Nvidia visar PhysX på Fermi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Grattis till örfilen från Nvidia... klart dom inte vill boosta konkurenter !!

Fast de straffade sina egna konsumenter, knappast ett smart drag.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Detta kanske är anledningen till att Nvidia dödar Ageias gamla PPU: den har blivit onödig?

De kan i vissa fall göra så att folk inte kan använda produkten alls. Då är det ju att bryta användaravtalet typ, för har de köpt produkten ska de också kunna använda den oavsett hur nödvändig den är.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Varför kan inte nvidia även göra PPU kort som Ageia gjorde förr?
Jag skulle köpt en om man då kunde använda dem med ATI's kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är man det minsta källkritisk så får man ifrågasätta varför denna nyhet dyker upp nu, när HD 5000 serien just släppts. Sen är det förstås uppenbart att Nvidia väljer bästa möjliga siffra, så om 2.7x stämmer för något alls så är det best case. Finns heller ingen direkt koppling mellan PhysX prestanda och grafikprestanda. Kan tänka mig att dom t.ex. fått ner overhead på collisions i atomic operations. Det skulle kunna boosta PhysX en hel del utan att ändra grafikprestandan alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Fast de straffade sina egna konsumenter, knappast ett smart drag.

Förlåt men det är inte ett argument för mig, dom har inte straffat nån, de hindrar att konkurenten får boost. kör bara ati eller bara nvidia har ni inga problem. Atikort är inte meningen ska dra nytta av phys-x och cuda det har inte amd betalat nvidia för och då ska det inte gå. End of story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Förlåt men det är inte ett argument för mig, dom har inte straffat nån, de hindrar att konkurenten får boost. kör bara ati eller bara nvidia har ni inga problem. Atikort är inte meningen ska dra nytta av phys-x och cuda det har inte amd betalat nvidia för och då ska det inte gå. End of story.

Skillnaden är den Einstein att de stänger av sin GPU när de märker att ett ATI kort kör rendering.

Så vi säger jag har ett Nvidia kort och köper ett ATI kort sedan vill jag köra Nvidia kortet för Physx vad händer då med deras senaste drivrutin? "NEJ DU FÅR INTE FÖR ATT DU HAR ETT ATI KORT FÖR RENDERING I SYSTEMET"

Detta var inte ett problem i deras tidigare drivrutin så de stänger av denna funktion med vilje. Samma sak är det med AA i Batman där Nvidia har samarbetat med utvecklarna att blockera AA för ATI och skyller på att ATI var inte med leken att hjälpa utvecklarna med AA för deras kort. BULLSHIT eftersom tester har visar att AA funkade utan problem i demot för ATI samt att när testarna ändrade ID på deras ATI kort till Nvidia så fungerade AA utan problem surprise surprise.

Case nr3 Nvidia hindrar Crossfire på nVidia moderkort inte för att det inte funkar utan för att de inte vill att folk skall kunna köra crossfire med deras chipset.

Physx på nVidia med ATI = http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...

Batman Ingen AA för ATI = http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?s=&threadid=...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Skillnaden är den Einstein att de stänger av sin GPU när de märker att ett ATI kort kör rendering.

Så vi säger jag har ett Nvidia kort och köper ett ATI kort sedan vill jag köra Nvidia kortet för Physx vad händer då med deras senaste drivrutin? "NEJ DU FÅR INTE FÖR ATT DU HAR ETT ATI KORT FÖR RENDERING I SYSTEMET"

Detta var inte ett problem i deras tidigare drivrutin så de stänger av denna funktion med vilje. Samma sak är det med AA i Batman där Nvidia har samarbetat med utvecklarna att blockera AA för ATI och skyller på att ATI var inte med leken att hjälpa utvecklarna med AA för deras kort. BULLSHIT eftersom tester har visar att AA funkade utan problem i demot för ATI samt att när testarna ändrade ID på deras ATI kort till Nvidia så fungerade AA utan problem surprise surprise.

Case nr3 Nvidia hindrar Crossfire på nVidia moderkort inte för att det inte funkar utan för att de inte vill att folk skall kunna köra crossfire med deras chipset.

Physx på nVidia med ATI = http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...

Batman Ingen AA för ATI = http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?s=&threadid=...

Sånt där gör mig riktigt jävla snee...
Precis när man börjar tycka att nvidia är ok igen så gör de sådana där grejer.
Kan inte EU ta dem i örat som de gjorde med intel?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Förlåt men det är inte ett argument för mig, dom har inte straffat nån, de hindrar att konkurenten får boost. kör bara ati eller bara nvidia har ni inga problem. Atikort är inte meningen ska dra nytta av phys-x och cuda det har inte amd betalat nvidia för och då ska det inte gå. End of story.

Jo det är klart. Är det viktigare för Nvidia att sätta dit AMD än att deras kunder blir nöjda så är det ju helt klart rätt väg att gå.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt skaffa nvidea nästa gång.
men nu är jag ganska förbannad på dom. att medvetet stänga av så att korten ej funkar tillsammas är ju bara knäppt.

knappast något smart drag tycker jag. tror dom att physx är så populärt? jag kanske bara är en person. men jag tänker då INTE köpa nvidea så länge dom gör så här.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara petig, men den här nyheten handlar om "NVidia visar PhysX på Fermi". Det finns faktiskt en annan nyhet och diskussionstråd i detta forum som heter "Nvidia stoppar PhysX med Radeon". Det passar nog bättre att diskutera det där. Ursäkta för baksätesmoderering.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Förlåt men det är inte ett argument för mig, dom har inte straffat nån, de hindrar att konkurenten får boost. kör bara ati eller bara nvidia har ni inga problem. Atikort är inte meningen ska dra nytta av phys-x och cuda det har inte amd betalat nvidia för och då ska det inte gå. End of story.

AMD kunde inte bry sig mindre. De har inte satsat något på PhysX och kommer inte att göra det heller. Den stackare däremot som köpt ett GeForce straffas för att han köper ett kort från AMD för att Nvidia inte klarar av att konkurrera.

Btw så drar grafikkortet från AMD fortfarande inte nytta av PhysX, det är fortfarande den GeForce-GPU man betalat för som behandlar PhysX.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Vi säger att jag kommer köpa GT300 kort som används för grafiken.

Spelar det någon roll hur gammalt physkortet är?. Kan man använda typ gt8800? Blir physet bättre med ett nyare nvidiakort?

Jag såg några tester angående att använda olika Nvidia kort för fysikberäkningar. Kortfattat blev resultatet att det var bättre att använda ett dedikerat fysikkort än att köra fysikberäkningarna på samma kort som grafiken.

Men för att få ett bättre resultat med dedikerat fysikkort måste det dedikerade fysikkortet vara som sämst ett 9500GT. Ditt 8800GT har betydligt mer beräkningskraft än 9500GT.

Jag har själv provat med olika fysikkort 9400GT, 8800GT, Ageia PPU och GTS250 tillsammans med mitt GTX 285. Resultatet från min egen test blev så här:

Sämst:
9400GT för fysik, GTX för grafik. Provade flera spel med stöd för PhysX och de blev knappt spelbara med en upplösning 1024*768.

Medel:
GTX 285 för fysik, GTX 285 för grafik.
Ageia PPU för fysik, GTX 285 för grafik. Ageia PPU är begränsad av PCI bussen och ger där av ett litet konstigt resultat. Oavsätt upplösning 1024x768 till 1900x1200 så får man i stort sätt samma FPS.

Bäst:
8800GT för fysik, GTX 285 för grafik.
GTS 250 för fysik, GTX 285 för grafik.

Permalänk
Medlem

Det finns antagligen flera anledningar till varför prestandan sjunker när man kör på samma som grafiken. En är att G200 och tidigare är designade för grafik och inte passar fysikberäkningar helt. En annan som nämndes på Anandtech är att den inte är tillräckligt snabb att switcha kodläge mellan CUDA/Grafik. Det var inte sagt på sånt sätt, men NVidia sa att Fermi är mycket bättre designad där och 10 ggr snabbare än G200 på det.

Det är självklart så att använda en GPU till fysikberäkning samtidigt som grafik är en balans, eftersom båda suger prestanda och det är förstås möjligt att det kan vara för mycket för GPU:n också. Men antagligen är Fermi mycket bättre lämpad för att göra båda samtidigt än G200 och tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det finns antagligen flera anledningar till varför prestandan sjunker när man kör på samma som grafiken. En är att G200 och tidigare är designade för grafik och inte passar fysikberäkningar helt. En annan som nämndes på Anandtech är att den inte är tillräckligt snabb att switcha kodläge mellan CUDA/Grafik. Det var inte sagt på sånt sätt, men NVidia sa att Fermi är mycket bättre designad där och 10 ggr snabbare än G200 på det.

Det är självklart så att använda en GPU till fysikberäkning samtidigt som grafik är en balans, eftersom båda suger prestanda och det är förstås möjligt att det kan vara för mycket för GPU:n också. Men antagligen är Fermi mycket bättre lämpad för att göra båda samtidigt än G200 och tidigare.

Jag tror det inte kan bli bättre gissningar.... Jag satt och tänkte exact samma sak att switchandet är flashalsen och orsaken till skalningsproblemen i sli... och jag tror även Sli skalar bättre på fermi just av samma anledning och det faktum att man kör ecc..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
NVIDIA GTC 2009 Fermi (GT300) Real Time Physics Demo
http://www.youtube.com/watch?v=Ds8NjUslrwM&feature=sub

Älskar kommentarerna på youtube.

Hoppas man får se hela demon från start i lite bättre kvalite snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Älskar kommentarerna på youtube.

Hoppas man får se hela demon från start i lite bättre kvalite snart.

http://www.youtube.com/watch?v=W-9epnnDSUM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Här är video med det nya PhysX:

http://www.youtube.com/watch?v=r17UOMZJbGs

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
http://www.youtube.com/watch?v=iyg9HgiD8X0

Vad har den med Fermi att göra? Läs description = New physx demo as seen at GPU Technology Conference, unfortunately not running on Nvidia Fermi but on GT200.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Du är lite sent ute, men mesta diskussion om fakekortet är i generella tråden om Fermi.

Fasen vad Charlie får hits för den där nyheten som han inte ens var först om utan skrev efter vad folk på några techforum upptäckt (inte hans egna sajts forum som han länkar till).