Rädda osparat dokument i OpenOffice

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Rädda osparat dokument i OpenOffice

En av mina kompisar har lyckats med något osmidigt och hon råkade stänga ner en jätterapport och valde dumt nog att inte spara den! Detta var igår och datorn har inte stängts av sen dess pga. min rekommendation.

Jag har redan kollat backup mappen för openoffice och jag har dessutom kollat de temp-filer som windows har. Vi hittar dock inget och vi är o behov av er hjälp!

/Anders som först nu märkt att det var ett år sedan han loggade in på sweclockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Re: Rädda osparat dokument i OpenOffice

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemstone
En av mina kompisar har lyckats med något osmidigt och hon råkade stänga ner en jätterapport och valde dumt nog att inte spara den! Detta var igår och datorn har inte stängts av sen dess pga. min rekommendation.

Jag har redan kollat backup mappen för openoffice och jag har dessutom kollat de temp-filer som windows har. Vi hittar dock inget och vi är o behov av er hjälp!

/Anders som först nu märkt att det var ett år sedan han loggade in på sweclockers.

Har hon aldrig sparat dokumentet så finns det inget att försöka återställa, då tror jag tyvärr att det ser mörkt ut.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

Kanske något av dessa program kan hjälpa till: http://www.oo-software.com/home/en/

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Kanske något av dessa program kan hjälpa till: http://www.oo-software.com/home/en/

Alla de programmen förutsätter att datan en gång har funnits på hårddisken. Har hon aldrig sparat dokumentet så har det aldrig funnits på hårddisken, bara i minnet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

Blir nog svårt då eftersom allt sparas på RAM-minnet.:( Detta låter verkligen inte kul.:( Fan lider med dig och din tjej:(

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Det är nog kört.

Programmet är avslutat och processen med sitt minne är slängd. Så man vet inte vart i fysiska RAM det låg (är väldigt fragmenterat i.o.m. funktionen av virtuellt minne). Ytterliggare problem är att det inte ligger som en fil i interminnet, du skulle inte kunna ta en minnesdump och klippa ut rätt del som är en fil och döpa om till rätt filformat. Filformatet används bara när det sparar till hårddisken, hur open office hanterar ett dokument i internminnet är en annan sak.

Sparar open office någon temporär fil när man arbetar med ett icke-sparat dokument? Antar den filen tas bort när man stänger ner men man skulle kunna söka efter borttagna filer om man vet precis vad man letar efter.
Edit: Läste på lite om OOo, dokumentet skulle alltså varit i backupmappen tror jag.

I sådana här fall där någon fil nyligen tagits bort brukar jag använda program som inte söker så djupt, bara kollar efter borttagna filer. Ex.
http://roadkil.net/listing.php?Category=1

Som alltid gäller det att minimera skrivningar till hårddisken som är drabbad, så spara helst det på något annat lagringsmedium och ta till datorn (programmet behöver inte installeras).

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG