, massor av nya spel)
Prestanda på ett singlekort som i flera fall är bättre än dubbla av den förra generationen
En prisbild som inte får folk att sätta saker i halsen
De går samtidigt ut hårt med en open source fysikmotor som fungerar på BÅDE geforce och Radeon kort samtidigt som Nvidia tvingar physx till harakiri genom att låsa en del av kundbasen.

Nvidia kommer lida av ATIs släpp, det går inte säga något annat, om de sedan återhämtar sig återstår att se, men företaget verkar mer och mer tappa visionen att jobba för gamers och istället jobba för den egna plånboken, något som i på längre sikt alltid leder till MINDRE i plånboken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Vad baserar du det på?

ATi har fått ut sina kort INNAN en av de bästa spelhösterna på väldigt länge med tillräcklig prestanda för att få många att allvarligt fundera på att byta från Nvidia till ATI.
ATI korten kommer gå åt som smör med de stora PC releaser som kommer de närmaste månaderna och Nvidia kommer knappast släppa och slåss med ATI förens kring/efter jul.
ATI har lyckats med:
Sweetspot för tiden för release (win 7, massor av nya spel)
Prestanda på ett singlekort som i flera fall är bättre än dubbla av den förra generationen
En prisbild som inte får folk att sätta saker i halsen
De går samtidigt ut hårt med en open source fysikmotor som fungerar på BÅDE geforce och Radeon kort samtidigt som Nvidia tvingar physx till harakiri genom att låsa en del av kundbasen.

Nvidia kommer lida av ATIs släpp, det går inte säga något annat, om de sedan återhämtar sig återstår att se, men företaget verkar mer och mer tappa visionen att jobba för gamers och istället jobba för den egna plånboken, något som i på längre sikt alltid leder till MINDRE i plånboken...

Handlar tråden om Fermi eller ATI's nya kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det är vågat med tanke på att grafikkort för spel är deras största marknad med en extremt stor marginal. De måste dedikera mycket på GPU:n åt annat istället för att göra en ren spel-GPU. Om de inte slår ATI i prestanda men är dyrare så blir det problem. Dock så säger de i intervjuven att de är medvetna om detta och förstås jobbat på det också, och de är säkra på att de kan slå ATI i prestanda.

Dom är tvugna att utveckla sig, det kommer inte att räcka att bara leverera GPU kretsar för grafik i framtiden. Nu när Intel är med i spelet så är ju risken att Nvidia försvinner i skuggan av AMD och Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk Men Fysik är ju något annat än grafik, det krockar med vad du skrev tidigare.
Du funderar också på om inte tillverkarna är trötta på enbart bra grafik, dom vill fokusera mer på annat.
Krockar det också.
Tycker inte heller att AMD/ATI verkar vara trötta på bättre grafik, deras senaste grafikkort säljs som just grafikkort inget annat.

Nej, jag säger inte att fysik är att likställa med grafik. Det jag säger är att fokus på fysik kommer att ge upphov till betydligt bättre grafisk upplevelse då den vävs samman med spelen. Och nej, jag skriver verkligen inte att AMD/ATI eller någon annan är trött på "grafik". Det jag spekulerar i är hurvida de tycker det är intressant att hela tiden "jaga FPS". Visst blir spelen mer krävande och det är ju självklart att beräkningskraften måste användas till att försöka få spelen att flyta på men samtidigt som det är sant så är det ju intressant för tillverkarna att representera sina kort på andra sätt; genom att då visa vad fysikberäkningar kan ge för resultat då de vävs in i den övriga grafiken - mer realism.

Personligen så tycker jag det är mer intressant att läsa om tillverkarnas försök att bringa mer realism till oss (som tex. denna rapporten indirekt gör) än att höra om hur många fler "bildrutor i sekunden" grafikkorten kan spotta ut baserat på "gamla spel" som redan flyter på med föregående grafikkortsgeneration.

Visst säger antalet "bilder per sekund" en del om grafikkortets prestanda men även om detta är sant så säger det ju inte lite mycket om grafikkorttillverkarnas försök att bringa oss mer realism som fysiksatsningarna faktiskt gör.

Permalänk

Vi säger att jag kommer köpa GT300 kort som används för grafiken.

Spelar det någon roll hur gammalt physkortet är?. Kan man använda typ gt8800? Blir physet bättre med ett nyare nvidiakort?