Ubuntu 9.10, Karmic Koala, Beta

Permalänk
Medlem

Upgraderade/Uppdaterade ikväll, därefter omstart, nu har den stått i över 2.5 timmar och disken jobbar som ett jehu. Skärmen svart.

Vad pågår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Upgraderade/Uppdaterade ikväll, därefter omstart, nu har den stått i över 2.5 timmar och disken jobbar som ett jehu. Skärmen svart.

Vad pågår?

Uppgradera tycker jag man ska hålla sig borta från. Det kan ju givetvis gå bra, men chansen att det går illa är ju större än om man gör en clean install.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Uppgradera tycker jag man ska hålla sig borta från. Det kan ju givetvis gå bra, men chansen att det går illa är ju större än om man gör en clean install.

Jo men, asså, man måste väl kunna uppdatera vartefter betapaketen förbättras. Det har ju sagts att en Beta skall/kan uppdateras.

Sen vill jag varna för ext4 med skälet att det är så nytt att många partitionsbackupprogg inte stödjer ext4 utom clonezilla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Sen vill jag varna för ext4 med skälet att det är så nytt att många partitionsbackupprogg inte stödjer ext4 utom clonezilla. [/B]

Jo det räcker väl.... ?

EXT4 har varit stabilt i 4 kärnversioner, Karmic kör den senaste dvs 2.6.31 inkl vanilla-rättningar efter utgivandet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Prövade att lägga in det på min eeepc 701. Allting fungerade den här gången. Webcam, line in, microfon, allt! Överraskande, blir nog första gången jag slänger ut windows för gott på den. Iaf när den stabila versionen kommer ut!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Ursäkta om detta är en noobfråga, men jag lyckas inte få igång Vdpau i mplayer... I Xbmc funkar det dock perfekt, men Xbmc är lite för massivt för mitt behov (vill igentligen bara dra igång en twinview och dra över mplayer-fönstret till tvn)

Nån som kan peka mig i rätt riktning?

Jag kör inte Ubuntu, men möjligen så är versionen i den officiella repositoryn inte tillräckligt ny för att ha VDPAU-stöd eller så är den kompilerad utan (första alternativet troligast, så är det i Debian). För Debian så finns http://debian-multimedia.org/ och för Ubuntu verkar finnas en liten motsvarighet i http://www.avenard.org/media/Ubuntu_Repository/Ubuntu_Reposit...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

provade betan på två datorer igår. På min laptop, som är fylld med Intelprylar, funkade det hur bra som helst! Flög fram, snyggt, stabilt, och allt funkade. Enkelt att lägga till gnome-shell som jag också lekte lite med

Men på min brors dator var det en helt annan upplevelse. I boot spammades massor med felmeddelanden, och jag blev förvånad över att jag inte kunde få in ati's grafikdrivare nånstans ifrån. Hade för mig att ubuntu kunde göra det på ett smidigt sätt. Efter installation från AMD's hemsida kommer jag inte vidare från grub....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
provade betan på två datorer igår. På min laptop, som är fylld med Intelprylar, funkade det hur bra som helst! Flög fram, snyggt, stabilt, och allt funkade. Enkelt att lägga till gnome-shell som jag också lekte lite med

Men på min brors dator var det en helt annan upplevelse. I boot spammades massor med felmeddelanden, och jag blev förvånad över att jag inte kunde få in ati's grafikdrivare nånstans ifrån. Hade för mig att ubuntu kunde göra det på ett smidigt sätt. Efter installation från AMD's hemsida kommer jag inte vidare från grub....

Vad händer om du startar med recovery mode (drop to root prompt) då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
provade betan på två datorer igår. På min laptop, som är fylld med Intelprylar, funkade det hur bra som helst! Flög fram, snyggt, stabilt, och allt funkade. Enkelt att lägga till gnome-shell som jag också lekte lite med

Men på min brors dator var det en helt annan upplevelse. I boot spammades massor med felmeddelanden, och jag blev förvånad över att jag inte kunde få in ati's grafikdrivare nånstans ifrån. Hade för mig att ubuntu kunde göra det på ett smidigt sätt. Efter installation från AMD's hemsida kommer jag inte vidare från grub....

Jag fick aldrig igång de tidigare betorna av Karmic när jag hade ATI i Linux-datorn, Xorg buggade något brutalt. Bland annat därför jag kört Mandriva länge, det fungerade faktiskt även med ATI.

Nu har jag Nvidia i Linux-burken, i övrigt exakt samma hårdvara, och allting flöt hur smidigt som helst under installationen.

ATI + Ubuntu = inte bästa vänner?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Ubuntu 9.10 använder linuxkärnan 2.6.31 vilket drivrutinerna från AMDs hemsida inte stödjer än. De stödjer endast upp till 2.6.30.

Drivrutinen som stödjer Ubuntu 9.10 är just 9.10 från AMD. Denna drivrutin ska finnas som en tidig förhandsutgåva i paketdatabasen för Ubuntu 9.10. För att installera den ska man endast behöva aktivera hårdvarudrivrutiner under System->Administration.

Jag har inte uppdaterat till Karmic än så jag vet inte hur pass bra drivrutinen fungerar. Börjar bli dags att testa. Väntar bara på ny firmware till min SSD så att jag slipper säkerhetskopiera 2 gånger.

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort du har från ATi?
Mitt Ubuntu slutade fungera när jag installerade drivrutinen för amd64 och mitt ATi Radeon 4850. Jag frågade sedan i #ubuntu+1 om det fanns någon driver och dom berättade att jag borde ha använt den officiellt stödda drivrutinen som finns i Hårdvarudrivrutiner-dialogen. Och med dom så fungerade det hela finfint.

Och GNOME-Shell är nytänkande runt skrivbordet på riktigt. Alla andra håller på och finputsar och lägger till någon funktion här och där.

Men i sitt nuvarande preview-läge finns i princip inga möjligheter att anpassa någonting. Inte ens färgen.